| کد مطلب: ۱۰۱۳۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد

ابهام در يك ميليون دوز واكسن

آرمان ملی: طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، ایران تاکنون دو میلیون و 100 هزار دز واکسن کرونا از کشورهای چین، هند و روسیه وارد کرده است. روز نهم اردیبهشت بود که کیانوش جهانپور، در ارتباط تلفنی با شبکه خبر، اعلام کرد که «با احتساب ۱۰۰ هزار دز واکسنی که «امروز» وارد کشور شد تاکنون حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن وارد کشور شده است.»

اما چند روز پس از اینکه وزارت بهداشت از اختلاف در قرارداد خرید واکسن اسپوتنیک روسی خبرداد، معاون فنی گمرک ایران گفت: «تاکنون سه میلیون و ۱۹۵ هزار و ۸۰۰ دوز دوز واکسن وارد ایران و توسط گمرک ترخیص و تحویل نمایندگان معرفی شده از سوی وزارت بهداشت شده است.» همچنین گزارش معاون فنی گمرک از جزئیات واکسن‌های ورودی نشان می‌دهد که ۷۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز از چین، ۱۲۵ هزار دوز از هند و ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ کواکس از کره جنوبی وارد ایران شده که در مجموع بالغ بر ۳.۱ میلیون دوز است. آمار وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد که یک سوم از این واکسن‌ها در فاز یک و دو واکسیناسیون گروه‌های هدف تزریق شده است و طبق آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت: « تا روز یکشنبه ۹۵۶ هزار و ۴۲۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۴ دُز رسید.» حال باید منتظر بود که وزارت بهداشت درخصوص این یک میلیون دوز واکسن شفافگری کند و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وزارت بهداشت باید سامانه شفافیت درخصوص واکسن داشته باشد. موضوعی که سخنگوی سازمان غذا و دارو، آن را برخلاف قوانین می‌داند و در پاسخ به یک عضو شورای شهر که گفته بود «نام دریافت کنندگان واکسن و سوءاستفاده کنندگان از آن باید منتشر شود» اعلام کرد: «تلقیح واکسن کرونا بر اساس فهرست اعلامی با کنترل مدارک هویتی انجام می‌شود و هرگونه افشای نام دریافت‌کنندگان خدمات بهداشتی درمانی، از جمله دریافت‌کنندگان واکسن کرونا بدون کسب اجازه از آنها پیگرد قانونی دارد.»
سراب داغ واکسیناسیون
این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که طبق وعده‌های اولیه مسئولان وزارت بهداشت قرار بود 43 روز پیش، با واکسینه شدن کامل یک میلیون و 300 هزار نفر، فاز اول واکسیناسیون عمومی علیه کرونا به پایان برسد، اما هنوز حتی نیمی از دوزهای لازم برای پایان فاز اول واکسیناسیون در سطح کشور تزریق نشده و این وسط سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وعده داده است که تا 17 اردیبهشت، افراد بالای 80 سال شامل یک میلیون و 150 هزار نفر، در فاز دوم واکسیناسیون، واکسن خود را دریافت خواهند کرد. آن‌طور که رکنا نوشته از روز 21 بهمن که با تزریق واکسن اسپوتنیک وی به پسر وزیر بهداشت‌، فاز اول واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور با اولویت کادر درمان آغاز شد، مسئولان وزارت بهداشت وعده دادند که تا پایان سال 1399 با واکسیناسیون کامل یک میلیون و 300 هزار نفر، فاز اول توزیع واکسن کرونا به پایان خواهد رسید. نکته جالب اینکه در سند ملی واکسیناسیون کرونا نیز زمان پایان فاز اول واکسیناسیون انتهای زمستان 99 ذکر شده است. وعده واکسیناسیون کامل یک میلیون و 300 هزار نفر تا پایان سال 1399 که محقق نشد، مسئولان وزارت بهداشت در توجیه علت عدم تحقق این وعده، پایبند نبودن طرف‌های خارجی به تامین واکسن کرونا طبق زمان بندی‌های مشخص شده، تاخیر سازمان جهانی بهداشت در تامین سهمیه واکسن ایران از سبد کوواکس و البته تعلل شرکت های خارجی تولیدکننده واکسن در افزایش حجم تولیدات‌شان را از جمله عوامل تامین نشدن مناسب واکسن کرونا و در نتیجه کُند پیش رفتن روند توزیع آن در کشورمان دانستند.
شاید 7 سال دیگر
طبق اعلام متخصصان بهداشتی، برای دستیابی به ایمنی جمعی باید 70 درصد جمعیت کشور علیه کووید 19 واکسینه شوند. بر این اساس تا زمانی که حداقل 60 میلیون نفر در کشورمان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت نکنند و به عبارتی دیگر، 120 میلیون دوز واکسن تزریق نشود، نمی‌توان همه گیری کرونا در ایران را پایان یافته تلقی کرد. در سند ملی واکسیناسیون کرونا نیز دستیابی به هدف توزیع واکسن در میان 70 درصد مردم ایران، پایان سال 1400 پیش بینی شده است، اما طبق برآوردها نشان می‌دهد اگر قرار باشد متوسط سرعت توزیع واکسن کرونا در ماه های آتی همانند 11 روز ابتدایی اردیبهشت کمتر از 44 هزار دوز در روز باشد. واکسیناسیون عمومی 70 درصد جمعیت ایران علیه کرونا تا بیش از هفت سال دیگر، طول خواهد کشید! البته بدون شک با واردات چند ده میلیون دز واکسن خریداری شده از روسیه، چین، کره جنوبی، هند و کشورهای دیگر و به نتیجه رسیدن پروژه تولید واکسن روسی در ایران و تولید انبوه واکسن‌های چهارگانه داخلی و تامین امکانات لازم از جمله یخچال های مخصوص برای سرعت بخشیدن به نقل و انتقال واکسن کرونا در سطح کشور، در ماه‌های آتی روند واکسیناسیون عمومی کرونا سرعت بیشتری خواهد گرفت و حتی ممکن است 70 درصد مردم کشور تا پایان همین امسال هر دو دز واکسن خود را دریافت کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار