| کد مطلب: ۱۰۲۶۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

روزهاي سخت نفـس كشيدن

آرمان ملی- منیره چگینی: در روزهایی که هوای کلانشهرها در شرایط قرمز و اضطرار برای همه گروه‌ها است، خطر شیوع آنفلوآنزای فصلی نیز جدی‌تر از گذشته احساس می‌شود، آنهم زمانی که هنوز کرونا روزانه بیش از چهارهزار نفر را روانه بیمارستان‌ها می‌کند و حدود 100 نفر را راهی قطعه بحران آرامستان‌ها!، با این حال شیوع آنفلوآنزا می‌تواند در روزهای سرد سال بحران کرونا را تشدید کند، آن‌هم با چاشنی آلودگی هوا که به باور کارشناسان نقش مهمی در شیوع و ابتلا به بیماری‌های تنفسی همچون کرونا و آنفلوآنزا دارد. آمار شیوع کرونا در کشور نیز هر چند در یک ماه اخیر روند ثابت داشته و مانند اکثر روزهای قبل، ۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۴۸۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۲۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند، اما شیوع آنفلوآنزای فصلی نوع H3N2 که حالا در کشور شایع شده، می‌تواند تداخل آن با کرونا، شرایط سختی را برای نظام درمانی ایران به‌وجود آورد.

ایــن موضوع را رئــیس مرکــز مدیــریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تایید می‌کند و محمدمهدی گویا، از خطر نزدیک شدن به آستانه هشدار شیوع آنفلوآنزا خبر می‌دهد و می‌گوید: «موارد آنفلوآنزا در کشور در حال افزایش است و تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد ثبت شده با تایید آزمایشگاهی گزارش شده است که همزمانی آن با شیوع کرونا مرگبارتر است.» هرچند وی معتقد است که «وضعیت شیوع به آستانه هشدار نرسیده‌ اما به نظر می‌آید که به‌زودی به این حد آستانه می‌رسیم» در ادامه به موضوع مهمی اشاره دارد:‌ «از همراهی شیوع این دو بیماری یعنی آنفلوآنزا و کووید۱۹ نگرانی داریم و ثابت شده که اگر این دو بیماری همزمان در کسی رخ دهد، بیماری شدیدتر و مرگبارتر خواهد شد.» این هشدار در شرایطی مطرح می‌شود که پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، چند هفته پیش با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل استفاده مردم از ماسک، آنفلوآنزا شایع نشد، گفت: «اگر رعایت پروتکل‌ها کاهش یابد احتمال شیوع آنفلوآنزا امسال وجود دارد.» کارشناسان دیگر هم به کاهش استفاده از ماسک در هفته‌های اخیر و با روند افزایش واکسیناسیون اذعان دارند و طبق آمار نیمی از مردم ماسک زدن را فراموش کرده‌اند.
خطر آلودگی هوا در شیوع ویروس
در این شرایط که مردم روزهای آلوده‌ای را از نظر ذرات معلق دود در هوا استشمام می‌کنند، تاکید متخصصان بر این است که آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن و ریه‌ها را تضعیف کرده و ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند کرونا و آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد و منجر به تشدید بیماری‌های غیرویروسی می‌شود. از سوی دیگر براساس نتایج آخرین مطالعات انجام شده، آلودگی هوا، نشانه‌های ابتلا به کرونا را حادتر می‌کند و افزایش تماس با ذرات آلاینده ۲.۵ میکرومتری هوا احتمال ۳ برابر شدن استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی و دو برابر شدن بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان را به همراه دارد. همچنین برخی شواهد حاکی از این است که آلودگی هوا می‌تواند ذرات ویروس را پخش کرده و از این طریق، سرایت بیماری‌های ویروسی را هم افزایش دهد. ضمن آنکه همزمانی افزایش ابتلا به انواع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر منجر به افزایش بیماری‌زایی این ذرات هم شده است.
راه آسان انتقال آنفلوآنزا
در این رابطــه رئــیس انجمن متخصصان داخلی نیز این موضوع را تایید و به «آرمان ملی» می‌گوید: سال‌هاست که بیماری آنفلوآنزا در حال تبدیل شدن به یک بیماری بومی در کشور می‌شود و متاسفانه واکسن‌ها نیز تاثیری در شرایط مهار این ویروس ندارند، چون انواع و اقسام ویروس‌های آنفلوآنزا وجود دارد و پوشش واکسن‌ها برای افراد در معرض خطر 100 درصدی نیست. ایرج خسرونیا با اشاره به اینکه امسال بروز و شیوع آنفلوآنزا در کشور ما دیر آغاز شد، چون مردم از ماسک استفاده می‌کنند، اما وی باور دارد که همزمانی با شیوع کرونا و آلودگی شدید هوا، می‌تواند باعث افزایش مرگ و میر در کشور شود. او در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: «حالا که مدارس نیز باز شده‌اند، این خطر وجود دارد که علاوه برکرونا، بیماری آنفلوآنزا نیز شیوع پیدا کند. اگر یک دانش آموز در کلاس 30 تا 40 نفره مبتلا به آنفلوآنزا باشد با توجه به سرمای هوا و پنجره‌های بسته، با یک عطسه و سرفه، همه کلاس را آلوده می‌‌شوند. این تعداد بچه به منزل می‌روند و پدرومادران نیز مبتلا می‌شوند و آنها زمانی که در مترو اتوبوس یا در اداره هستند باعث آلوده شدن دیگران می‌شوند، بنابراین در مدت چند هفته ممکن است که یک شهر به این بیماری مبتلا شوند. باید مسئولان مدارس و ادارات از حضور افراد سرماخورده در این مکان‌ها جلوگیری کنند. این متخصص بیماری‌ها داخلی در ادامه گفته‌هایش به ضرورت استفاده از ماسک تاکید دارد و می‌افزاید: «در این شرایط ماسک زدن یک کار ضروری است، چون کشور در شرایط قرمز تنفسی از نظر سه خطر عمده است، از یک‌سو ما درگیر شیوع کرونا، آنفلوانزا و آلودگی شدید هوا هستیم و آلودگی هوا به شیوع این دو بیماری و ویروس دامن می‌زند. حدود 70 تا 80 درصد از ماسک استفاده می‌کنند، اما دست آلوده که به اجناس و خوراکی‌ها می‌خورد، می‌تواند باعث توسعه بیماری شود. بنابراین مردم باید به غیر از ماسک، دستمال جلوی دهان در هنگام عطسه و سرفه و دستکش استفاده نمایند.»
واکسن‌های قطره چکانی
در ادامه گزارش باید به این نکته اشاره کرده که از ۱۴ مهر ۱۴۰۰ تاکنون هیچ محموله جدیدی از واکسن آنفلوآنزا وارد کشور نشده است و روز 23 آبان امسال، سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اعلام کرد که در حال حاضر واکسن وارداتی آنفلوآنزا در داروخانه‌ها موجود نیست. وی با اشاره به از دست رفتن زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا، گفت: «زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از ۱۰ شهریور تا ۱۰ آبان بود.» فاطمی با گلایه از قیمت واکسن ایرانی آنفلوآنزا، افزود: «قول داده بودند قیمت واکسن ایرانی از مشابه خارجی ارزان‌تر باشد که چنین چیزی نبوده و همان ۲۰۶ هزار تومان را برای فروش واکسن ایرانی تعیین کرده‌اند که واکسن‌های وارداتی هم همین قیمت هستند.» با توجه به این گفته‌ها، خسرونیا نیز این امر را تایید و می‌افزاید: «همیشه ما در تعداد و تامین واکسن‌های آنفلوآنزا مشکل داشتیم و هیچوقت نیاز کشور برطرف نشده است. حدود 5 تا 10 میلیون واکسن، چطور می‌تواند نیاز 80 میلیون نفر را تامین نماید؟‌ توصیه ما این بود که واکسن‌های وارداتی را به افرادی که بیماری خاص دارند، نوزادان، کودکان و سالمندان در معرض خطر قراردارند تزریق نمایند، اما امسال اکثرا افراد جوان و میانسال واکسن خریدند و واکسن به افراد سالمند نرسید.»
خطر تداخل کرونا و آنفلوآنزا
رئیس انجمن متخصصان داخلی در پایان صحبت‌هایش به خطر تداخل شیوع دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا اشاره دارد و خاطر نشان می‌کند که «تداخل این دو ویروس خیلی می‌تواند خطرناک باشد، یعنی یک شخص ممکن است به علت آنفلوآنزا فوت کند و دیگری با کرونا و تعداد مرگ و میر بالا می‌‌رود. در روستاها نیز ممکن است تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی را متوجه نشود و فردی با این ویروس فوت کند، اما متوجه این بیماری نشوند، بنابراین اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند، با بازگشایی مدارس تعداد مرگ و میر افزایش پیدا کند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار