| کد مطلب: ۱۰۱۲۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد

خــــبر

رئیس‌جمهور چین با بایدن دیدار می‌کند

رئیس‌جمهور چین قصد دارد با حضور در نشست تغییرات آب‌وهوایی به دعوت همتای آمریکایی خود، برای اولین بار با او دیدار کند. بعد از انتقاد از تسلط آمریکا بر ساختار قدرت در جهان، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین قرار است با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود دیدار کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اولین دیدار شی با بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و در جریان نشست تغییرات اقلیمی انجام می‌شود که با دعوت واشنگتن در این جلسه حاضر خواهد شد. بایدن بعد از بازگرداندن آمریکا به توافق آب‌وهوایی پاریس، چند ده نفر از سران کشورهای مختلف جهان را دعوت کرده تا در نشست مجازی حضور پیدا کنند. «هووآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر حضور شی در این نشست، گفت رئیس‌جمهور چین قصد دارد سخنرانی مهمی را انجام دهد.

واکنش اتحادیه اروپا
به تحولات کشور چاد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا پایبندی خود را به ثبات چاد و تمامیت ارضی آن اعلام می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، «جوزف بورل» در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا پایبندی خود را به ثبات چاد و تمامیت ارضی آن اعلام کرده و تمامی طرف‌های ذی ربط را به خویشتنداری فرا می‌خواند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تمامی طرف‌ها در چاد را به خویشتنداری، بازگشت به نظام قانون اساسی و اجازه به برگزاری انتخابات فراگیر جدید دعوت کرد. در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا بر اهمیت بازگشت سریع به نظام قانون اساسی با احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و اجازه به برگزاری انتخابات فراگیر جدید تاکید دارد. ارتش چاد اعلام کرد که «ادریس دبی» رئیس‌جمهور این کشور در پی زخمی شدن در میدان جنگ درگذشته است. بر اساس این گزارش، دبی ۶۸ ساله که اخیراً برای ششمین بار رئیس‌جمهور شده بود، طی جنگ با شورشیان در مرزهای شمالی کشورش دچار جراحت شد و در بیمارستان درگذشت. ارتش چاد اعلام کرده که در پی مرگ ادریس دبی، ژنرال «مهمت کالا» به طور موقت عهده دار امور کشور شده است. دبی در سال ۱۹۹۰ به ریاست جمهوری چاد رسید و به تازگی نیز برای ششمین بار در انتخابات پیروز شده بود. دبی در دسامبر ۱۹۹۰ با کودتای نظامی علیه دولت «حسین حبری» به قدرت رسید و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ قدرت را بدست آورد و پس از آن با تغییر در قانون اساسی توانست دوباره در انتخابات سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ نیز نامزد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری چاد شود و به پیروزی برسد.

درگیری پلیس آلمان
با معترضان محدودیت‌ها

پلیس آلمان با صدها معترضی که به محدودیت‌های کرونایی دست به اعتراض زده بودند در شهر برلین درگیر شد، این درحالی بود که معترضان ماسکی بر صورت نداشتند و فاصله اجتماعی دوران کرونا را رعایت نکرده بودند. به گزارش رویترز، با انتشار این خبر افزود: این اعتراض‌ها در بیرون از ساختمان پارلمان آلمان رخ داد، محلی که نمایندگان درصدد تصویب قانونی هستند تا به دولت قدرتی برای مقابله با موج سوم کرونا در این کشور داده شود. بنابراین گزارش، نمایندگان پارلمان آلمان درصدد هستند تا به دولت آلمان اختیاراتی برای بستن مناطقی که با آمار بالایی از ابتلا به ویروس کرونا است داده شود تا امکان مقابله با موج سوم کرونا را داشته باشد. رویترز نوشت: انگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از آنکه مقامات ۱۶ ایالت آلمان از اعمال محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی اجتناب ورزیدند، این طرح را به پارلمان آن کشور ارائه کرد. رویترز گزارش داد: پلیس شهر برلین با صدها معترض به این اقدام پارلمان درگیر شدند، پلیس آلمان در این باره اعلام کرد، آنها ناگزیر به ‌پراکندن معترضان شدند، چراکه جمعیت معترضان محدودیت های کرونایی همچون زدن ماسک و فاصله اجتماعی را در این تجمع اعتراضی رعایت نکرده بودند، هم اکنون بیش از دو هزار و ۲۰۰ نیروی پلیس در آلمان موظف به مدیریت معترضان شده است. بنابراین گزارش پلیس تاکنون هفت نفر از معترضان به محدودیت های کرونایی در برلین را بازداشت کرد. رویترز افزود: اعتراض های کرونایی و قصد دولت در بستن مناطقی از آلمان که با شمار فزاینده مبتلایان به کرونا روبه‌رو است، درحالی صورت می گیرد که فصل تابستان و سفرهای تابستانی در اروپا و دیگر نقاط جهان در راه است. شمار مبتلایان به ویروس کرونا بنابر داده‌های تارنمای «وردمترز دات اینفو» به بیش از سه میلیون و ۳۸۰هزار نفر رسیده که از این تعداد بیش از ۸۱هزار نفر تاکنون جان باخته‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار