| کد مطلب: ۱۰۱۱۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد

اتوبوس‌ كانديداها و راه دراز اجماع اصولگرايان

آرمان ملی- حمید شجاعی: اصولگرایان درصدند موفقیت پیشین در انتخابات 98 را تکرار کنند و از این‌رو از همه نیروهای خود بهره می‌برند که پس از فتح بهارستان این بار پاستور را فتح کنند. از این‌رو است که هر‌از‌چندی شاهدیم یکی از چهره‌های اصولگرا از اعلام کاندیداتوری خود برای حضور در انتخابات خبر می‌دهد. با این حال به نظر می‌رسد انتخابات خرداد برای اصولگرایان با چهره‌های از پیش مشخصی رقم بخورد. آیت‌ا... سید‌ابراهیم رئیسی، محمد‌باقر قالیباف، سعید محمد و شاید عزت‌ا... ضرغامی، که بسیاری او را گزینه نیابتی احمدی‌نژاد می‌خوانند. این در حالی است که سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از آغاز گفت‌و‌گو با نامزدهای ریاست‌جمهوری خبر داده است. متکی گفته: «کماکان حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای رئیسی اولویت اول ما در گزینه‌های این شوراست.»
انتظار برای اجماع
عملکردهای ناموفق دولت، نارضایتی‌های موجود در جامعه از عملکردها و روندها و شرایط حاکم بر جامعه که مجموعا باعث عدم‌اقبال مردم به حضور در انتخابات مجلس در اسفند 98 شده باعث شده است اصولگرایان با همه قوا به سمت انتخابات 1400 بیایند. چنانکه اگر هم‌اکنون نیز به کاندیداهای موجود و اعلام حضور کرده برای انتخابات ریاست‌جمهوری نگاهی بیندازیم کسر قابل‌توجهی از آنها را اصولگرایانی تشکیل می‌دهند که هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود. هر چند شاید این حضور اتوبوسی اصولگرایان در انتخابات نیز مرهون عملکرد قابل‌انتقاد حسن روحانی و مردانش در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصاد و معیشت مردم باشد. البته اصولگرایان نیز در میان خود با برخی چالش‌ها مواجه هستند که نگاه به انتخابات پیش‌رو را برای آنها سخت می‌کند. اصولگرایان که در انتخابات‌های پیشین به اذعان خودشان از نبود اجماع و وحدت ضربه خوردند امروز درصدند به هر نحوی که شده در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم روی یک یا نهایتا دو کاندیدا به وحدت برسند؛ امری که در عمل چندان ساده به نظر نمی‌رسد. چرا که اگر به چهره‌های احساس تکلیف کرده برای حضور در انتخابات نظری بیفکنیم خواهیم دید هیچ یک از این افراد تحت‌شرایط کنار نخواهند رفت. چهره‌هایی مثل محمد‌باقر قالیباف، سعید جلیلی، سعید محمد، عزت‌ا... ضرغامی و.... اما آنچه مسلم است اینکه اصولگرایان با خود عهد کرده‌اند که در یک ائتلاف و وحدت باقی بمانند و قرار را بر اجماع روی یک نفر بگذارند. قدر مسلم تا اینجای کار اجماع و وحدت کلیت اصولگرایان با آیت‌ا... رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه است اما برخی از مطلعین می‌گویند وی به دلایلی در انتخابات پیش‌رو حاضر نخواهد شد. با این حال عده‌ای نیز بر این باورند که رئیسی یکی از ارکان حاضر در انتخابات خواهد بود. چنانکه محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: «‌برداشت من از رفتارهای آقای رئیسی این است که او در صحنه انتخابات حضور پیدا خواهد کرد؛ چون جامعه سیاسی کشور از سفرهای استانی او برداشت انتخاباتی دارد. معتقدم حضور آقای رئیسی بی‌تردید جناح اصولگرا را به انصراف بعضی کاندیداهایش سوق می‌دهد و آقای قالیباف و آقای جلیلی قطعا با آمدن آقای رئیسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوند. این در حالی است که نباید تاثیر حضور دقیقه نودی دیگر چهره‌هایی مثل محسن رضایی، سعید محمد یا احمدی‌نژاد را بر کنشگری اصولگرایان نادیده گرفت.
آغاز گفت‌و‌گو با نامزدها
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از آغاز گفت‌وگوهای این شورا با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. منوچهر متکی در پایان نوزدهمین نشست هیات عالی شورای وحدت با اعلام این خبر که گفت‌وگوهای ما با کاندیداهای محتمل و بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آغاز شده است، گفت: ما گفت‌وگوها را با نامزدهای مطرح در جریان ارزشی و انقلابی با این هدف که از پیش‌برنامه‌ها و افراد محوری در ترکیب دولت مورد نظر آنها و مباحثی از این دست بیشتر آگاه شویم، آغاز کرده‌ایم. وی ضمن تاکید بر اینکه کماکان حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای رئیسی اولویت اول ما در گزینه‌های این شورا است، بیان کرد: در این گفت‌وگوها ارزیابی اولویت‌های بعدی و پیش‌بینی‌های لازم در شرایط ویژه مورد نظر است و ما به زودی چارچوب این گفت‌وگوها و نحوه دعوت از نامزدها را تدوین و برای دستیابی به یک قالب و الگوی مشخص جهت برگزاری نشست‌های جدی‌تر با کاندیداها در هیات عالی شورای وحدت این امر را بررسی خواهیم کرد.
شورای ائتلاف حرف نهایی را می‌زند
یک فعال سیاسی اصولگرا درباره تعدد نامزدها در جریان اصولگرا اظهار داشت: هم‌اکنون در جریان اصولگرایی دو مرجع در حال کار هستند و هر کدام شیخوخیت خودشان را اعمال می‌کنند. اینکه کدام مجموعه قادر خواهد بود حرف نهایی را بزند، به نظر من شورای ائتلاف نسبت به شورای وحدت در موقعیت بهتری قرار دارد. فردا نوشت، عباس سلیمی‌نمین گفت: شورای ائتلاف به‌رغم همه مشکلات در انتخابات مجلس توانست وحدتی را در جریان اصولگرایی رقم بزند. معتقدم این شورا در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز قادر خواهد بود وحدتی را به وجود آورد. وی افزود: اگر ما نسبت به شرایط جامعه وحدت‌نظر داشته باشیم، فکر نمی‌کنم با تعداد قابل‌توجهی کاندیدای اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 مواجه شویم. البته کسانی که دارای نفعی هستند شاید نتوانند به راحتی تن به این واقعیت دهند اما آنها که به مصالح جامعه پایبندند، فارغ از سلایق و گروه‌بازی‌ها و جریانات سهم‌خواه حرکت می‌کنند. این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: الان برخی جریانات سهم‌خواه در جریان اصولگرا حضور دارند که دنبال منافع خود هستند و خیلی برای آنها اهمیت ندارد گزینه‌ای انتخاب شود که به خوبی پاسخگوی شرایط موجود باشد؛ یعنی قادر باشد و بتواند به نیازهای روز جامعه جواب مثبت دهد. این جریانات اگر به اهداف سهم‌خواهانه خود دست نیابند، اعتراض می‌کنند و دست به مقابله می‌زنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار