| کد مطلب: ۱۰۲۶۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

ديدن پولي فوتبال براي مردم

آرمان‌ملی: ماجرای حق پخش مسابقات ورزشی به‌خصوص فوتبال در سال‌های اخیر بدون نتیجه باقی مانده است و البته به‌نظر می‌رسد ارتباط نزدیکی با تبلیغات محیطی دارد!
از ابتدا تا کنون
سال ۱۳۸۷ قراردادی سه‌ساله به ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما منعقد شد تا تلویزیون به‌صورت اقساطی، پولی تحت‌عنوان حق پخش به فوتبال دهد. تلویزیون فصل اول ۱۰، فصل دوم ۱۱ و در فصل سوم هم ۱۳میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول پرداخت کرد. قراردادی که همان زمان هم منتقد داشت چرا که این مبلغ نسبت به درآمدهایی که رسانه ملی از فوتبال داشته، بیشتر بود. با تغییر در رسانه ملی و حضور مهدی تاج در فدراسیون حق پخش به صفر رسید و پس از آن خبری دیگر از پرداخت حق پخش نبود و تنها در حد مصاحبه‌های‌هالی فوتبال باقی ماند. مهدی تاج عصر یازدهم آبانماه سال 1393 با تایید خبر توافق با مدیران صداوسیما در مورد حق‌پخش فوتبال گفت: «بعداز چند نشست سرانجام مدیران فدراسیون فوتبال و صداوسیما به توافق رسیدند و قرار شد با افزایش 30 درصدی رقم قرارداد سال گذشته، بازی‌های لیگ‌برتر چهاردهم فوتبال از این هفته مجددا پخش مستقیم شود. براین اساس و با توجه به اینکه رقم قبلی توافق طرفین 22 میلیارد و 500 میلیون تومان بود، رقم جدید برای فوتبال به 29 میلیارد و 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.»
روسا چه گفتند؟
26 خردادماه سالجاری عسکری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با تعامل خوب شما با فوتبال امیدواری به‌وجود آمده که مشکل حق پخش را حل کنید، آیا قدم خوبی برداشته شده و می‌توانید خبر خوبی بدهید، تصریح کرد: «قدم‌های خوبی برداشته شده و توضیحات را بعدها ارائه می‌دهیم.» دکتر جبلی روز هفتم مهرماه به‌عنوان رئیس جدید رسانه ملی منصوب شد. تغییرات در نشر اخبار مشهودترین و اولین نتیجه تغییر مدیریت در راس صداوسیما بود. وی تاکنون در مورد حق‌پخش صحبتی نداشته است.
اشتراک؟
«خبرآنلاین» طی یادداشتی در خصوص حل مشکل حق پخش نوشت: اگر صداوسیما نمی‌خواهد از جیب خود و درآمدهایش حق تیم‌های فوتبال را بدهد، می‌توان اقدام به راه‌اندازی اشتراک پخش و دریافت هزینه از طرفداران فوتبال کرد که در این بین هم صداوسیما صاحب درآمدی جدید می‌شود، هم تیم‌ها می‌توانند به درآمد خوبی از حق پخشی که حق واقعی‌شان است برسند و هواداران فوتبال هم در یک مسیر حرفه‌ای، حق دیدن بازی‌ها را می‌پردازند. اصلا نیازی به آمار سی‌وچهل میلیون نفری طرفداران تیم‌هایی مانند استقلال یا پرسپولیس نیست؛ اگر کف این رقم را در نظر گرفته و فرض بر این باشد که سرخابی‌ها هر کدام 10 میلیون هوادار داشته باشند، و هر هوادار برای دیدن بازی‌های تیمش در طول سال تنها رقمی‌ مانند ۱۰۰ هزار تومان بپردازد، این رقم به مبلغی بالغ بر هزار میلیارد تومان می‌رسد که یک درآمد هنگفت برای تیم‌های فوتبال است!
نظر کارشناسی
امیررضا واعــظ آشتیانی در این خصوص اظهارداشت: پرداخــت حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های فوتبال چند نکته دارد. اول اینکه قانون صریحی برای پرداخت حق پخش تلویزیونی صداوسیما به باشگاه‌ها وجود ندارد. دوم اینکه اگر بر فرض صداوسیما حق پخش تلویزیونی را به باشگاه‌ها پرداخت کند باید از تبلیغات محیطی در فوتبال هم سهم ببرد. زیرا صداوسیما می‌گوید فوتبال از دریچه تلویزیون پخش می‌شود و باید سهمی‌از این تبلیغات هم برای صداوسیما در نظر گرفته شود. واعظ آشتیانی ادامه داد: فرض بگیریم پرداخت حق پخش تلویزیونی قانونی است و صداوسیما نیز حاضر به پرداخت این حق پخش شده در آن صورت باید دید که آیا مردم حاضرند برای دیدن فوتبال پولی پرداخت کنند؟ صداوسیما حدود 40 سال فوتبال، والیبال و بسکتبال و سایر رشته‌های ورزشی را به‌صورت رایگان پخش کرده است و آیا حالا مردم حاضرند در سبد خرید خود سهمی ‌برای دیدن فوتبال در نظر بگیرند و پولی به یک شبکه کابلی بدهند؟ زیرا در کشورهای خارجی شما برای دیدن مسابقات ورزشی باید ماهیانه پول بپردازند. آیا در کشورمان مردم چنین کاری را انجام خواهند داد. حاکمیت و صداوسیما با پخش مسابقات ورزشی به‌صورت رایگان به مردم یارانه می‌دهد. شبکه‌های «3» و «شما» اکثر مسابقات ورزشی را به‌صورت زنده و رایگان پخش می‌کنند. وی تصریح کرد: با پخش رایگان مسابقات ورزشی صدا و سیما این فرصت را برای فدراسیون‌ها ایجاد می‌کند که آنها بتوانند تبلیغات محیطی را به خدمت بگیرند. اگر صداوسیما مسابقات را رایگان پخش نکند در آن صورت فدراسیون فوتبال اولین فدراسیونی است که ورشکسته می‌شود زیرا دیگر خبری از تبلیغات محیطی نخواهد بود. مدیرعامل اسبق استقلال با اشاره به تبلیغات محیطی عنوان کرد: اکنون که تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها واگذار شده و استقلال و پرسپولیس این تبلیغات را در اختیار گرفته‌اند هم مساله‌ دیگری پیش می‌آید که حق تیم مهمان از این تبلیغات محیطی چقدر است؟ مگر اینکه باشگاه‌ها با هم تفاهم‌نامه‌ای امضا کنــند کــه مثلا حق تبلیغات محیطی به‌صورت میزبان و مهمانی مختص به تیم میزبان باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار