| کد مطلب: ۱۰۲۶۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد

مردم در تصميم‌های دولت«سهيم» می‌شوند

آرمان ملی: رئیس جمهور در دهمـــــین سفر استانی خود به استان زنجان سفر کرد و با فرهیختگان استان دیدار و در شورای اداری استان صحبت کرد و در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط زیست حضور یافته و سخن گفت. رئیس جمهور اظهار داشت: نباید مرتب از دولت قبل برای مردم گلایه کنیم، مردم چه کنند؟ امروز مردم امید پیدا کردند و انتظار دارند. مردم اگر بخواهند بدانند چه اتقافی افتاده به سفره خود نگاه کنند. به پول و ارزش پول ملی خود نگاه کنند. به وضعیت بازار نگاه کنند تا کاملا دستشان بیاید که چه اتفاقی افتاده است.بازسازی نهایی اعتماد مردم نیازمند کار و تلاش برای مردم است. یعنی اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به دولت بازسازی نهایی شود، باید صادقانه و مخلصانه برای مردم کار کنیم. اهم اظهارات سید ابراهیم رئیسی از این قرار است:
ما نباید تحریــم را مانع جدی فرض کنیم. دشمنان نمی‌خواهند کشور ما رشد کند، اما اتفاقا آنجایی که تحریم و تهدید داشتیم مانند صنایع دفاعی بیشتر رشد کردیم و معلوم می‌شود اگر بخواهیم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. عملکرد دولت سیزدهم تحول محور و بر اساس عدالت بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب است. ما باید نظام اقتصادی کشور را اصـــلاح کنیم و این اصلاح حتما با نظر نخبگان و اقناع مردم است، دولت در این زمینه شوک اقتصادی وارد نخواهد کرد و در اجرای تصمیمات و جراحی های اقتصادی مردم را سهیم میکنیم نــه غافلگیر.مسکن یکی از نیازهای اساسی کشور است و اگر ساخت مسکن رونق نگیرد، عقب افتادگی زیادی ایجاد خواهد شد.
بنای این دولــت بر این نبوده که دائم بخواهد تکرار کند که از دولت قبل چه به دست او رسیده است، نباید مرتب از دولت قبل برای مردم گلایه کنیم، مردم چه کنند؟ امروز مردم امید پیدا کردند و انتظار دارند. مردم اگر بخواهند بدانند چه اتقافی افتاده به سفره خود نگاه کنند. به پول و ارزش پول ملی خود نگاه کنند. بــه وضعیت بازار نگاه کنند تا کاملا دستشان بیاید که چــه اتفاقی افتاده است. مــردم مــــی‌دانند ما دولت را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم. اعتماد مردم به ما و شما از بزرگترین سرمایه‌هایی است که امروز دولت از آن برخوردار است. در این قضیه مشکل جایگاه‌های بنزین که پیش آمد، اگر اعتماد مردم به دولتمردان نبود، دشمن دنبال این بود که با این فتنه یک مسالــه‌ای در کشور اتفاق بیفتـــد، ولی چرا اتفاق نیفتاد؟ اعتماد مردم، هوشیاری مردم، در صحنه بودن مردم. دستگاه‌های دیگر هم کار کردند، اما اعتماد مردم به دولت سرمایه بزرگی بود که باعث عبور ما از این مشکل بزرگ شد.
اعتماد مردم آسیــب دیده بود و امروز به لطف خداوند متعال این اعتماد در حال بازسازی است، بازسازی نهایی اعتماد مردم نیازمند کار و تلاش برای مردم است. یعنی اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به دولت بازسازی نهایی شود، باید صادقانه و مخلصانه برای مردم کار کنیم. مردم در جریان هستند و خوب می‌فهمند چه اتفاقی دارد می‌افتد. اعتماد مردم سرمایه اجتماعی بزرگی است که مشارکت و نشاط اجتماعی را همراه خودش دارد. باید مساله محوری را دنبال کنیم. آب یک مساله محوری است. دانشگاه‌ها روی مساله آب کار کنند تا ما ببینیم از این ظرفیت موجود چگونه می‌شود استفاده بهینه کنیم.
ما در عرصـــه‌هایی کــــه بیشتر محدودیت داشتیـم بیشتر پیشـــرفت کردیــــم، در صنعت هسته‌ای و نظامی بیشتر محدودیت داشتیم تا صنایع غیرهسته‌ای و غیرنظامی، چطور شد آنجا برجستگــی مشخص شده ولی در صـــنایع دیگر مشکل داریـــم. معلوم می‌شود که باید کار کرد. درست است محدودیت‌ها وجود دارد، اما امکان دارد که از دست مدیران باکفایت ما کارهایی بربیاید که کسان دیگــــر گمان آن را نمی‌کردند. هماهنگی و نظم نظام اداری باید حفظ شود، اما لزوما نباید منتظر این بمانیم که ببینیم از مرکز چه می‌گویند، بسیاری از خلاقیت‌ها و ابتکارات و نوآوری‌ها دست شما است.
قرار است در استــان‌ها یک صندوق توسعه ایجاد شود که دست استان را باز کند. یعنی به جای اینکه استاندار یا مدیران استانی از دولت بودجه مطالبه کنند، ما از آنها بپرسیم که چه میزان از درآمدهای آن صندوق محقق شده است. یعنی درآمدهای استان در خود استان هزینه شود.
دولتمردان نه فقط باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند، بلکه باید نسبت به بوی فساد هم حساس باشند، دولتمردان اگر احساس کردند که زمینه فساد وجود دارد، لازم نیست که به خودِ فساد برخورد کنند. انتظار مردم از همه ما این است که نسبت به بوی فساد هم حساس باشیم. یعنی اگر احساس کردیم اینجا دارد اتفاقی می‌افتد، باید حساسیت باشد که پیشگیری شود. اعلام خبر آغاز سند دار کردن اراضی کشاورزی از سوی وزیر جهادکشاورزی خبر بسیار خوبی بود. این کار جایگاه کشاورزان و جایگاه کارشان را تثبیت می‌کند. کامل کردن زنجیره کار کشاورزی که مطالعات آن انجام شده کار بسیار خوبی است که باید پیگیری شود کاملا تحقق پیدا کند.
برای صیانت از محیط زیست بایــــد ارتباط دانشگاه به عنوان اتاق فکر و جایگاه اندیشه ورزی با دستگاههای اجرایی تقویت شود و دولت دیدگاه‌ها و نظرات اساتید و نخبـــگان محــــیط زیست را سرمایه و پشتوانه ارزشمندی برای کشور می‌داند. جامعه بشری باید نسبت به تعرض و طغیان علیه محیط زیست حساس باشد متاسفانه قدرت‌های بزرگ بدترین استفاده را از محیط زیست به عمل می‌آورند و سپس با سازوکاری، از موضوع محیط زیست بعنوان حربه‌ای علیه کشورهای در حال توسعه استفاده می‌کنند، همانند مساله حقوق بشر که امروز بزرگترین ناقضان آن مدعی حقوق بشر در سایر کشورها هستند. حفظ محیط زیست باید به عنوان یک موهبت الهی برای حیات انسان و تمام موجودات زنده مورد توجه همگان باشد و در این راستا لازم است ساختارهای متناسب با این رسالت بزرگ ایجاد شده و برخی رفتارها ناصحیح اصلاح شود.
اگرچه توسعه یافتگی و فعالیت‌های اقتصادی یک موضوع ضروری است اما حتما باید از پیوست محیط زیستی برخوردار باشد و توجه به محیط زیست در تمام طرح های توسعه و فعالیت اقتصادی به دقت لحاظ شود ضمن اینکه محیط زیست هــــم باید پیوست اقتصادی داشتـــه باشد. در جریان سفـــرهای استانی، مهم‌ترین مشکلی که مردم آن را مطالبه مـــی‌کنند، تامین آب است و در این زمینه معتقدم باید به مدیریت آب در کشور توجه جدی شود و با استفاده بهینه و توجه به ظرفیت‌های اقلیمی می‌توان بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش داد. امروز لازم است رسانه‌های جمعی، دانشـــگاه‌ها، حوزه‌ها و صاحبان تریبون در زمینه آموزش ایفای نقش کنند. آموزش می‌تواند به جلب مشارکت عمومی بینجامد و هر کجا که مردم احساس مسئولیت کرده و مشــارکت می‌کننـــد، مشـــکلات به راحتی برطرف می‌شود. بی تردید دانشگاه‌ها در ایــن حوزه ها مطالعاتی دارند و می‌توانند با نگاه تخصصی، قابلیت‌های هر استان را شناسایی کنند و دولت مکلف است از این یافته‌ها، برای فعال کردن ظرفیت‌های موجود هر استان استفاده کند.
حتما باید جلوی صید ترال گرفته شود چرا که این نوع صید به آبزیان، دریا و حتی صیادان آسیب می‌رساند و از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهم که با جدیت این موضوع را پیگیری کند. سازمان محیط زیست حکم بهداشت را در وزارت بهداشت و درمان دارد و بر درمان مقدم است و اینکه سازمان محیط زیست زیر نظر رئیس جمهور تعریف شده برای این است که نسبت به وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی از جایگاه برتری بر حفظ محیط زیست تاکید کند. صرفا با توصیه نمی‌شود محیط زیست را حفظ کرد و در کنار آن بعضاً اقدام و عمل جدی نیز لازم است. سازمان‌های مردم نهاد نقش ارزشمندی در حوزه محیط زیست دارند و باید از فعالیت مردم در این حوزه حمایت شود و اینها بهتریـــن پشتوانه برای دولت هستند. توجه بـــه محیط زیست منحصر به مقطع خاص زمانی نیست و همواره باید نسبت به آن دغدغه داشت. باید برای اقلیم‌های مختلف راهکارهای متفاوتی، متناسب با آن اقلیم اتخاذ و اجرایی شود.
جنگــل ثـــروت عظیم ملی و حفظ آن برای نسل‌های آینده ضروری است و همواره باید نسبت به حفظ و صیانت از ثروت‌های عظیم ملی حساس باشیم و غفلت از این سرمایه‌های عظیم می‌تواند کشور را دچار آسیب کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار