| کد مطلب: ۱۰۱۸۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد

اخـــبار کوتاه

پیام تسلیت رهبر انقلاب
برای درگذشت احمد جبرئیل
رهبر انقلاب در پیامی درگذشت مبــارزخستگی‌ناپذیر آقــای احمـــد جبـــرئیــل (دبیرکـــل جبـــــهه مردمــی برای آزادی فلسطیــــن) را تسلیت گفتند. متن پیـــام مقـــام معظــم رهبـــری به این شرح است:
بسم ا... الرحمن الرحیم درگذشت مبارز خستگی‌ناپذیر آقای احمد جبرئیل را به ملت فلسطین و همه مجاهدان و فعالان عرصه‌ پر شور مبارزات فلسطین و همه‌ عناصر مقاومت در منطقـه‌ غــرب آســیا و به بازمانـدگان او تسلیت عرض مـی‌کنم. این مرد شجاع و پر تلاش عمر خود را به مبارزه برای میهن مغصوب و مظلوم خود گــذراند. از خداوند برای او پاداشــی جزیل مــی‌طلبم و رحمــت و مغفــرت الهی را بـــرای او مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای ۲۷ ذی‌القعده ۱۴۴۲، ۱۷ تیر 1400.
تسلیت روحانی
برای درگذشت احمد جبرئیل
رئیس جمهوری در پیامی با تسلیت درگذشت مرحوم احمد جبرئیل دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین، وی را شخصیتی مبارز دانست که تمام عمر شریف خود را با اخلاص وقف دفاع از آرمان والای ملت مظلوم فلسطین و تقویت جبهه مقاومت کرد. در پیام تسلیت حسن روحانی رئیس جمهوری آمده است:
در گذشت مجاهد خستگی‌ناپذیر، مرحوم احمد جبرئیل دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین، موجب تاثر و تالم خاطر شد. اینجانب این ضایعه را به ملت فلسطین و خانواده گرامی آن مجاهد تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان علو درجات مسالت دارم.
آمریکا نگران
اتمام فرصت احیای برجام
وبگاه «بلومبرگ» به نقل از منبعی مطلع به مواضع تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین، گزارش داد که اعضای این تیم نگران هستند فرصت برای احیای برجام رو به پایان باشد. این منبع - که نام و مقامش ذکر نشد-
به بلومبرگ گفت از نظر دولت دموکرات آمریکا، توافق هسته‌ای ایران به‌رغم نواقصی که دارد، همچنان قدرتمند است و بازگشت به این توافق در زمان کنونی می‌تواند فواید عدم اشاعه داشته باشد. این پایگاه خبری همچنین به نقل از «کِلسی داوِنپورت» مدیر بخش عدم اشاعه در سازمان آمریکایی «انجمن کنترل تسلیحاتی» نوشت: «هرچه ایران دانش هسته‌ای بیشتر کسب کند، مطمئن شدن از اینکه برجام همان سد قدیم در برابر تولید تسلیحات اتمی باقی می‌ماند، سخت‌تر می‌شود».
هند دعوت ایران را پذیرفت
«ایندیا تودی» گزارش داد که دهلی نو درخواست تهران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران را قبول کرده است. در دیدار میان جایشانکار، وزیر خارجه هند و سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، از هند برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران دعوت به عمل آورده شد. حال ایندیا تودی گزارش می‌دهد که هند دعوت ایران برای شرکت در این مراسم را پذیرفته است. به نوشته این پایگاه خبری، هنوز درخصوص اینکه چه کسی از سوی هند باید در این مراسم شرکت کند، تصمیم‌گیری نشده است.
دور آتی مذاکرات وین
مشخص نیست
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که زمان برگزاری دور آتی گفت‌وگوهای وین برسر احیای برجام مشخص نیست. پرایس، در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: من امروز بروزرسانی جدیدی درخصوص گفت‌وگوهای وین ندارم. ما دیروز در این خصوص صحبت کردیم. تاریخ دور هفتم مذاکرات همچنان اعلام نشده است. هیات ایرانی برای مشاوره در تهران است. آن‌ها تا بدین لحظه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اطلاع نداده‌اند که کی برای دور بعدی مذاکرات آماده می‌شوند. بنابراین تاریخ دور هفتم هنوز تعیین نشده است و ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم درباره زمان برگزاری آن گمانه‌زنی کنیم. ما همچنین درخصوص فعالیت‌های کنونی هیات ایرانی و فرایند تصمیم‌گیری آن‌ها گمانه‌زنی نخواهیم کرد. وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، نماینده ویژه رابرت مالی و تیمش به اینجا بازگشته‌اند. کارهای زیادی وجود دارد که مالی و تیمش باید خارج از مذاکرات وین انجام دهند، بنابراین در وزارتخانه مشغول هستند. آن‌ها وزیر خارجه و دیگر مقامات عالی‌رتبه را در جریان خلاصه گفت‌وگوها گذاشتند.
درخواست اعمال تحریم علیه ایران
پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای از شورای اروپا خواست تا تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی اعمال کند. پارلمان اروپا در روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند تا مطابق آن مقامات ایرانی که در بازداشت و اعدام اتباع اتحادیه اروپا دخیل بوده‌اند، تحریم شوند. پارلمان اروپا در این قطعنامه از شورای اروپا خواسته است تا تحریم‌های بیشتری را علیه افراد و نهادهایی در «بازداشت خودسرانه و صدور حکم اعدام برای اتباع اتحادیه اروپا» اعمال کند و دارایی‌های آنها مسدود سازد. به نوشته اورشلیم پست، چارلی ویمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا از تلاش پارلمان اروپا برای اعمال تحریم علیه ایران ابراز خرسندی کرده است.
توقف تجارت مرزی ایران و افغانستان
طبق اعلام مسئولان گمرک ایران به دلیل تحولات امروز افغانستان، تجارت ایران با این کشور در مرز دوغارون و ماهیرود متوقف شده است.
سید روح ا... لطیفی توضیح داد که متاثر از تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان در اسلام قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شد .وی افزود: از تجار و بازرگانان درخواست می‌شود تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرز‌های «دوغارون» و «ماهیرود» خودداری کنند. لطیفی گفت: مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان شامل این محدودیت نیست و فعال است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار