| کد مطلب: ۱۰۲۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد

رودست خورديد آقايان!

آرمان ملی- حمید شجاعی: جهان امروز به نظاره نشسته است، مدعیان حقوق بشری چگونه در برابر جنایات طالبان که با همکاری هواپیماهای پاکستانی پنجشیر را به خاک و خون می‌کشند، چشم بسته‌اند. جبهه مقاومت افغانستان که به پیروزی های چشمگیری علیه تروریست‌ها دست یافته بود با ورود ارتش پاکستان به پنجشیر حضور هلی‌کوپترها و حتی جت پاکستانی را به ثبت رساند. احمد مسعود که یاران وفادارش اینروزهایکی پس از دیگری کشته می‌شوند در یکی از آخرین توئیت‌هایش تصویر یکی از جت‌های سرنگون شده پاکستانی را توسط شیران دره پنجشیر به تصویر کشیده است و حالا هم که خبر رسیده ژنرال فیض حمید رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به دعوت شورای رهبری طالبان وارد کابل شده است. طالبان همان‌طور که احمد مسعود در پیام صوتی‌اش اشاره کرده افراطی‌تر از همیشه وارد معرکه شده است و جنایاتش در پنجشیر نمونه آن است و از سویی دو رویی‌اش در وعده‌های دروغینی که در مورد زنان و آزادی‌های اجتماعی می‌داده امروز عیان‌تر از همیشه است. کسانی که هنوز نیامده میان زن و مرد در دانشگاه‌ها پرده کشیده و زنان ورزشکار و شاغل رسانه‌ای مانند مجریان تلویزیون را از کار بیکار کرده و...کار به جایی رسید که سرانجام مقامات ایران ناچار به واکنشی از خود در برابر جنایات در پنجشیر شده و در مورد حملات پاکستانی‌ها علیه جبهه مقاومت گفته‌اند این موضوع را بررسی می‌کنیم و اتفاقات یکی دو روز اخیر را محکوم کرد‌ه‌اند. چرا که ظاهرا محاسبات درست از آب درنیامده و همین کسانی که در تمام این مدت تلاش می‌کردند تا طالبان را تطهیر کنند و بگویند که این طالبان آن طالبان نیست و البته در این راستا صداو سیما هم خوب عمل نکرد. حالا درمی‌یابند آنگونه که می‌اندیشیدند، نبوده و بر سر یک دوراهی بزرگ قرار گرفته‌اند و بدتر از همه اینکه طالبان از آن‌ها رسما برای حضور در مراسم دولت خود خوانده شان دعوت کرده(!) البته که روس‌ها گفته‌اند در این مراسم اگر از آن ها دعوت شود حضور می‌یابند اما باید از مسئولان ایرانی این سوال را پرسید اکنون با چه رویی می‌خواهند در کنار پاکستانی‌های سرکوبگر درمراسم حضور بیابند.
از تلاش بـــرای تشکیل دولـــت تا نارضایتی مردم
تحولات افغانستان در حالی پیش می‌رود که هنوز مشخص نیست که قرار است چه آ؛ینده‌ای برای این کشور رقم بخورد. آنچه مشخص است امروز طالبان براساس فعل و انفعالاتی نه چندان درست قدرت را در افغانستان به دست گرفته است. امری که چندان خوشایند مردم این کشور نیست و آنها زندگی زیر سایه طالبان با رویکردهای خشونت طلبانه و افراط گرایانه را بر نمی‌تابند. این در حالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان درصدد تشکیل دولت بر آمده و در انتظار ورود و معرفی رهبر خود به عنوان حاکم جدید افغانستان است. چنانکه برخی سران طالبان عنوان کرده‌‌اند به زودی مراسمی برای تشکیل دولت جدیدی برگزار کرده و از کشورهای مختلف نیز برای حضور در این مراسم دعوت خواهند کرد. این در حالی است که یک منبع طالبان گزارش داده که ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای شرکت در اعلام دولت جدید دعوت شده‌اند. قرار بود دولت جدید افغانستان روز جمعه هفته گذشته اعلام شود، اما به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده و تاکنون طالبان درباره زمان اعلام دولت جدید اظهارنظری نکرده است. پیش از این «ملا عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی طالبان گفته بود که تاکنون کار روی تشکیل یک حکومت همه‌شمول جریان دارد. به گفته وی حکومت پاسخگوی همه خواهد بود. وی در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره خطاب به مردم افغانستان گفت که طالبان برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم تلاش خواهند کرد. این وضعیت در شرایطی پیش می‌رود که هنوز افغانستان به ثبات کامل نرسیده است و جنگ در پنج‌شیر ادامه دارد.
از تصرف تا تکذیب
جنگ پنجشیر همچنان دنبال می‌شود و هر از چندی اخبار تقابل میان جبهه مقاومت ملی با طالبان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در این راستا در شرایطی که در روزهای گذشته جبهه ملی مقاومت اعلام کرده بود که به پیشروی‌های دست پیدا کرده و تعداد زیادی از نیروهای طالبان را کشته است. اما شامگاه یکشنبه خبری در رسانه‌ها پیچید که اوضاع را دگرگونه کرد. فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان به همراه با ژنرال صاحب عبدالودود زره، خواهرزاده‌ی قهرمان ملی افغانستان در نتیجه‌ درگیری‌ها در پنجشیر جان باختند. با این حال خبرهایی مبنی بر زخمی شدن احمد مسعود رئیس جبهه مقاومت نیز مخابره شد که به زودی توسط خود احمد مسعود تکذیب شد و او از حال عمومی مساعد خود خبر داد. از طرفی در جریان درگیری نیروهای مقاومت و طالبان ادعاهای ضد و نقیضی بیرون آمده که طالبان خبر از تسلط بر پنجشیر می دهند و مقاومت می‌گوید جنگ هنوز ادامه دارد چنانکه سخنگوی طالبان اعلام کرده که جنگجویان این گروه موفق به تصرف پنجشیر شده‌اند. ذبیح‌ا... مجاهد، گفت که این دره امروز کاملا پاکسازی شده است. وی ادامه داد: نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر هنگامی که طالبان خواستار مذاکره با آنان شده بودند پاسخ منفی داده بود. سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه پس از آن نیروهایش را به پنجشیر اعزام کرد تا آخرین باقیمانده‌های تروریست‌ها را از بین ببرد. به گفته او برخی از رهبران جبهه پنجشیر شکست خورده و مابقی از منطقه متواری شدند. این در حالی است که جبهه مقاومت ملی مستقر در پنجشیر ادعای طالبان را تکذیب کرده‌ است. علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی گفته است که این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده‌اند و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم. نظری در حساب توییتر خودش نوشت: نیروهای جبهه مقاومت ملی در تمام مواضع استراتژیک در سراسر دره پنجشیر برای ادامه نبرد حضور دارند و ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که مبارزه با طالبان و شرکای آنها را تا زمانی‌که عدالت و آزادی حاکم نشود ادامه خواهیم داد. احمد مسعود، رهبر مقاومت پنجشیر در توییتی نوشت : طالبان با ما نمی‌جنگند اما ارتش و استخبارات پاکستان آنها را رهبری می‌کنند. او نوشت: طالبان آنقدر قوی نیستند که با ما رقابت کنند اما ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند. پاکستان را تحریم کنید.
درخواست قیام ملی
احمد مسعود، مردم سراسر افغانستان را به قیام ملی در برابر طالبان فراخواند. احمد مسعود، رهبر جبهه ملی مقاومت افغانستان در پیامی صوتی گفته است که می‌ایستد و مبارزه می‌کند. وی در این پیام که به تاریخ امروز دوشنبه ۱۵ شهریور منتشر شده، گفته است: طالبان تغییر نکرده بلکه ظالم‌تر، افراطی‌تر و متعصب‌تر شده است. من از جامعه بین المللی می‌خواهم که دولتی را که طالبان تشکیل می‌دهد، به رسمیت نشناسند. مسعود می‌گوید: طالبان وساطت علما را برای آتش بس در ولایت پنجشیر نپذیرفتند. مردم افغانستان قضاوت خواهند کرد که دوست واقعی آنها کیست. احمد مسعود در پیامش گفت که تصویر آینده افغانستان با طالبان تصویری ««عقب‌مانده، تاریک،‌ به دور از هرگونه فرهنگ و هنر و در انزوای سیاسی و اقتصادی در دنیا» خواهد بود. وی هم‌چنین عنوان داشته تعدادی از اعضای خانواده‌اش در درگیری با طالبان کشته و زخمی شده‌اند. او همچنین گفته است مقاومت در دره‌های پنجشیر و اندراب ادامه دارد. مسعود از اعتراض‌های زنان در کابل و مزارشریف به عنوان الگوی از این مقاومت یاد کرده است. او از تظاهرات مردم در خارج از افغانستان هم که علیه گروه طالبان بپا شد، تشکر کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار