| کد مطلب: ۱۰۱۸۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد

بازگشت به وزارت اطلاعات یا...

آرمان ملی - مطهره شفیعی: محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز دوشنبه ۲۸ تیرماه برای پاسخگویی به سوال عباس مقتدایی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی، سیاست خارجی مجلس و تعدادی دیگر از نمایندگان به صحن علنی احضار شده است. وزیر جوان حتی در آخرین روزهای حضورش در وزارت ارتباطات باید پاسخگو باشد. تردیدی نیست محمدجواد آذری‌جهرمی رکورددار پاسخ به سوالات مجلسیان و منتقدان دولت در خارج بهارستان بوده؛ چرا که اقداماتش به مذاق آنها خوش نیامده است. برخی هم معتقدند احضار آذری‌جهرمی به مجلس پیامی برای وزیر ارتباطات دولت رئیسی دارد که از گسترش شبکه‌های مجازی و ارتباطی در جامعه خودداری کند! در ابتدا که آذری‌جهرمی به‌عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم معرفی شد، موجی از انتقادات علیه او شکل گرفت و حتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در صف نخست انتقاد از این انتخاب روحانی بودند؛ چراکه معتقد بودند انتخاب فردی با سبقه فعالیت در وزارت اطلاعات شایسته دولتی نیست که با رای اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده است، اما آذری‌جهرمی مسیر تعامل و جلب اعتماد را طی کرد و قبل رای اعتماد در مجلس درباره چرایی حضورش در وزارت اطلاعات چنین توضیح داد: «‌خبرهای زیادی در خصوص اینکه من در بخش شنود وزارت اطلاعات کار کرده‌ام در شبکه‌های مجازی دیده‌ می‌شود. یک‌بار هم اعلام کردم که اصلا وزارت اطلاعات بخشی به نام شنود ندارد. در سال ۸۴ هم در وزارت اطلاعات مدیر‌کل نبودم. عنوان شفاف در سال ۸۸ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات بود. تمام خبرهایی که در این چند هفته در خصوص فعالیت‌های بنده با به کار بردن عبارات خاص منتشر شده، هدف کاملا رسانه‌ای و در راستای تخریب دارد. من در وزارت اطلاعات کار کرده‌ام، اما متاسفانه رویکردی ایجاد شده که هر فردی در این وزارتخانه کار می‌کند، بد است. اگر این وزارتخانه بد است پس برای چه به وجود آمده است؟ وزارت اطلاعات یکی از نهادهای مهم برای برقراری امنیت در جامعه است. وزارت اطلاعات بر اساس ماموریت‌‌هایش برای حفظ امنیت مردم گام بر‌می‌دارد.» کمی که از حضور آذری‌جهرمی در وزارت ارتباطات گذشت، اعتمادها به سمت او جلب شد، اما این بار اصولگرایان رقیب او شدند و حاضر به تعامل با او نبودند؛ چرا‌که گسترش شبکه اینترنت و آگاه‌سازی مردم را به ضرر منافع خود می‌دانستند. آذری جهرمی وارد زندگی مردم و در بسیاری از حوزه‌ها همراه آنها شد به عنوان نمونه روز پنجشنبه و قبل از آغاز بازی استقلال و پرسپولیس تصویری از خودش با ماسک قرمز منتشر کرد که نشان دهد، طرفدار پرسپولیس است و پس از این مسابقه هم در صفحه اینستاگرامش نوشت: «مبارک همه استقلالی‌ها، پرسپولیسی‌ها این‌طورن، اگه یه وقتی ببازن به طرف مقابل تبریک میگن.» آذری جهرمی که به کری‌خوانی فوتبالی در فضای مجازی شهره است در ادامه نوشت: «‌خوشحالی استقلالی‌ها رو درک می‌کنیم. اونها یه تیم همیشه قهرمان رو تو پنالتی بردند.» البته کری‌های آذری جهرمی بی‌جواب نماند و بعد از این بازی، مهدی قایدی، ستاره خط حمله استقلال که ضربه پنالتی‌اش در این بازی توسط حامد لک مهار شد، با انتشار توییتی، به محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات کنایه زد؛ او نوشت:« ترسیدیم آذری‌جهرمی اینترنت‌ها را قطع کند، زود استوری گذاشتیم!» آذری‌جهرمی تلاش زیادی کرد تا نشان دهد همانند مردم عادی زندگی می‌کند و سعی در پنهان کردن ابعاد مختلف زندگی‌اش ندارد چنان که بارها تصاویری از همسر و فرزندانش و تفریحات خانوادگی منتشر کرده که همین موضوع به افزایش اعتماد به وزیر جوان کمک کرد.
آخرین تلاش‌ها برای رفع فیلترها
از سوی دیگر آذری‌جهرمی وزیری بود که بارها مخالفت خودش را با فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و تلگرام اعلام کرده و سعی داشت تا بتواند این محدودیت‌ها را رفع کند. پیام‌رسان تلگرام که از سال ۱۳۹۵ محبوبیت زیادی میان کاربران ایرانی پیدا کرده بود، از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با دستور قوه قضائیه فیلتر شد؛ پس از فیلترینگ تلگرام چندین بار شایعاتی مبنی بر رفع فیلتر این پیام‌رسان مطرح شد، اما این شایعات مبنایی نداشته و فیلتر تلگرام تا امروز هم ادامه داشته است. آخرین تلاش آذری‌جهرمی هم مذاکره برای رفع فیلتر تلگرام بود. 23 تیر بود که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از مهاجرت کاربران ایرانی به تلگرام، با نظر دادستان وقت کل کشور در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مذاکره با تلگرام در دستور کار قرار گرفت. او این خبر را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد تا نشان دهد این شبکه احتماعی ابزار خوبی برای اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم است پس باید در رفع فیلتر تلگرام اقدامی صورت بگیرد. نکته قابل تامل این است که آذری جهرمی روز دوشنبه هم باید برای پاسخ به سوالی درباره تلگرام به مجلس برود. ظاهرا مقتدایی ماه‌های گذشته انتقاد‌هایی را از وزارت ارتباطات درباره میزان دریافت هزینه‌های ترافیک تلگرام از مردم مطرح کرده بود. این نماینده اظهار کرده بود که در مقطعی CDNهای (شبکه‌های تولید محتوا) تلگرام در داخل کشور مستقر بوده است و استقرار این سرور‌ها در داخل کشور، یعنی باید ترافیک و هزینه‌های مرتبط با آن بر مبنای استفاده داخلی و نه با تعرفه‌های بین‌المللی حساب شود. پرسش دوم این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سودی است که به واسطه استقرار CDNهای تلگرام در کشور به دست آمده است. همچنین پرسش دیگر مقتدایی درباره کامل اجرا نشدن تفاهم‌نامه تلگرام است. فارغ از تلاش‌های آذری‌جهرمی برای رفع فیلتر تلگرام باید دانست . تلاش‌های این وزیر جوان از سطح مذاکرات داخلی هم فراتر رفته چنان‌که اخیرا او با اشاره به انسداد وی‌چت در سال ۱۳۹۲ در ایران توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مذاکره گروهی از ایران برای مذاکره با مدیران این پیام‌رسان، گفت: «پس از تبادل نظرها و پیگیری‌های یک‌ماهه، در نهایت پاسخ وی‌چت چین این بود که به دلایلی از حضور در ایران معذوریم.»
مقصد بعدی وزیرجوان؟
اقدامات محمدجواد آذری جهرمی چنان بود که برخی حضور او در کابینه سیزدهم را مناسب دانستند و معتقد بودند او باید مسیری که آغاز کرده را به پایان برساند، اما ظاهرا چنین خواسته‌ای با واقعیت همراه نیست و خودش هم چند روز پیش گفته بود: «برای حضور در دولت آینده پیشنهادی به من نشده است» اکنون مشخص نیست آذری‌جهرمی از مردادماه در چه نهادی مشغول کار خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار