| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد

خبــــر

تعیین دستمزد متناسب با تورم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست پنج ساعته مجازی با مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور تاکید کرد: شفافیت راه بی‌بازگشت این وزارتخانه است. به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در این نشست گسترده که برای اولین بار برگزار شد، اظهار کرد: این نشست باید موتور محرکه ادامه حرکت دولت تدبیر و امید باشد. او همچنین عنوان کرد: در این دولت تلاش شد حداقل دستمزد کارگری، متناسب با تورم تعیین شود، طی این سال‌ها، تعیین دستمزد کارگری، 1/3 درصد از میانگین تورم بیشتر بوده است. وزیر کار با بیان اینکه شاهد افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی دستمزد کارگران بودیم، افزود: این اقدامات به رضایت عمومی در جامعه منجر شده است، هرچند با توجه به بالا بودن نرخ تورم و با توجه به شرایط تحریم، این افزایش زیاد دیده نشد.
اختصاص ارز دولتی
به کالا و دارو
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال ١۴٠٠، هشت میلیارد دلار ارز ۴٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد. به گزارش ایسنا، نمایندگان‌ مجلس در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ با پیشنهاد حسین‌زاده بحرینی در ردیف ۴ بند ب تبصره یک ماده واحده موافقت کردند که براساس آن، دولت و دستگاه‌های ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی (اصلی و فرعی و سایر منابع) به غیر از نرخ سامانه معاملاتی الکترونیکی ETS به جز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تا سقف هشت میلیارد دلار نیستند. دولت موظف است بر اساس ارزیابی شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی کشور نسبت به افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی موارد فوق‌الذکر تا نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS اقدام کند.
درخواست سوئیس برای سرمایه‌گذاری
سفیر سوئیس در ایران در دیدار با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری، از تقاضای شرکت‌های سوئیسی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفت و خواستار رفع موانع گمرکی و ... شد. به گزارش ایسنا، مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران، در دیدار با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری، از تقاضای شرکت‌های سوئیسی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفت و خواستار رفع موانع گمرکی و ... شد. به گفته او، به‌‌رغم تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های فولر، سینجتا، روشه، نوارتیس علاوه بر نستله تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با استقبال از رویکرد کشور سوئیس، مذاکرات اخیر روسای جمهوری دو کشور را مثبت و نشانه اعتماد دو کشور خواند و گفت: علت سرپا ماندن ایران به‌رغم تحریم‌ها، نهادسازی‌هایی بود که در ایران شکل گرفته و امکان اتخاذ تصمیم در شرایط تحریم را به ما می‌دهد.
کاهش چک‌های برگشتی
بالغ بر ۶۷۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۲۰۹ هزار میلیارد ریال در دی ماه ۱۳۹۹ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۴ درصد و 5/10درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۸۸۵ هزار میلیارد ریال در دی ماه ۹۹ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 7/10 درصد کاهش و از نظر مبلغ 4/1درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۹۱۷ هزار میلیارد ریال مبادله شد. در دی ماه سال جاری 9/48 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است.
شرط همکاری با خودروسازان خارجی
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: شرط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی، پذیرفتن تولید خودرو با داخلی‌سازی بالا در کشور است. به گزارش فارس، اصغر خسروشاهی در یک نشست خبری اظهار کرد: میزان تولید قطعات خودرو در سال جهش تولید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند این روند مورد رضایت قطعه‌سازان نیست. او ادامه داد: به دنبال این‌ هستیم که از این شرایط نابسامان خارج شویم اما یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، کمبود اتاق فکر برای صنعت خودرو است. اتاق فکر صنعت خودرو باید راه‌اندازی و از کارشناسان استفاده شود، تا تصمیمات درستی برای صنعت بگیریم. فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان، نیز در این نشست با بیان اینکه صنعت خودرو با مشکلات جدی روبه‌رو است که یکی از این مشکلات به قیمت‌گذاری بر‌می‌گردد، گفت: قیمت‌های تمام‌شده خودرو باید کاهش یابد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار