| کد مطلب: ۱۰۱۳۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد

واكسن «كووايران» آمد

آرمان ملی- منیره چگینی: «برآوردی که دو ‌ماه قبل صورت گرفت، نشان می‌دهد بین ۴۰ تا ۵۵ درصد جمعیت کشور چه با علامت و چه بدون علامت به کرونا مبتلا شده‌اند، البته این عدد بدون درنظر گرفتن ابتلای مجدد آنهاست» این بخشی از صحبت‌های فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است که روز گذشته بار دیگر وجود ایمنی گله‌ای یا جمعی را در ایران پس از 14 ماه که از شیوع کرونا می‌گذرد، بر سر زبان‌ها انداخت.

پیش از این نیز بارها موضوع ابتلای چند ده میلیون نفری ایرانیان به کرونا مطرح شده بود و شش ماه بعد از اینکه اپیدمی کرونا در کشور شروع شد، رئیس جمهور اعلام کرد که ۲۵میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند. این گفته رئیس جمهور در شرایطی آن روز (28 تیر 99) مطرح می‌شد که مجموع مبتلایان در ایران ۲۷۱ هزار و ۶۰۶ نفر بود. در پنجم آبان همان سال نیز رضا ملک‌زاده معاون وقت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد که « حدود ۳۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۰ میلیون نفری در معرض خطر ابتلا هستند.» اما همین صحبت‌ها سبب شد که چندی بعد از سمتش برکنار شود. اما چند روز بعد سیدعباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گفت: «نتایج نوبت هشتم پیمایش ملی کووید - ١٩ نشان می‌دهد که ۷.۵ درصد ایرانیان بالاتر از ۱۵ سال (معادل پنج میلیون نفر) بر اساس خوداظهاری به درجاتی از بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.» این ادعا در حالی مطرح می‌شد که تا آن روز در کشور ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر به این بیماری دچار شده‌اند. حالا نیز معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادعا می‌کند که 40 تا 55 درصد از جمعیت 85 میلیون نفری ایران به کرونا مبتلا شده‌اند، جمعیتی بالغ بر 50 میلیون نفر. این گفته‌ها و اظهارنظرها از سوی مراجع رسمی درحالی بیان می‌شود که به باور کارشناسان هیچگونه پشتوانه علمی و مستندی ندارند. در ایران و دیگر کشورها، میزان رسمی اعلام کرونا براساس تست‌ها مثبت برآورد می‌شود و طبق اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۱۷ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۵۸۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده و این نشان می‌دهد که این گفته‌ها در حد حدس و گمان است. همچنین اگر صحبت‌های چندی پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و حسین قشلاقی عضو شورای عالی نظام پزشکی را ملاک قرار دهیم که گفته بودند: «آمار ابتلا و مرگ و میر واقعی در کشور دو تا سه برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است.» با این حال طبق آمار رسمی و 14 ماه پس از شیوع کرونا در ایران، دو میلیون و 700 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که در آمار سه برابری آن، حدود هفت و نیم میلیون نفر تا کنون به این بیماری مبتلا شده‌اند.
بازگشت به فرضیه شکست خورده؟‌
در این رابطه دکتر حسن سهیلی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی به «آرمان ملی» می‌گوید: «اگر ما این میزان آمار را بپذیریم (حدود 40 تا 55 درصد ابتلای جمعیت کشور به کرونا)، پس باید بپذیریم میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری، نیم تا یک درصد آمار کرونا باشد و باید تعداد فوتی‌ها بین 300 تا 500 هزار نفر اعلام شود، اما مجموع جان باختگان این بیماری تا روز گذشته (سه‌شنبه) ۷۵ هزار و ۵۶۸ نفر بوده است. به همین جهت این آمارها و برآوردها به نظر نمی‌رسد که پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی صحیح و مبتنی بر مستندات پشت آن باشد و فقط اظهار نظرهای شخصی است.» این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر همین میزان از ابتلا را بپذیریم، این موضوع که همان فرضیه شکست خورده ایمنی جمعی است، نمی‌تواند هیچ حاشیه امنی برای کشور ایجاد کند، چون ابتلای مجدد و سه باره به کرونا در میان مردم گزارش شده و نباید این را آمار مبنایی برای ایجاد ایمنی در جامعه در نظر گرفت.» وی همچنین باور دارد که باید به این موضوع توجه داشته باشیم که جامعه ایرانی بدون واکسن حداکثری نمی‌تواند ایمنی با حاشیه امن داشته باشد.»
رونمایی از 300 هزار واکسن ایرانی
با این حال روز گذشته نخستین محصول انبوه تولیدشده واکسن «کوو ایران برکت» در مراسمی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، استاندار البرز ، نماینده کرج در مجلس در محل کارخانه تولید واکسن در شهرک شفافارمد کردان، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم اعلام کرد: «ما در اردیبهشت ماه یک میلیون واکسن تولیدشده را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد که زمان‌بندی مصرف آن توسط خود وزارت بهداشت تعیین می‌شود، در خردادماه 3 تا 4 میلیون دوز، در تیرماه ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز، در مردادماه ۲۰ میلیون وتا شهریور ماه حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.» این درحالی است که مسئولان این بنیاد باور دارند که واکسن کوو ایران صددرصد ایمنی دارد و عوارض آن بسیار کم است. حسن سهیلی در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: شرکت‌های تولیدی دیگر مانند اسپوتنیک روسیه و واکسن سینوفارم چین، پیش از تایید واکسن از سوی سازمان جهانی بهداشت، بیش از دو میلیون واکسن تولید کرده‌ بودند، اما تا زمانی‌ که این واکسن‌ها از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید نشدند، مردم خیلی به آن اطمینان نداشتند. باید منتظر ماند که ببینیم این واکسن تا چه اندازه ایمنی ایجاد می‌کند و می‌تواند در شرایط سخت تحریم، ایران را از واردات واکسن بی‌نیاز کرده و آرزوی واکسیناسیون سراسری را برای مردم ایران محقق سازد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار