| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد

خبــــر

۵ مرز ایران و عراق بسته شد
ایسنا: طبق اعلام مسئولان گمرک ایران به‌دنبال شیوع ویروس کرونای انگلیسی تردد مسافر از پنج مرز ایران و عراق ممنوع شده است. بعد از آنکه با شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا، محدودیت‌هایی در مرز شلمچه و چذابه اعمال و تردد مسافر ممنوع شد به‌تدریج این ممنوعیت افزایش یافته و از امروز مرز مهران نیز بسته خواهد شد. این در حالی است که از روز یکشنبه از مرز تمرچین در پیرانشهر و کیله سردشت نیز تا دو هفته تردد مسافر ممنوع اعلام شده بود. تازه‌ترین اعلام لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- از این حکایت دارد که به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی و با تصمیم استان‌های مرزی، تردد مسافر در مرزهای کیله سردشت، پیرانشهر، چذابه و شلمچه بسته شده است و مرز مهران از فردا تا اطلاع ثانوی بسته می‌شود.

افزایش هزینه دهک‌ها
آرمان‌ملی: به‌دنبال روند صعودی تورم، هزینه بین دهک‌های مختلف نیز افزایش یافته و بین ۴۹ تا ۵۲ درصد نسبت به پارسال رشد داشته است. تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده برای بهمن ماه نشان داد که تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به 2/48 درصد رسیده که در مقایسه با دی ماه دو درصد افزایش داشت، بر این اساس خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین 2/48 درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٨ برای خرید کالاها و خدمات هزینه کرده‌اند. بررسی وضعیت تورم نقطه به نقطه بین دهک‌ها حاکی از آن است که افزایش هزینه بین آنها به بیش از ۵۲ درصد رسیده است. این در حالی است که دهک اول 5/49درصد، دوم 2/50، سوم 7/49، چهارم 1/49، پنجم 7/48، ششم 4/48، هفتم 9/48، هشتم 8/48، نهم 9/49، دهم 4/52درصد نسبت به بهمن ماه سال گذشته برای تهیه کالا و خدمات خود بیشتر هزینه کرده‌اند.

عرضه روغن قطره‌چکانی است
ایلنا: نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: مردم بدون روغن نمانده‌اند اما عرضه آنقدر قطره‌چکانی شده که مجبور هستند در صف ایستاده و با قیمت بالاتری تهیه کنند. علی جدی تصریح کرد: تشکیل صف موضوع عجیبی نیست همیشه هم راهی برای برخط کردن مردم پیدا می‌کنند. همه این صف‌ها هم از مشکل در نظارت است. در سفری که به استان خراسان شمالی داشتیم، دیدیم که روغن به صورت دو نرخی عرضه و گاه در انبارها می‌ماند، همه اینها از ضعف اجرا و نظارت است. او افزود: البته مردم بدون روغن نمانده‌اند اما عرضه آنقدر قطره‌چکانی شده که مجبور هستند در صف ایستاده و با قیمت بالاتری تهیه کنند. بهانه‌شان نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که آن هم تصویب شد. در ضمن تصویب یا رد آن، مربوط به سال آینده می‌شود نه سال جاری، درحالی‌که امسال با بودجه مصوب سال گذشته ارز دولتی برای روغن وجود دارد.

سرما؛ علت گرانی گوشت
باشگاه خبرنگاران: رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و مشکلات تردد، قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به ۱۳۲ هزار تومان رسیده است. علی‌اصغر ملکی، از افزایش قیمت گوشت در بازار خبر داد و افزود: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۱۸ تا ۱۲۰ هزار تومان به مغازه‌دار و ۱۳۲ تا ۱۳۳ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. او بارندگی‌های اخیر و کولاک برف در غرب و مشکلات در تردد را از دلایل اصلی گرانی گوشت در بازار اعلام کرد و ادامه داد: نوسانات اخیر ارتباطی به قاچاق دام ندارد، چرا که قاچاق به میزان قابل توجهی از سوی مرزبانان کنترل شده همچنین کاهش قیمت دلار هم انگیزه قاچاقچیان را کاهش داده است و تنها بارش‌های منطقه غرب و مشکلات حمل‌ونقل منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است.

تداوم افت شاخص بورس
ایرنا: شاخص کل بورس دیروز هشت هزار و ۱۱۳ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید. براساس معاملات روز یکشنبه، بیش از دو میلیارد و ۴۸۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۵ هزار و ۹۳۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۷۵ واحد کاهش به ۴۳۶ هزار و ۹۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۷۰۲ واحد افت به ۲۸۴ هزار و ۹۵۳ واحد رسیدند. در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۵۰۱ واحد، تامین سرمایه امید (امید) با ۹۷ واحد، بیمه پارسیان (پارسیان) با ۶۲ واحد، گلتاش (شگل) با ۳۴ واحد، سیمان هرمزگان (سهرمز) با ۳۰ واحد، صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) با ۲۷ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۲۳ واحد، توسعه شهری توس گستر (وتوس) با ۲۲ واحد و سیمان شمال (سشمال) با ۱۹ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار