پیشبینیپذیری بازار محصولات فولادی؟!
آرمانملی: اجرای قراردادهای کشف پریمیوم با ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت از هفته پیش برای محصولات فولادی به اجرا گذاشته شد. درواقع براساس این نوع معامله که در اکثر کشورهای توسعهیافته و در راستای ثبات و پیشبینیپذیرشدن صنعت اجرا میشود از آن جهت حائز اهمیت است که هیجانات بازار را که تحتتاثیر حواشی مختلفی به نوسانات قیمتی دامن میزند را کنترلپذیر خواهد کرد. بهگونهای که برای این منظور واحدهای بزرگ تولیدکننده و مصرفکننده در رینگ قراردادهای بلندمدت معاملات نیازهای خود را در بازههای زمانی مشخص و بلندمدت خریداری خواهند کرد و از حجم معاملات اسپات یا نقدی کم خواهد شد و از این طریق امکان پیشبینی روند تولید و هزینههای تمام شده فراهم خواهد شد البته در این رابطه بررسیها از عدم استقبال چندان معاملهگران از قراردادهای پریمیوم حکایت دارد که بیش از هر چیزی از کاهش فضای اعتماد به تصمیمات دولت نشات میگیرد، اما مسئولان وزارت صنعت امیدوارند با توجه به جذابیتهای ذاتی این دست قراردادها، فعالان بازار نیز نسبت به استفاده از این ابزار تمایل بیشتری نشان دهند. امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو، با
اشاره به بزرگترشدن دامنه تولید و مصرف در اقتصادی ایران در سالهای اخیر میگوید: یکی از چالشهای عمدهای که در حوزه تنظیم بازار طی سالهای اخیر داشتهایم بزرگشدن اقتصاد کشور بود. شرکتهای تولیدکننده مانند فولاد مثل پتروشیمی، آلومینیوم، سرب و روی افزایش تولید داشتند و از طرفی هم واحدهای مصرفکننده از لحاظ تعداد و هم از لحاظ ظرفیتی افزایش ظرفیت داشتند. این افزایش ظرفیتها باعث شد حجم معاملات اسپات در فروش نقدی و سلفی معاملات بورس کالا نسبت به گذشته به میزان قابل ملاحظهای افزایش پیدا کند. مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو با تاکید بر لزوم اتخاذ تصمیمی برای جلوگیری از بیثباتی بازار، عنوان کرد: هر هفته شاهد یک موج بزرگی از تقاضا و عرضه در بورس کالا بودیم که این آخری باعث بیثباتی بازار شده بود. یا یک شایعه میآمد که مذاکرات برجام انجام شود یکدفعه تقاضایی که هفته پیش ۱۲۰ درصد عرضه بود ناگهان تبدیل به صف میشد یا شایعهای که برای دلار اتفاق دیگری بیفتد دوباره تقاضا بیشتر میشد. یعنی بهصورت هفتگی نوسانات و ناپایداری زیادی را میدیدیم.
مدیریت حجم عرضه و تقاضا
صباغ ضمن با اشاره به اهمیت مدیریت حجم عرضه و تقاضا گفت: یکی از راهکارهایی که برای مدیریت این نوسانات است این است که ما بتوانیم حجم تقاضا و حجم عرضه را در بورس کالا مدیریت کنیم برای این کار طبعا روش این است که واحدهای بزرگ تولیدکننده و مصرفکننده را سعی کنیم در یک رینگ جداگانه به اسم رینگ قراردادهای بلندمدت معاملات را انجام بدهند و از حجم معاملات اسپات یا نقدی کم شود. وی افزود: معاملات کشف پریمیوم یا قراردادهای بلندمدت به همین منظور طراحی شده است؛ از تولیدکننده بورس کالا برنامهای گرفته میشود و در زمانی معین، سه یا چهار ماه تا دوازده ماه به تفکیک ماه و حتی میتواند به تفکیک هفته باشد و بعداز مصرفکنندهها عمده واحدهای تولیدی نیازشان را در ماههای دیگر سال پر کرده و در این زمینه رقابت کنند. بهنظر میآید اگر این معاملات شکل بگیرد تولیدکنندهها و مصرفکنندههای بزرگ عموما میتوانند بخشی از کالاهایشان را در الگوی قراردادهای بلندمدت تامین کنند و یا بفروشند که میتواند از حجم معاملات نقدی کم شود مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو ضمن توضیح پیرامون نحوه انجام این معاملات، بیان کرد: اینطور نیست که اگر
این هفته از معاملات نقدی بازار بورس خرید نشود، خط تولید نیز متوقف شود و موجودی نداشته باشد. بلکه پنجاه درصد موجودی و آن مقداری که نیاز است را قبلا خریداری کرده و کافی است پنجاه درصد مواداولیه را در معاملات نقدی تامین کرد. وی یادآور شد: چالشی که در قراردادهای بلندمدت بود و راهکارش نیز پیدا شد این بود که وقتی در کشور تورم بالایی داریم و قیمت ارز غیرشفاف است به هر دلیلی امکان دارد تولیدکننده یا خریدار نتوانند قیمت را امروز فیکس و ثابت کنند. صباغ توضیح داد: برای عرضهای که شهریور۱۴۰۱ تحویل میشود در الگوی جدید وزارت صنعت معدن تجارت قیمت متوسط سه یا چهار هفته خود بورس کالا در زمان تحویل آن کالا در شهریور ۱۴۰۱ را مدنظر قرار دادهاند. اینگونه قیمت همان قیمتی است که در بورس کالا وجود دارد و در یک هفته هم نیست که ممکن باشد در آن یک هفته شوکی ایجاد شود یا به هر دلیلی بتوان بازارسازی کرد. یک متوسط چند هفته است که منتها به تحویل میشود؛ هم ریسک تولیدکننده و هم ریسک مصرفکننده را پوشش میدهد. مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو با توضیح درباره نحوه تعیین قیمت تصریح کرد: نگرانیهایی پیرامون قیمتگذاری دستوری هم
نیست، زیرا از کالاهایی صحبت میکنیم که در بورس کالا عرضه میشود طبعا از شمول قیمتگذاری دولت خارج است. قیمت از طریق عرضه و تقاضا از طریق رقابت روی تابلوی بورس کالا مشخص میشود. قیمت پایه را بورس کالا راسا در عرضههای هفتگی تعیین میکند. از همینرو شائبه قیمتگذاری دستوری در این قراردادها حاکم نیست. اما میزان استقبال از این طرح در هفتهای که گذشت چندان چشمگیر نبود، صباغ در این زمینه اظهارکرد: این دو هفته که این معاملات انجام شده حدود ۲۵۰۰میلیارد تومان فروش داشته است که نشانگر استقبال نسبتا خوب بازار است. جالب است بدانیم حدود هفتاد درصد شمش و صددرصد آهن اسفنجی از این طریق فروش رفته است. این قراردادها برای کالاهایی که کسری عرضه دارد حتما فروش میرود، اما برای کالاهای مازاد عرضه، معمولا خریدار عجله نداشته و با صبر معامله میکند و در آن نقطه که نیاز به تحویل دارد به عنوان خرید وارد شود. صباغ گفت: در زمینه تختال و ورق چون مازاد عرضه داریم این الگو را نیز شاهد هستیم. درباره ورق اگر این الگو را قرار بدهیم قطعا فروش میرود و دنبال عرضهاش هم هستیم اما ترجیح میدهیم در این مورد اول معاملات تلفیقی راهاندازی شود و
بازار به میزان کافی از طریق واردات و تولید داخل تامین شود، سپس شروع به قراردادهای بلندمدت کنیم. در قراردادهای بلندمدت قطعا خودروسازان و مصرفکنندگان دیگر ورق مشتری هستند و فکر میکنیم استقبال خیلی خوبی هم انجام گیرد.
ارسال نظر