| کد مطلب: ۱۰۱۱۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

تبعیض ورزشی کمیسیون تلفیق

آرمان‌ملی: بودجه سال 1400 در روزهای پایانی سال گذشته در حالی ابلاغ شد که مشخص شده است کمیسیون تلفیق برای 10 فدراسیون اعتبار جداگانه‌ای در نظر گرفته است. اقدامی که اعتراض فراکسیون ورزش و فدراسیون‌های ورزشی را به‌دنبال داشته است.
اعتبار جداگانه!
مجلس شورای اسلامی برای کمک به فدراسیون‌های ورزشی برای 10 فدراسیون اعتباری جداگانه در نظر گرفته است. این فدراسیون‌ها شامل تکواندو، دوومیدانی، تنیس، قایقرانی، کاراته، هندبال، ورزش‌های همگانی، ورزش‌های رزمی و وزنه‌برداری هستند که به‌هرکدام مبلغ 5 میلیارد و به فدراسیون کشتی 20 میلیارد تومان کمک شده است. چند فدراسیون المپیکی دیگر هستند که در این لیست دیده نمی‌شوند.
نظر سخنگوی فراکسیون ورزش
علی رضایی، سخنگوی فراکسیون ورزش گفت: بحثی در کمیسیون تلفیق وجود داشت که به فدراسیون‌های المپیکی که مقام قهرمانی کسب می‌کنند و باعث برافراشته‌شدن پرچم ایران می‌شوند مبلغی بیشتر از بودجه آنها کمک شود اگر چه وزارت ورزش معتقد است فدراسیون‌ها باید خودکفا باشند. وی افزود: مجلس در جریان این تصمیم نیست و متاسفانه این موضوع در کمیسیون تلفیق انجام شده و مورد اعتراض و سوال است. کمیسیون تلفیق باید رویه‌ای در نظر می‌گرفت همانند اینکه این بودجه برای المپیکی‌ها در نظر گرفته می‌شد ولی برخی فدراسیون‌ها که المپیکی هم نیستند و حتی در آسیا مدال ندارند در این لیست قرار گرفته‌اند. سخنگوی فراکسیون ورزش افزود: بنده و محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش به این موضوع اعتراض می‌کنیم. قرار بود برای ایجاد انگیزه به فدراسیون‌های المپیکی کمک شود ولی با رایزنی برخی‌ها در فصل بودجه، کمیسیون تلفیق تصمیم دیگری گرفت و این کار مصداق تبعیض و نارضایتی است و به آن اعتراض می‌کنیم. رضایی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس در جریان این تصمیم نبودند، تصریح کرد: ریزپرداخت‌ها و جداول مصوب در کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس مطرح نمی‌شود و به همین دلیل اطلاع نداشتیم. کمیسیون تلفیق کار درستی نکرده است. سخنگوی فراکسیون ورزش گفت: اگر فدراسیون‌هایی داریم که کارایی لازم را ندارند، باید آنها را با فدراسیون‌های دیگر تلفیق کنیم تا قوی شوند. اگر بودجه ورزش در مجلس کم است بهتر بود بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک افزایش پیدا می‌کرد تا به همه فدراسیون‌ها کمک شود. اگر به تعدای از آنها کمک شود و به فدراسیون‌های دیگر کمک نشود، تبعیض بوده و باعث بی‌انگیزگی در بین فدراسیون‌ها خواهد شد. وقتی به یک فدراسیون کمک نمی‌شود کارکنان و ورزشکاران آن داشته دچار بی‌انگیزگی می‌شوند.
انتقاد رئیس فدراسیون ووشو
امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو در خصوص اختصاص بودجه از سوی کمیسیون تلفیق مجلس به چند فدراسیون خاص اظهارداشت: اگر نمایندگان محترم مجلس بر این باورند که بودجه ورزش کفایت نمی‌کند و برای انجام رویدادها، اردوها، پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای کافی نیست، بهتر است افزایش بودجه را برای کل خانواده ورزش در نظر بگیرند. نمایندگان محترم می‌توانند این بودجه را در اختیار وزارت ورزش و جوانان که ناظر بر فعالیت و برنامه‌های فدراسیون ورزشی است و رکن اصلی توزیع بودجه است، قرار بدهند تا وزارت ورزش براساس عملکرد، برنامه‌ها، رویدادها و حضور رشته‌های ورزشی در مسابقات معتبر این بودجه را توزیع کند. وی تصریح کرد: باید هر موضوعی به‌صورت کارشناسی بررسی می‌شد و نمایندگان محترم این موضوع را با کارشناس ورزشی مطرح و با دقت‌نظر بیشتری نسبت به توزیع و اختصاص این بودجه و اعتبار اقدام می‌کردند. اگر نگاهشان به المپیک توکیو و بازی‌های آسیایی است که باید سال دیگر در آن حضور داشته باشیم و موفقیت در آن برای کشور و جمهوری اسلامی ایران بسیار پراهمیت است، در این شرایط این روش توزیع منابع مالی هیچ منطقی ندارد و هیچ توجیهی را نمی‌پذیرد. این اتفاق ایراد بزرگی است و بهتر است نمایندگان در مسائل تخصصی‌تر ورود کنند یا از نظرات تخصصی استفاده کنند. رئیس فدراسیون ووشو در خصوص اینکه این اقدام کمیسیون تلفیق بدون هماهنگی با فراکسیون ورزش مجلس صورت گرفته است، ادامه داد: نمی‌دانم ملاک این تخصیص بودجه به برخی فدراسیون‌ها دقیقا چه بوده و به‌نظر من باید ملاک این باشد که کدام فدراسیون می‌تواند در المپیک و بازی‌های آسیایی افتخارآفرینی بیشتر کند. این بودجه باید در اختیار وزارت ورزش قرار می‌گرفت تا براساس ارزیابی از عملکرد فدراسیون‌ها آن را توزیع می‌کرد. اگر بر این اعتقادند که بودجه ورزش کم است باید بودجه ورزش را بیشتر کنند. ما نیز بر این اعتقاد هستیم که بودجه‌های فعلی فدراسیون‌های ورزشی نه تنها برای رشته‌های المپیکی و رشته‌هایی که در بازی‌های آسیایی حضور دارند، بلکه برای تمام فدراسیون‌ها کم است.
تاسف رئیس فدراسیون بسکتبال
رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در مورد تخصیص اعتبارات ویژه به 10 فدراسیون ورزشی توسط مجلس و قرارنداشتن برخی فدراسیون‌های المپیکی در این لیست اظهارداشت: من در ابتدا از طریق رسانه‌ها، این خبر را دیدم ولی با توجه به اعتبار و ارزش فدراسیون بسکتبال، ما نیز باید در این فهرست باشیم. رئیس فدراسیون بسکتبال ادامه داد: در وهله نخست خوشحالم که چنین کاری در مجلس انجام شده چون فدراسیون‌ها در سال المپیک، دغدغه‌ها و هزینه‌های زیادی دارند که نسبت به قبل، 10 برابر شده است. ما بودجه خود را به ریال دریافت می‌کنیم ولی باید به دلار خرج کنیم. اما در درجه بعدی، تاسف خوردم که با چه منطقی و با چه اولویتی این کار تخصیص اعتبارات ویژه انجام شده است. طباطبایی گفت: با تمام احترامی که برای فدراسیون‌های حاضر در لیست مجلس قائلم، توقع داشتم که مجلس با کاری علمی و کارشناسی، اولویت را به فدراسیون‌های المپیکی‌ بدهد تا برای برای برگزاری اردوها و بازی‌های تدارکاتی هزینه کنند. مجلس می‌توانست پس از رشته‌های المپیکی به سایر فدراسیون‌ها هم در قالب جدول دیگری کمک کند. وی تصریح کرد: متاسفانه اقدام مجلس، هیچ مبنای علمی و منطقی ندارد. مجلس همیشه حامی ورزش بوده است و امید داریم با افزایش بودجه عمومی ورزش، ما نیز سهمی از این افزایش اعتبار داشته باشیم. رئیس فدراسیون بسکتبال اضافه کرد: به‌هر فدراسیونی با توجه به عملکرد آن باید اعتبار تخصیص داد. فدراسیون بسکتبال، جزو فقیرترین فدراسیون‌ها از نظر زیرساخت‌های ورزشی است. ما تنها یک سالن استاندارد داریم و تمام مسابقات و اردوها در آن برگزار می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار