| کد مطلب: ۱۰۰۹۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد

چالش‌های نسخه‌خوانی الکترونیکی

صدور نسخه‌های الکترونیکی از طریق پزشکان برای داروخانه‌ها، یکی از برنامه‌های سازمان‌های بیمه گر برای کاهش هزینه‌ها و وقت مردم و بیماران بوده است. سازمان‌های بیمه گر بر این عقیده اند که الکترونیکی شدن امور حوزه سلامت به خصوص نسخه نویسی، می‌تواند به ارتقا سطح خدمات درمانی مردم و بیماران منجر شود. نکته‌ای قابل تأمل در شرایطی که همگان خوب می‌دانیم وضعیت اینترنت در کشور آن گونه نیست که بتوان این خدمات را خیلی سریع الکترونیکی انجام داد. در همین حال، داروخانه‌ها در مقابل تصمیم بیمه‌ها ایستاده‌اند و معتقدند که انباشت همه کارها بر دوش داروخانه‌ها و سبک شدن وظایف بیمه‌ها نمی‌تواند به معنی توسعه خدمات سلامت محور در کشور باشد. زیرا، همان طور که از وظایف بیمه‌ها و هزینه‌های آنها کاسته شده است، بر انجام وظایف و هزینه‌های داروخانه‌ها افزوده شده و باعث گردیده این مشکل متوجه مردم و بیماران شود و آنها از داروخانه‌ها متوقع ارائه خدمت شوند. محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: همان طور که بابت ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان و خدمات الکترونیک، هزینه دریافت می‌شود، خواسته ما هم این است که هزینه‌های نسخه نویسی الکترونیک در داروخانه‌ها محاسبه شود.
انتقاد از اجرایی شدن نسخه الکترونیک
وی با انتقاد از اینکه در تصمیم‌گیری برای اجرایی شدن نسخه الکترونیک در داروخانه از انجمن داروسازان نظر خواهی نشده است، افزود: ما معتقدیم این طرح بدون کار کارشناسی آغاز شده است. در حالی که باید نظرات ما را بخواهند و بشنوند. دری با طرح این سوال که باید مشخص شود هزینه‌های اجرای نسخه نویسی الکترونیک در داروخانه‌ها چگونه محاسبه و پرداخت خواهد شد، گفت: باید مشخص شود که هزینه‌های نسخه خوانی الکترونیک در داروخانه‌ها را چه کسی پرداخت می‌کند. دبیر انجمن داروسازان تهران ادامه داد: متأسفانه نگاه بیمه‌ها در نسخه‌نویسی الکترونیک، از بالا به پایین است. زیرا، وقتی صحبت از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک بود، بیمه‌ها مدعی بودند که نیروی متخصص لازم است. وی در واکنش به ادعای بیمه‌ها برای حذف دفترچه‌های کاغذی و صرفه جویی که صورت گرفته است، گفت: اتفاقاً در داروخانه باید به ازای هر نسخه الکترونیک، دو برگه A4 هزینه کنیم. ضمن اینکه نیاز به اینترنت پر سرعت داریم و همه اینها برای داروخانه‌ها هزینه دارد، اما بیمه‌ها این هزینه را ندیده‌اند و معلوم نیست که ما باید این هزینه‌ها را از چه کسی بگیریم.
با نسخه الکترونیک صرفه‌جویی نمی‌شود
دری افزود: ما معتقدیم با نسخه الکترونیک نه تنها در وقت مردم صرفه‌جویی نمی‌شود که بر عکس، اگر با نسخه کاغذی ۵ دقیقه وقت تلف می‌شد، با نسخه خوانی الکترونیک، این مدت ۳ برابر شده و حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقت مردم برای نسخه خوانی گرفته می‌شود. دبیر انجمن داروسازان تهران، با تاکید بر هزینه بر بودن طرح نسخه نویسی الکترونیک در داروخانه‌ها، گفت: بیمه‌ها در این ماجرا هوشیارانه عمل کرده و همه مشکلات را متوجه داروخانه‌ها ساخته است. وی ادامه داد: قطعاً اجرای عجولانه این طرح باعث سرگردانی بیماران می‌شود و داروخانه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. لذا، ما انتظار داریم تا زمانی که محل پرداخت هزینه‌های این طرح مشخص نشده است، آن را متوقف کنیم.
علت حذف دفترچه‌های کاغذی
در همین حال، محمد علی همتی عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، در واکنش به گلایه‌های داروخانه‌ها، اجرای نسخه الکترونیک را یک الزام قانونی دانست و گفت: بعضی‌ها ایراد می‌گیرند که سازمان تأمین اجتماعی با حذف دفترچه‌های کاغذی به دنبال کاهش هزینه‌های چاپ این دفترچه‌ها بوده است. در حالی که بابت چاپ دفترچه‌های کاغذی فقط یک درصد هزینه ماهیانه سازمان تأمین اجتماعی را شامل می‌شود و این عدد بزرگی نیست. وی افزود: ما به دنبال کاهش مراجعات مردم به دفاتر صدور دفترچه‌های درمانی بودیم، به طوری که سال گذشته حداقل ۲۰ میلیون دفترچه صادر کردیم که اگر هر نفر حداقل یک بار مراجعه داشته باشد که قطعاً تعداد مراجعات بیشتر است، ما از ۲۰ میلیون مراجعه جلوگیری کرده‌ایم که در شرایط کرونایی کشور، عدد قابل توجهی است.
این کار وقت‌گیر است
این در حالی است که انجمن داروسازان به نمایندگی از داروخانه‌های کشور، بر این عقیده اند که اگر هزینه‌های بیمه‌ها کاسته شده است، به تناسب آن بر هزینه‌های داروخانه‌ها افزوده شده است. لذا، باید. به این اختلاف نظر توجه شود و اینکه چه کسانی قرار است هزینه‌های تحمیلی به داروخانه‌ها را پرداخت کنند. اگر مردم بابت دریافت این خدمت باید هزینه اضافی بدهند که اصلاً قابل قبول نیست و اگر داروخانه‌ها باید به هزینه‌های سرباری خود بیفزایند، که زیر بار نمی‌روند. حمید خیری عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: اگر قرار است شرایط حذف دفترچه‌های درمانی مردم در فاز اول اجرای آن به گونه‌ای باشد که پزشکان نسخه کاغذی نوشته و داروخانه آن را تبدیل به الکترونیک کنند، باید فکری به حال کاهش سرعت انجام نسخه پیچی و ازدحام مردم در داروخانه‌ها کرد. وی افزود: به هر حال شکی وجود ندارد که این کار هم وقت گیر است و هم نیاز به دقت و توجه و تمرکز دارد و هم اینکه مسؤلیت حقوقی به دنبال دارد.
سازمان‌های بیمه‌گر شتابزدگی نکنند
خیری با خطاب قرار دادن سازمان‌های بیمه‌گر که مراقب باشید با شتابزدگی و بدون لحاظ تجربیات سایر کشورها، فرسایش برای مردم و داروسازان ایجاد نکنید، گفت: این روند اگر بدون تدارک، دیدن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری باشد، قطعاً به ضرر بیماران و نظام سلامت کشور تمام می‌شود. سخنگوی انجمن داروسازان ایران ادامه داد: ما به طور کلی از اجرای این طرح به عنوان یک پروژه ارزشمند و بزرگ حمایت می‌کنیم و آن را یک گام بلند برای پیشبرد اهداف درمانی کشور ارزیابی می‌کنیم ولی به شدت معتقدیم که نباید از سیستم «راه بیانداز و جابیانداز» پیش برویم و تجربه‌های قبلی را باید در جلوی دیدگان خودمان قرار دهیم. وی افزود: اینکه یک پروژه را در سطح ملی اجرا کنیم و بعد حین اجرا دنبال پوشش دادن به هزینه‌های آن و رفع ایرادات آن باشیم، درست نیست. خیری گفت: واقعیت این است که اگر بستر و زیرساخت آن فراهم نشود، اجرای این پروژه با دست اندازها و گرفتاری‌هایی مواجه می‌شود که در نهایت به ضرر تمام ذی نفعان خواهد بود. وی ادامه داد: باید هم منابع تأمین هزینه‌های آن پیش بینی شود و هم برای اشکالات مختلفی که ممکن است از جنبه حقوقی، اجرایی و درمانی به وجود بیاید، راهکار و آینده نگری داشت. خیری گفت: باید مسئولیت‌های حقوقی و قانونی در این پروژه ملی به درستی تعریف و تقسیم شود.
هزینه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک
وی در خصوص هزینه‌های اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، افزود: باید برای تبدیل نسخه کاغذی به آنلاین، همانطور که برای خدمات مراکز پیشخوان دولت، تعرفه تعریف شده است، برای این کار هم تعرفه تعریف شود. عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: باید برای جبران هزینه‌هایی که در داروخانه‌ها بابت تأمین سخت افزار و نیروی انسانی مورد نیاز این پروژه صورت می‌گیرد، محل قانونی در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: بهترین گزینه این است که از محل صرفه جویی هایی که برای سازمان‌های بیمه گر رخ می‌دهد، هزینه‌های داروخانه‌ها جبران شود. خیری گفت: خواسته انجمن داروسازان ایران، حفظ حقوق مردم و همچنین داروسازان است و در این مسیر جلسات و مکاتبات متعددی را با مسئولین بیمه داشته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر در این رابطه، پیش بینی‌های لازم صورت گیرد.
واکنش سازمان بیمه سلامت
در همین حال، محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: بدون شک تعجیل در حذف دفترچه‌های کاغذی سبب نارضایتی مردم می‌شود که ما به دنبال آن نیستیم و قصد داریم با آگاهی کامل این برنامه را اجرایی کنیم. وی افزود: تمام تلاش سازمان بیمه سلامت ارائه خدمات مناسب به بیمه‌شدگان به خصوص افراد نیازمند است تا در این شرایط مشکلی از بابت دریافت خدمات درمانی نداشته باشند. به نظر می‌رسد داروخانه‌ها از تعجیل بیمه‌ها و تصمیم گیری های بدون مشورت با انجمن‌های صنفی گلایه دارند و اگر مشکل تأمین هزینه‌های سرباری به داروخانه‌ها حل شود، قطعاً اجرای نسخه نویسی الکترونیک می‌تواند قابلیت اجرایی داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار