| کد مطلب: ۱۰۲۶۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد

صدا و سیما، اعتراضات «آب» را پوشش داد!

آرمان ملی: پس از اینکه اعتراض و تحصــن کشاورزان اصفهانی موجب پیوستن مردم در بستر رودخانه خشک زاینده رود شد، در روزهای گذشته و مخصوصا روز چهارشنبه، شماری از شهروندان استان چهارمحال و بختیاری بار دیگر در اعتراض به طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای آب، در شهرکرد تجمع کردند که این تجمــع نیز مانند تجمع مردم اصفهان، بدون درگیری و خشونت بود. تعــدادی از مردم چهارمحال بختیاری، در میدان امــامزادگان حلیمــه و حکیمه خاتون شهرکرد، مرکز چهار محال و بختیاری مطالبه‌گری خود را در زمینه آب، به گوش مسئولان رساندند. این تجمع در شرایطی برگزار شد که مهم‌ترین مطالبه مردم در رابطه با طرح انتقال آب از طریق تونل گلاب و حفر تونل بهشت‌آباد است. طرح انتقال آب بهشت‌آباد عنوانی است که برای طرح انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود. طبق برآوردهای انجام شده، قرار بود با اجرای این طرح، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران منتقل شود. تونل آب گلاب نیز طرحی است که از سال ۸۴ برای تامین آب کاشان پیش‌بینی شده است.
تابوشکنی صدا وسیما
در این میان، صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری نیز اقدام به پوشش زنده بخش‌هایی از این تجمع اعتراضی کرد و گزارشگران این سازمان با برحق دانستن اعتراض‌ها، خواستار رسیدگی مسئولان به بحران آب در این استان و دیگر استان‌ها شدند. آن‌طور که گزارشگر صداوسیما می‌گوید: «مردم جمع شده‌اند تا دغدغه‌های آبی خود را به گوش مسئولان برسانند، با خشکسالی‌های اخیر بسیاری از یخچال‌های طبیعی استان، از بین رفته و بسیاری از چشمه‌ساران خشک شده و دبی آب رودخانه‌های این استان به حداقل رسیده و نیمی از مردم استان چهارمحال بختیاری در تامین آب شرب با مشکل روبه‌رو هستند و بیش از 300 روستا با تانکر و به‌صورت سیار آبرسانی می‌شوند. حالا مردم دور هم جمع شده‌اند تا از مسئولان بخواهند طرحی جامع برای توزیع عادلانه آب شرب برای این استان و دیگر استان‌ها که درگیر خشکسالی و بی‌آبی هستند، شوند و با هم‌افزایی مسئولان استانی و کشوری، این دغدغه مردم برطرف شود.»
استانی که صنعت ندارد، چرا خشک است؟‌
در این میان، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. هم‌اکنون ۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است و این موضوع بر اُفت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است. حسین بامیری، رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، خبر داده که «بیش از ۲۵۰ روستای این استان با تانکر و به صورت سیار آب‌رسانی می‌شود.» به گفته آقای بامیری، استان چهارمحال و بختیاری در حالی دچار بحران کم‌آبی است که نه صنعتی دارد، نه کشاورزی غرقابی و برنج‌کاری و نه سرانه فضای سبز بالا. وی در عین حال آمار مورد استناد مقامات وزارت نیرو مبنی بر این که ۱۱ درصد آب کشور در این استان قرار دارد را رد کرد و گفت: «آمار برای دهه ۶۰ و ۷۰ بوده و این آب هم اکنون به حداقل رسیده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار