| کد مطلب: ۱۰۲۳۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد

تلاش براي جان دادن به گردشگري بي‌جان

آرمان ملی- رها معیری: با افزایش واکسیناسیون و هجوم گردشگران به کشورهای همسایه ایران، این روزها وزیر جدید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بسیاری از مسئولان، یکی از راهکارها برای نجات اقتصاد کشور را رونق و تحول در صنعت پرسود گردشگری اعلام می‌کنند، درحالی‌که از ماه‌های گذشته، گردشگری در بسیاری از کشورهای همسایه ایران که توانسته‌اند شیوع کرونا را کنترل کنند، آغاز شده و آنها گوی سبقت را از ایران دزدیده‌اند. در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که با خسارت‌های 19 ماه گذشته که شیوع بیماری کرونا، در کنار ناتوانی در کنترل این بیماری که هنوز روزانه حدود 300 نفر را در کشور راهی آرامستان‌ها می‌کند، رمقی برای گردشگری باقی مانده که بتواند در کشور تحول آفرین باشد. به باور کارشناسان تا زمانی‌که ایران راه‌های گذشته را می‌رود و بدون در نظر گرفتن دیپلماسی گردشگری، عدم تبلیغات بین المللی و حمایت از صنوف مربوط به گردشگری و... در دوران پساکرونا نیز راه‌ سال‌های گذشته را بدون برنامه در پیش خواهد رفت و گردشگری ایران با هزاران جاذبه بی‌نظیر تاریخی و طبیعی، تعداد کمی از گردشگران خارجی را به ایران می‌کشاند، مگر اینکه تحولی عظیم در این صنعت با برنامه‌های جدید، نه‌صرفا درهای باز کشور برای گردشگران به‌وجود بیاید.

اشتباهات استراتژیک سال 98
در یک سال و نیمی که از کرونا گذشته، کرونا ۳۲۰ هزار میلیارد ریال به گردشگری ایران خسارت وارد کرده و حدود دو میلیون نفر از فعالان گردشگری در ایران بیکار شده‌اند که بیشتر آنها برای تامین معیشت‌شان مجبور به روی آوردن به کارهای دیگر شده‌اند. در بررسی افول شدید گردشگری که به‌باور برخی از کارشناسان، آن را زمان مرگ صنعت گردشگری می‌نامند از اواخر سال 98 و شیوع کرونا در ایران آغاز شد. در جایی که پیش از پاندومی کرونا و به‌واسطه اثبات موشک به هواپیمای اوکراینی، بسیاری از شرکت‌ها و موسسات گردشگری در سراسر جهان، راه‌های هوایی به ایران را تحریم کردند و افول گردشگری از دی 98 (دو ماه قبل از اعلام اولین ابتلا به کرونا در ایران) آغاز شد و این موضوع به‌واسطه سال نوی چینی‌ها در بهمن 98 و هجوم هزاران گردشگر از کشور چین به ایران به اوج خود رسید. در شرایطی هزاران گردشگر از کشور چین وارد ایران و شهرهای اصفهان، قم، گیلان و شیراز شدند که مسئولان ذوق زده، شاید نمی‌دانستند که کرونا در آن کشور و شهرووهان شیوع پیدا کرده و کمتر کشوری به آنها اجازه ورود می‌دهد. اما زمانی‌ مسئولان به‌خود آمدند که دیگر دیر شده بود و فقط چند روز بعد (ابتدای اسفند 98) اولین مورد کرونا در ایران شناسایی شد.
گام نخست، حذف لغو روادید
حال این سوال مطرح می‌شود که آیا گردشگری ایران رمقی برای احیا یا تحول در حوزه گردشگری دارد یا به قول رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، آیا می‌توان کسری بودجه با سرمایه گذاری در حوزه گردشگری تامین شود؟ در جایی‌که محمدرضا دشتی اردکانی باور دارد: «با پایان کرونا می‌توانیم روی صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنیم. کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ هم باید بودجه کافی برای گردشگری در نظر بگیرد و در پایان دولت سیزدهم، یکی از ارقام بودجه باید از حوزه گردشگری تامین شود!» اما وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری، قصد دارد که روادید برای گردشگری ار حذف کند و عزت ا... ضرغامی با رئیس‌جمهوری درخصوص لزوم توقف منع صدور روادید برای گردشگران خارجی عازم ایران، صحبت کرده است. این صحبت به‌معنای ارائه پیشنهاد رسمی وزارت میراث‌ فرهنگی به رئیس‌جمهور برای فراهم کردن زمینه ورود گردشگران خارجی به ایران و برداشتن ممنوعیت سفر است که سال ۹۹ توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت اعمال شد. البته رئیس جمهور ایران نگران شیوع کرونا در کشور نیز است، در شرایطی که طبق آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت: از سه شنبه تا چهارشنبه (31 شهریور) ۲۸۶ مبتلای به کرونا جان خود را از دست دادند و ۱۷ هزار و ۴۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۶۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در این شرایط پیشنهاد توقف منع صدور روادید برای ورود گردشگران و مذاکره با رئیس‌جمهوری برای صدور دستور بازگشایی مرزها برای گردشگران ورودی به کشور پس از آن صورت گرفته است که جامعه تورگردانان ایران در دیدار با وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از لزوم برچیدن سیاست توقف ورود گردشگران خارجی به کشور سخن گفته بود. اکنون این پیشنهاد به رئیس‌جمهوری ارائه شده و خبرها از موافقت رئیس‌جمهوری برای توقف منع صدور روادید گردشگری برای ورود به ایران را بگیرد. وعده ضرغامی برای توقف سیاست منع صدور روادید برای گردشگران خارجی اگرچه هنوز اجرایی نشده و صدور روادید سفر به ایران برای گردشگران خارجی متوقف شده است، اما عقیده کارشناسان بر آن استوار است که اقدام منطقی برای توقف منع صدور روادید زمانی قابل اعتناست که هم ایران از نظر شرایط بهداشتی برای گردشگران خارجی امن باشد و هم کشورهایی که تمایل به اعزام گردشگر به ایران دارند از شرایط ایمن در موضوع پاندمی کرونا برخوردار باشند. اگرچه برخی شاخه‌های گردشگری همچون گردشگری ماجراجویانه و طبیعت‌گردی هنوز هم مشتری خارجی خود را در بیرون از مرزها دارند، اما مهم‌ترین مشکلی که حتی با لغو کردن فرمان منع صدور روادید برای گردشگران خارجی در ایران برچیده نمی‌شود، یک مسأله جهانی است. هنوز تمام کشورهای جهان مبادی ورودی خود را به روی گردشگران باز نکرده‌اند و حتی در اروپا نیز مرزهای این اتحادیه تنها به روی کشورهای عضو و البته برخی ایرانی‌های واکسینه شده باز است. این بازگشایی‌ها نیز به‌طور کاملا محتاطانه انجام می‌گیرد تا افزایش اپیدمی کرونا در کشورهای میزبان گزارش نشود. همین حالا در کشورهای همسایه ایران که هنوز واکسیناسیون کامل در آنها صورت نگرفته همچون عراق، اعلام شده که ورود ایرانی‌ها به آن کشورها سهمیه‌ای بوده و برای ورود دریافت ویزا نیز الزامی است. بیشترین تعداد گردشگران ورودی به ایران را نیز اتباع عراقی، افغانستانی، پاکستانی و آذربایجانی تشکیل می‌دهند که مراوده گردشگری با آنها نیز شامل محدودیت‌های بیشتری است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار