| کد مطلب: ۱۰۱۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد

خودزني در كلاب هاوس

آرمان ملی: می‌گویند اظهارات روز گذشته‌اش به‌مثابه حمله انتحاری بوده، به‌ویژه آنکه پیش از این اعلام کرده کاندیدای ریاست‌جمهوری 1400 خواهد شد. علی مطهری یک اصولگرای فرهنگی و یک اصلاح‌طلب سیاسی است، بنابراین نمی‌توان تعریف کامل و واحدی از مطهری ارائه و افکار و اندیشه‌های او را در یک جریان تعریف کرد. اگر نگاهی به رزومه فعالیت‌های سیاسی مطهری انداخته شود، به‌خوبی عیان می‌شود که او در این عرصه ثابت نماند چنانکه روزی با اظهاراتی علیه اصلاح‌طلبان به مجلس هشتم راه پیدا کرد و زمان زیادی نگذشت که نامش در لیست انتخاباتی همان اصلاح‌طلبان جای گرفت و یک وفادار به مخالفان دیروز و مخالف با همفکران اصولگرایش شد و ماند؛ هر چند هنوز هم تاکید دارد نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا؛ بلکه یک نیروی مستقل است! اما در بعد فرهنگی بدون‌تردید عقاید او به اصولگرایان دلواپس و حتی تندتر از اعضای جبهه پایداری شبیه است که البته این دیدگاه‌ها به سبب فعالیت‌های پررنگ سیاسی‌اش‌، کمرنگ مانده بود تا شامگاه سه‌شنبه که وارد شبکه اجتماعی کلاب هاوس شد و اظهاراتی داشت که حتی اصولگرایان هم به آن انتقاد کردند؛ چرا که نامتناسب با خواست و شرایط جامعه بود. شاید تنها طیفی که از اظهارات مطهری خشنود شد، تندروهای جبهه پایداری بودند که بعضا مواضع فرهنگی آنها مورد انتقاد اکثریت جامعه است و حالا اظهاراتی را شنیدند که از مواضع خودشان فراتر بوده است.!
اظهارات جنجالی
مطهری گفته است:«‌اگر کسی کنار دریا تحریک نمی‌شود بیمار است. خدا‌خواسته ما تحریک شویم. باید تحریک شویم. اینکه جوان ما با دیدن دست یک خانم تحریک می‌شود، خوب است.» این اظهارات از سوی چهره‌ای که از یک‌سو فرزند شهید مطهری با عقاید شهید مطهری آشناست و از سوی دیگر خودش را پذیرفته شده از سوی اقشار زیادی از جامعه می‌داند، بعید بود. به گفته شهید مطهری «مرد الهام‌گیر از زن است و اگر در یک جریان اجتماعی زن‌ها هماهنگی نداشته باشند، از تأثیر مرد هم فوق‌العاده می‌کاهند و بر عکس اگر زن‌ها نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند نیروی مردها را هم چند برابر می‌کنند؛ یعنی نه‌تنها ترمزی برای مردها نمی‌شوند؛ نیروی محرکی هم برای مردها به شمار می‌روند». احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در واکنش به اظهارات مطهری نوشت: «‌با تعریفی که علی مطهری از «انسان سالم به لحاظِ جنسی» در سخنان اخیر خود به دست داده است، قاعدتا سالم‌ترین شخصیت‌های تاریخ ایران را باید شاه سلطان حسین صفوی و فتحعلی شاه قاجار و امثال آنان در اقشار و طبقات دیگر دانست! آقای مطهری با این قبیل سخنان قصد جذب رأی کدام قشر اجتماعی را دارد؟ آنان که این قبیل حرف‌های او را می‌پسندند، مواضع سیاسی او را رد می‌کنند و کسانی هم که مواضع سیاسی او را تأیید می‌کنند این نوع سخنان را برنمی‌تابند!» شهید مطهری هیچ‌گاه زن را مانع نمی‌دانست و اشاره‌ای به آنچه نداشته که فرزندش مطرح می‌کند. از سوی دیگر مطهری در شامگاه سه‌شنبه مدعی شد‌:«‌الان در اروپا مشکل دارند با این مساله و تحریک نمی‌شوند. مردها تحریک نمی‌شوند و زن‌ها رو ‌می‌آورند به مردهای آفریقایی!» که این ادعا از سوی آگاهان رد و عنوان شد اطلاعات دقیق به علی مطهری داده نشده است. مطهری در بخش دیگری هم گفته بود: «‌تعدد زوجات بسیار حکیمانه است. چون زنان آماده‌ ازدواج از تعداد مردان بیشتر است و نباید حق ازدواج کردن را از زنان گرفت.» بسیاری این اظهارات را بی توجهی به جایگاه و مقام زن دانستند که حاضر هستند برای داشتن شوهر به همسری مردان متاهل دربیایند که در بسیاری موارد منجر به از هم پاشیدن کانون خانواده می‌شود.
حجاب از نگاه شهید مطهری و پسر
مطهری مانند همیشه فراموش نکرد که به بحث حجاب بپردازد و گفت: «‌من حجاب را انتخاب نمی‌بینم و به آزادی در آن اعتقاد ندارم. من نیمه‌عریان بودن را آزادی انسانی نمی‌دانم و آن را آزادی حیوانی و غریزی تلقی می‌کنم. با بسیاری از سختگیری‌ها و برخوردهایی که با افراد بی‌حجاب می‌شود، مخالفم. هنوز هم معتقدم اگر رفراندومی برگزار شود رای اکثر مردم به حجاب اختیاری نخواهد بود.» مطهری در حالی این ادعا را مطرح کرد که سال 96 فرزند شهید مطهری گفته بود: «‌طبق نقل آقای حکیمی، در موضوع قانونی شدن پوشش اسلامی در ادارات دولتی در ماه اول پیروزی انقلاب اسلامی، استاد مطهری گفته‌اند «طرح مساله حجاب زود بود» و بعد فرموده‌اند «من خدمت امام رفتم و گفتم الان وقت این نبود که شما این مساله را مطرح کنید.» در یادداشتی هم که زمان شهادت آیت‌ا... مطهری در جیب لباس ایشان یافت شد و در آن، مطالبی که بنا بوده با امام خمینی(ره) مطرح کنند یا مطرح کرده بودند فهرست شده، از جمله آمده است: «پیشنهاد آقای تهرانی (آیت‌ا... سید‌محمدحسین حسینی‌تهرانی) و حجاب استاندارد شده» و «توقیف اجرای حدود اسلامی به برقرار شدن نظامات اسلامی.» از مجموع اینها برمی‌آید که نظر استاد مطهری این بوده است که مطرح شدن الزام حجاب در اسفند ١٣۵٧ زودهنگام بوده و... .» مطهری در بخش دیگری عنوان کرده که «تعدد زوجات بسیار حکیمانه‌ست. چون زنان آماده‌ ازدواج از تعداد مردان بیشتر است و نباید حق ازدواج کردن را از زنان گرفت.» البته او پیش از این هم به حمایت از چند‌همسری پرداخته و گفته بود: « اصل مساله چند‌همسری حکمی از احکام اسلام است که به حل یک معضل اجتماعی می‌پردازد. با توجه به وضعیت فعلی جامعه، اگر ما این حکم را اجرا نکنیم، فساد و فحشا در جامعه افزایش پیدا می‌کند. اما موضوع این نیست که بخواهیم این مساله را ترویج کنیم و از همه بخواهیم این کار را انجام دهند. این مساله ترویج‌بردار نیست. حکمی است که در جای خود خوب است و کسانی که شرایطش را دارند می‌توانند انجام دهند و اینکه بخواهیم کارگاه ترویج برگزار کنیم که همه به این حکم عمل کنند، کار درستی نیست و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.» اما نکته قابل‌تامل آنجاست که در بحث کلاب‌هاوس سه‌شنبه برخی به مطهری یادآوری کردند که برخی از نزدیکان او نتوانسته‌اند به‌رغم ادعاهایی که می‌شود همسر خود را راضی به ازدواج مجدد خودشان بکنند که در نهایت پس از مدت کوتاهی این ازدواج‌های دوم به طلاق ختم شده است. پدیده چندهمسری با فرهنگ و وضعیت جامعه ایرانی همخوانی ندارد و مشخص نیست؛ چرا به‌رغم مخالفت‌های زیادی که صورت می‌گیرد مطهری اصرار به تکرار این موضوع دارد.
گل به خودی مطهری!
در نهایت به نظر می‌رسد مطهری شامگاه سه‌شنبه یک حمله انتحاری علیه خودش داشت و بسیاری از افرادی که قصد داشتند در صورت تایید صلاحیت مطهری به او رای دهند با شناخت دیدگــــاه‌ها و مواضع فرهنگی‌اش منصرف شدند. البته صداقت مطهری یـــکی از موضوعاتی بود که دیــــــروز در تحلیل اظهارات او مطرح و مـــــوضوع ارزشمندی توصیف شــد؛ اما وزن اظهـاراتش چیز دیگری بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار