از برنامه آموزش‌هاي تخصصي تا راه اندازي كلينيك رسانه

موسس مدرسه روزنامه نگاری و مطالعات رسانه می‌گوید: کلاس های ترم اول این مدرسه در پایان شهریور و هفته اول مهرماه برای ثبت نام اعلام می‌شود و کلاس‌های ما تقریبا از اواخر مهر ماه و اوایل آبان- به دو شکل حضوری و آنلاین- برگزار خواهد شد. مجید رضاییان  درباره ورک شاپ های در نظر گرفته شده در این مدرسه به شفقنا گفت: ما دو نوع ورک شاپ در نظر گرفته‌ایم. یکی از آنها موضوعی است و موضوعات «روزنامه نگاری تخصصی» در ورک شاپ ها مطرح می‌شود. ممکن است این ورک شاپ، ۳ یا ۵جلسه باشد و یک کلاس ۱۶ جلسه‌ای ترمیک نباشد. در ورک شاپ های موضوعی عناوینی چون« ورک شاپ های روزنامه نگاری اقتصادی، روزنامه نگاری ورزشی،سیاسی و...» برگزار می‌شود. وی ادامه می دهد: بخش دیگری از ورک شاپ های ما «تک موضوعی» هستند و با «ورک شاپ های موضوعیِ روزنامه‌نگاری تخصصی» متفاوت است. عنوان دیگری از ورک شاپ های ما به موضوع «روزنامه نگاری تلویزیونی و ویدئو ژورنالیسم»ازجمله ساخت کلیپ،گزارش دیجیتال و یا فتو تیتر می پردازد. در این ورکشاپ ها با تمرکز بر تصویر و وب۳ یا هوشمند صحبت می کنیم. این ورک شاپ‌ها، امکان دارد از تک‌جلسه ای تا ترمیک ادامه داشته باشد. رضاییان درباره یکی از بخش‌های این مدرسه تشریح می‌کند: بخش دیگر «روایت تجربه ها و یک یافته» است. با توجه بر تاکید برخی دانشگاه‌های معتبر جهانی مانند هاروارد مبنی بر«ثبت وتدوین علمی و آکادمیکِ تجربه ها» و تاریخ شفاهی، اغلب بر سه مقوله تاکید بیشتری می‌شود.اما تلاش ما در سیستم مدرسه این بوده که آن را به پنج مرحله افزایش دادیم. این استاد دانشگاه با اشاره به جزییات بخش«روایت تجربه ها و یک یافته علمی» بیان می‌کند: در واقع ما در این بخش به ۵پرسش، پاسخ می دهیم. مرحله اول چیستی، مرحله دوم پیشینه تجربه مورد نظر، مرحله سوم تشریح فرآیندِ شکل‌گیری آن تجربه و مرحله چهارم مشاهدات آن فرد به عنوان یک کنشگر اصلی و مرحله پنجم اراِیه یافته علمی- از دل مراحل چهارگانه تجربه پرزنت شده فرد صاحب تجربه در این رشته-قلمداد می‌شود. رضاییان معتقد است ما در این بخش تنها به بیان روایت تجربه نمی پردازیم و تاکیدمان به طور قطعی بر رسیدن به «یافته علمی» است. او می گوید: ما در این بخش به این مسأله توجه کرده ایم که فرد روند شکل گیری فرایند یا 
Process presentation را در نظر بگیرد و بعد از جمع بندی تجربه، باید به این نکته
-مهم‌ترین بخش- دست پیدا کند که Findings یا همان یافته هایش چیست و به چه رسیده است؟ برای ما لزوما، سن فرد صاحب تجربه ملاک قطعی نیست؛ گاه ما می بینیم یک روزنامه نگار -در یک بخشی از کار رسانه های سنتی یا نوین- تجربه بسیار درخشانی را به دست آورده که می تواند با یک یافته علمی همراه وارایه شود؛ ولی از سن بالایی برخوردار نیست. این پژوهشگر حوزه ژورنالیسم جمع بندی می‌کند و توضیح می دهد که در بخش آموزش، سه موضوع مطرح است، یکی از آنها «کلاس های ترمیک»، دیگری «ورک شاپ های تک موضوعی» و «ورک شاپ های تخصصی» و سوم «روایت تجربه و یک یافته علمی» است. او می گوید: ما به همه دانش آموختگان هم گواهی اعطا می کنیم و هم با چندین دانشکده در حال مذاکره جهت ارائه گواهینامه مشترک مدرسه و یکی از دانشکده های ارتباطات به دانش آموختگان هستیم. این بنیان گذار «روزنامه نگاری تحلیلی» به ابهامات موجود درباره «کلینیک رسانه» می‌پردازد و می گوید: رسانه‌های ما -چه در فضای وب و چه در بستر چاپ- درتهران و استان های مختلف، درباره «اقتصاد رسانه» و نحوه درآمدزایی خود، از ما سوال پرسیده اند یا درباره «کیفیت محتوایی ویا گرافیک و فرم و جنبه تصویری، ساختار تحریریه و یا اتاق خبر» و یا «بهتر دیده شدن» و اصطلاحا«بالا رفتنِ دامنه نفوذ» شان پرسش هایی مطرح کرده اند. ما در «کلینیک رسانه» در هر ۳ حوزه یادشده، در قالب یک پروژه به دنبال «آسیب شناسی رسانه» می‌رویم و بعد به سفارش دهنده«ارایه راهکار» خواهیم داشت. او ادامه می‌دهد: تنها شرط ما در قرارداد، این است که ناظرِ این بخش، خود ما باشیم. به این معنا که وقتی راه حل‌های ما می‌خواهد با برند«مدرسه روزنامه نگاری و مطالعات رسانه» اجرائی شود، حتما از طرف ما، یک «ناظر علمی» گذاشته می‌شود که آنچه ما ارایه داده‌ایم، درست اجرا شود. همچنین با برخی شرکت‌های فناوری گرید یک و دانش بنیان از یک سوی و بنگاه‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی از دیگر سوی تفاهم نامه همکاری منعقد خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه