| کد مطلب: ۱۰۲۴۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

شایسته سالاری مديران فراموش شد؛ ظاهرا

آرمان ملی-حمید شجاعی: سید‌ابراهیم رئیسی در مقاطع مختلف چه پیش از انتخابات، در سخنرانی‌ها، صحبت‌ها و مناظرات و چه پس از انتخابات در بیانیه اولیه خود و حتی پس از آن، بارها نسبت به لزوم شایسته‌سالاری و کارآمدی در انتصابات تاکید موکد داشت. این انتظار نیز می‌رفت از آنجایی که رئیس‌جمهور خود را چهره‌‌ای فراجناحی و به دور از کارهای حزبی و جریانی نشان داده بود، دولت وی نیز بر همین مبنا تشکیل شود و شاهد حضور چهره‌‌هایی شایسته، کارآمد و توانمند در دولت باشیم. با این حال هر چه رو به جلو آمدیم، انتصابات رئیس‌جمهور آغاز شد و سپس نوبت به معرفی کابینه رسید، مشاهده کردیم که گویا بیش از آنکه به شایسته‌سالاری و کارآمدی توجه شود بیشتر به مسائلی همچون نوع نگاه و تفکر سیاسی و همچنین سابقه همکاری با رئیس‌جمهور در نهادهای مختلف توجه می‌شود. چنانکه به‌عنوان مثال در زیر‌مجموعه دفتر رئیس‌جمهور شاهدیم که غلامحسین اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور پیش از این و در زمان حضور سید‌ابراهیم رئیسی در مقام ریاست قوه‌قضائیه، سخنگویی این قوه را برعهده داشته است. نکته اینجاست که در اکثر انتصابات این مساله دیده می‌شود که به جای شایسته‌سالاری و انتصاب افرادی توانا و کارآمد آن‌هم در این شرایط حساس و خطیر که جامعه با مشکلات بسیار اقتصادی و معیشتی در داخل مواجه است و در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با شرایط خاصی مواجهیم افرادی روی کار آمده‌‌اند که به نظر می‌رسد نه تنها بعضا سابقه اجرایی، تحصیلاتی و مرتبط در آن حوزه مشخص را ندارند، بلکه در بهترین حالت چیزی مثل مدیران دولت احمدی‌نژاد که در حال آزمون و خطای دوران مسئولیت خود هستند را شاهد خواهیم بود. درحالی که امروز شرایط به نحوی است که اجازه آزمون و خطا به مدیران در هر سطحی نمی‌دهد. آنچه مسلم است اینکه شایسته‌سالاری مدنظر رئیس‌جمهور نباید در این میان گم شود بلکه باید این مساله سر‌لوحه انتصابات باشد تا مدیرانی کارآمد و توانا روی کار بیایند که بتوانند در حل مشکلات جامعه کمک‌کننده باشند نه اینکه حکم سر‌بار دولت را داشته باشند.
انتصاب مدیران بر مدار شایسته‌سالاری
نگاهی به برخی انتصابات در مدیران میانی دولت آقای رئیسی به وضوح نشان می‌دهد که به‌رغم شعار شایسته‌سالاری، برخی از این افراد از یک طیف، تفکر و گروه به جمع مدیران دولتی پیوسته‌اند. جمعی که تعدادی از آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) تشکیل می‌دهند؛ چهره‌هایی مثل میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور‌خارجه؛ محمد اسکندری، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری؛ وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش‌وجوانان و علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی که جملگی در این دولت مشغول به کار شده‌اند. این در حالی است که انتصابات نباید از افکار و ایده‌های رئیس‌جمهور که می‌خواهد دولتی متفاوت را نشان دهد، فاصله بگیرد. انتصاب مدیران میانی نباید به سمتی برود که جامعه این برداشت را داشته باشد که این دولت هم چندان به فکر مردم نیست، با چنین انتصاباتی منویات جریانی و حزبی را دنبال می‌کند و از حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم غفلت شده است. دولت نباید اجازه دهد که برخی افراد خود را به ظاهر همفکر و توانمند نشان دهند و در دولت رخنه کنند؛ اما در عمل روش و مشی رئیس‌جمهور را قبول نداشته باشند. آنچه موجب نگرانی جامعه است اینکه برخی انتصابات با تفکر رئیس‌جمهور مبنی بر شایسته‌سالاری همخوانی لازم ندارد. حالا که همه جریان‌ها دنبال این هستند که دولت به اهداف خود برسد، نباید اجازه داد کسانی در پشت‌پرده در پی جایگزین کردن نفرات مدنظر خود باشند تا آنچه در دولت احمدی نژاد رخ داد، تکرارشود. انتصاب مدیران و زیر‌مجموعه دولت حق مسلمی است اما باید شایسته‌سالاری، توانایی و مدیریت در این شرایط خطیر مورد توجه جدی قرار گیرد. آقای رئیسی باید شخصا به انتصاب مدیران میانی ورود کند و شاخص بخواهد، چرا که کسی دلسوزتر از وی برای دولت نیست. امروز دیگر دولتآقای رئیسی، وقت آزمون و خطا ندارد و باید تمام و کمال به وعده‌های داده شده پایبند بماند. لذا برای رسیدن به این مهم باید افرادی مبتنی بر شایسته‌سالاری و کارآمدی نه چاپلوسی، تملق و رودربایستی در مدیریت‌های میانی به کار گرفته شوند که این جچفا به رئیس جمهور و در وهله بعد به کشور و نظام است.
رئیس‌جمهور رودربایستی نداشته باشد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با انتصابات صورت گرفته در دولت و شعارهای داده شده از سوی رئیس‌جمهور درخصوص شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسید که آنچه گفته می‌شود با آنچه که عمل خواهد شد، تفاوت داشته باشد. یعنی در گذشته نیز هر گاه که ما شاهد موفقیت نسبی اصولگرایان بودیم به ندرت دیدیم که کسانی را در دستگاه‌های زیر‌مجموعه خود راه بدهند. احمد شیرزاد به «آرمان ملی» گفت: همین الان نهادهای زیر نظر اصولگرایان کاملا یکدست است. حال ممکن است کسی شعار بدهد که در دولت شایسته‌سالاری را رعایت می‌کنم اما نهادهایی که همیشه دست اصولگرایان است به ندرت دیده می‌شود که از مشورت دیگران استفاده کنند، چه رسد به اینکه بخواهند کسی را در سمتی بگمارند. وی افزود: این جای تاسف است که از دولت سابق فقط یک نفر باقی مانده آن هم در سمتی بردند که به رای مجلس نیازی نداشته باشد. ولی یک مهندس ساختمان در یک سمتی که یک وجه آن کاملا سیاسی و حقوقی است و وجه دیگر آن کاملا علمی و جنبه فناوری دارد، مشخص نیست که برخاسته از چه مصلحتی بوده است. نماینده مجلس ششم بیان کرد: این نشان می‌دهد که گاهی اولویت‌های دیگری برای آقایان وجود دارد و من فکر می‌کنم که یک مشکل آقای رئیسی در جمع دوستان خودشان این است که نه گفتن برایشان سخت است و به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور مشکل محذورات دارند. شیرزاد تصریح کرد: مثلا آوردن آقای محسن رضایی و سپردن پست معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به وی که تا امروز هم مشخص نیست چه می‌کند و برون‌داد فعالیتش چیست، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور تحت‌تاثیر رودربایستی‌های سیاسی و قول و قرار‌هایی است که به وی ظاهرا تحمیل می‌شود. لذا عملا نمی‌تواند آن‌طور که قول داده مبنی بر شایسته‌سالاری عمل کند چون آنچه تاکنون اجرا شده بر خلاف این امر بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار