| کد مطلب: ۱۰۱۱۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد

خــــبر

اعتراض آلمانی‌ها
به محدودیت‌های کرونایی

شمار زیادی از مردم شهر اشتوتگارت آلمان بدون اینکه از ماسک استفاده کنند، در اعتراض به سیاست‌های دولت در زمینه محدودیت‌های کرونایی، به خیابان ها آمدند. همچنین اعضای جنبش موسوم به «تفکر جانبی» که از مخالفان سرسخت تدابیر کرونایی دولت «آنگلا مرکل» هستند، بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. خبرگزاری د. پ. آ. آلمان (شنبه) در این رابطه نوشت: فعالان این جنبش در اشتوتگارت چندین تظاهرات علیه اقدامات کرونایی دولت برگزار کردند. بنا بر اعلام پلیس تا کنون چند صد نفر در این راهپیمایی اعتراض‌آمیز شرکت کرده‌اند که در آن پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله قانونی رعایت نشده است. پلیس اشتوتگارت با آماده‌باش چند صد نیروی خود، برای چندین تظاهرات علیه تدابیر کرونایی و شورش‌های احتمالی آماده شده است. انتظار می رود حدود ۲۵۰۰ نفر در تظاهرات جنبش تفکر جانبی در مناطق مختلف این شهر شرکت کنند. با این حال، تخمین‌ها از افزایش چشمگیر شمار شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها حکایت دارد. پس از ظهر امروز اولین راهپیمایی در منطقه «ماریان پلاتز» آغاز شد که طبق گفته پلیس، چند صد نفر در آن شرکت داشتند. پلیس هشدار داده است در صورت نقض استفاده از ماسک و فاصله قانونی تعیین شده، تجمعات اعتراضی را منحل می‌کند. جنبش تفکر جانبی و طرفداران آن مخالف اقدامات فعلی کرونا هستند. فعالیت‌های این جنبش توسط اداره حمایت از قانون اساسی در بادن-وورتمبرگ رصد می‌شود. تابستان سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از هواداران این جنبش تظاهرات کردند. اخیرا نیز در ۲۰ مارس (سی‌ام اسفند) تظاهراتی با حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از این افراد انجام گرفت که بسیار خبرساز شد.

اعتراضات در ایرلند شمالی

در جریان درگیری معترضان با پلیس در بلفاست، ایرلند شمالی و پرتاب اشیا از سوی معترضان به سوی پلیس، هشت افسر زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سرویس پلیس ایرلند شمالی اعلام کرد، پس از اعتراضات کوچکی که روز جمعه برگزار شد و به آشوب و شورش کشیده شد، پلیس هفت تن را در جنوب بلفاست دستگیر کرده است. معترضان به سوی پلیس میله‌های آهنی و مواد آتش زا پرتاب می‌کردند. شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد که ۱۰۰ تن در منطقه میدان شفتسبری تجمع کرده بودند جایی که انتظار می‌رفت اعتراضات از سوی وفاداران به حکومت بریتانیا در ایرلند شمالی برگزار شود. سیمون والز، فرمانده منطقه بلفاست پس از آنکه رویدادهای جمعه را رفتاری ترسناک توصیف کرد، خواستار آرامش شد. وی گفت: هشت افسر پلیس پس از هدف قرار گرفتن به وسیله اجسامی چون میله‌های فلزی، مواد آتش زا، اشیای فلزی و سنگ از سوی آشوبگران زخمی شده‌اند. وی افزود: این افسران پلیس دچار سوختگی و آسیب‌هایی به سر و پاهای خود شده‌اند.

بحران بیکاری در اتحادیه اروپا

کمیسر اشتغال و حقوق اجتماعی اتحادیه اروپا گفت که همه‌گیری کرونا تاکنون باعث از دست رفتن حدود ۶ میلیون شغل در این اتحادیه شده است که تقریبا در نیمی از آنها جوانان شاغل بودند. نیکلاس اشمیت سیاستمدار اهل لوکزامبورگ روز جمعه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا در ماه ژانویه به 3/7درصد رسیده که در مقایسه با همین دوره از سال قبل (۲۰۲۰) 7/0 درصد افزایش یافته است. وی توضیح داد که همه‌گیری اکنون باعث از دست رفتن ۶ میلیون شغل در اتحادیه اروپا شده و تقریبا ۳ میلیون جوان اکنون بیکار شده‌اند. این کمیسیون اروپایی در واکنش به این بحران، برنامه اشتغال جوانان را برای کمک به کشورهای عضو در اجرای طرح‌های کوتاه مدت ملی و اقدامات دیگری برای حفظ اشتغال آغاز کرده است. اشمیت گفت: در سال گذشته حدود ۳۰ میلیون نفر در ۱۸ کشور اروپایی از مزایای چنین پروژه ای بهره‌مند شده‌اند. به گفته این مقام اروپایی، حدود 5/1 تا 5/2 میلیون شرکتی که در نتیجه کرونا آسیب دیده اند از طریق برنامه حمایتی برای کاهش بیکاری در شرایط اضطراری کمک مالی دریافت کرده اند که این کمک‌ها به حفظ اشتغال نیروهای آنها یاری رسانده است. کمیسیون اشتغال و حقوق اجتماعی اتحادیه اروپا همچنین خود را آماده اجرای برنامه‌ای در ماه ژوئن (خرداد) برای کمک به بی‌خانمان‌ها کرده است که یکی از اهداف آن کاهش تعداد افراد در معرض خطر فقر یا انزوای اجتماعی در اتحادیه اروپا به دستکم ۱۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ است. به گفته اشمیت از این تعداد دست‌کم ۵ میلیون نفر باید کودک باشند. شیوع گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا که سرعت سرایت بیشتری نیز دارند در کنار اختلافات بر سر توزیع واکسن و برنامه مشترک مقابله با کرونا کنترل اوضاع را برای دولت‌های اروپایی دشوارتر کرده است. همزمان ساکنان این اتحادیه نیز از تداوم اعمال محدودیت‌ها کرونایی با توجه به تاثیر آن بر اوضاع اقتصادی نگران هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار