| کد مطلب: ۱۰۱۰۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد

خاطرات کمتر شنیده‌شده «جمشید مشایخی»

موزه سینمای ایران ۱۳ فروردین همزمان با سالروز درگذشت زنده‌یاد جمشید مشایخی بخش‌هایی از گفت‌وگوی تاریخ شفاهی این هنرمند نامدار را منتشر کـرده است که در زیر آن‌را می‌خوانید. جمشیـد مشایخی با اشاره به دوران کودکی خود گفت: پدرم نظامی بود به همین دلیل من را هم به دبیرستان نظام فرستاد. مدتی که در دبیرستان بودم متاسفانه فعالیت تئاتری نداشتم وارد دانشکده افسری شدم اما اصلا علاقه نداشتم.
دیدار با غلامرضا تختی
جمشید مشایخی درباره مرحوم غلامرضا تختی بیان کرد: یادم می‌آید رستورانی سر کوچه‌مان بود که زنده‌یاد تختی را آنجا دیدم. با یک دستش روزنامه مطالعه می‌کرد و با دست دیگرش غذا می‌خورد. به خودم اجازه ندادم سلام نکرده از تختی بگذرم زیرا مثل همه مردم ایران که عاشق تختی بوده و هستند من هم او را خیلی دوست داشتم از طرفی هم فکر کردم که او جای خلوتی پیدا کرده است و خلوت او را به‌هم نزنم به همین دلیل دودل بودم اما دل را به دریا زدم و به او سلام کردم و تختی هم انگار که سال‌هاست من را می‌شناسد، در آغوشم گرفت و گفت بنشین و هر غذایی دوست داری بگو برایت بیاورند (این درحالی بود که هنوز کسی من را به‌عنوان بازیگر نمی‌شناخت) وقتی خداحافظی کردم و از او جدا شدم با خودم گفتم خدایا اگر روزی در کارم شهرتی پیدا کردم ازت می‌خواهم همانند «تختی» فروتن و متواضع باشم و هنوز بعداز سال‌ها لحظه‌ای که تختی را دیدم فراموش نمی‌کنم. مشایخی با اشاره به حضورش در فیلم «خشت‌وآیینه» نیز افزود: روزی ابراهیم گلستان همراه با مرحوم فروغ فرخزاد برای دیدن نمایش مرده‌ها که من در آن ایفای نقش داشتم آمدند و بعداز دین نمایش من را به یک مهمانی دعوت کردند و گفتند می‌خواهند فیلمی به‌نام «خشت‌وآیینه» بسازند، البته علاوه بر من در این مهمانی پرویز فنی‌زاده، محمدعلی کشاورز، منوچهر فرید، اکبر مشکین، مسعود فقیه و جلال مقدم نیز حضور داشتند که با ما صحبت کردند و در نهایت آن فیلم ساخته شد. وی درباره حضورش در فیلم سینمایی «گاو» نیز گفت: سال ۱۳۴۸ زنده‌یاد عزت‌ا... انتظامی به منزل من آمد و گفت جوانی به‌نام داریوش مهرجویی از آمریکا آمده است و می‌خواهد یکی از قصه‌های غلامحسین ساعدی به‌نام «گاو» را به شکل فیلم سینمایی درآورد. البته آقای والی این داستان را در تلویزیون به شکل نمایشنامه اجرا کرده بود. مشایخی با اشاره به اینکه داریوش مهرجویی بعداز «الماس۳۳» فیلم سینمایی «گاو» را ساخت، بیان داشت: این فیلم بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و بعدها در جشنواره‌های زیادی درخشید و موفق به کسب جایزه نیز شد. در همان سال (۱۳۴۸) بعداز اتمام فیلمبرداری «گاو»، مسعود کیمیایی برای فیلم سینمایی «قیصر» از من دعوت کرد. در ابتدا قرار بود نقش فرمان را بازی کنم و نقش خان‌دایی را محمدعلی کشاورز ایفا کند که ایشان نیامد و مسعود کیمیایی نقش را عوض کرد و نقش فرمان را به ناصر ملک‌مطیعی و خان‌دایی را به من داد و این شروع کار من در سینمای حرفه‌ای بود.
توصیه به علاقه‌مندان بازیگری
وی درباره توصیه‌اش به جوانان علاقه‌مند به بازیگری تصریح کرد: آنچه که همیشه به جوانان نصیحت کردم و بازهم روی آن تاکید دارم اینکه هیچ چیز از تواضع و فروتنی بالاتر نیست. گاهی با برخی جوانان برخورد می‌کنم متوجه می‌شوم که به‌خاطر شهرت می‌خواهند وارد این حرفه شوند اما همه ما باید بدانیم زمانیکه هدف شهرت باشد انسان به فساد کشیده می‌شود و هدف یک هنرمند نباید شهرت باشد. هدف از راه هنر باید به جامعه‌ای باشد که به آن خدمت می‌کند و اگر خیلی والا باشد می‌تواند به جوامع بشری نیز خدمت کند. مانند: حافظ، فردوسی، شکسپیر و دیگر بزرگان جهان. مشایخی در پایان صحبت‌هایش بیان داشت: بنده خاک پای ملت ایران بوده، هستم و خواهم بود. گفت‌وگوی زنده‌یاد «جمشید مشایخی» به مدت ۸ ساعت در سال ۱۳۸۷ توسط زنده‌یاد زاون قوکاسیان انجام شده است و فیلم کامل این گفت‌وگو برای ثبت در تاریخ در بخش تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران نگهداری می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار