| کد مطلب: ۱۰۰۸۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

واردات 2500 قلم کالا محدود شد

آرمان‌ملی: علیرضا رزم‌حسینی- وزیر صمت- در دیداری که با نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان یزد داشته، طی اظهاراتی، عنوان کرده است که به‌منظور رونق تولید، تصمیم گرفته شد تا واردات 2500 قلم کالا به کشور محدود و حتی تحریم شود.
در سالی که اقتصاد ایران با مشکلات مختلفی از جمله تحریم‌ها، تصمیم‌گیری‌های فوری بدون آینده‌نگری و البته گسترش ویروس کرونا مواجه است، برخی تاکید بسیاری بر رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان می‌کنند تا گوشه‌ای از این مشکلات حل‌وفصل شود. با این‌حال امروز مصائب مختلفی نیز در بخش تولید کشور مشاهده می‌شود که نیازمند برنامه‌ریزی ویژه‌ای است. شاید بتوان تامین نقدینگی، نبود امکان مبادلات ارزی و مالی تولیدکنندگان با شرکای خارجی، بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی، وجود اشکالات فراوان در بخش مالیات بر ارزش افزوده، اشکالات سیستم حمل‌ونقل، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، نوسانات پچیده ارزی و همچنین رکود بازارها را ازجمله مهم‌ترین این مصائب دانست. هرچند تا کنون سعی شده با تشکیل کمیته یا کارگروه‌هایی بخشی از این مشکلات رفع شوند، اما جز موازی‌کاری نتیجه‌ای در برنداشته است. حالا، وزیر صمت خبر می‌دهد که جهت رونق تولید داخلی، اهتمام این وزارتخانه در راستای محدودیت و تحریم واردات کالاهای مشابه داخلی است.
تداوم محدودیت واردات
رزم‌حسینی ادامه داد: ساخت قطعات داخلی در بسیاری از رشته‌ها افزایش یافته به نحوی‌که اکنون در لوازم خانگی تا ۷۵ درصد و خودرو تا ۸۰ درصد به تولید داخلی رسیده‌ایم. او عنوان کرد: در حوزه پوشاک نیز کارخانجات در حال کار و فعالیت هستند و با توجه به اینکه صرفه واردات پوشاک کاهش یافته، کار کارخانجات تولید پوشاک رونق گرفته است. وزیر صمت تاکید کرد: آمادگی داریم در یزد با توجه به اینکه قطب نساجی کشور است، شهرک ویژه پوشاک راه‌اندازی کنیم که لازم است برای این موضوع جانمایی انجام شود و این شهرک به نحوی ایجاد شود که امکان تکمیل زنجیره پوشاک فراهم باشد. رزم‌حسینی با اشاره به اینکه واردات دو هزار و ۵۰۰ کالا در کشور محدود و حتی تحریم شده است، افزود: این محدودیت‌ها برای رونق تولید داخل انجام شده و حتی اگر تحریم‌ها لغو شود، محدودیت واردات این کالاها ادامه خواهد یافت. وزیر صمت در مورد مرغ و تخم‌مرغ نیز بیان کرد: تولید مرغ و تخم‌مرغ ما ۸۵ درصد وابسته به خارج از کشور است زیرا خوراک دام از خارج وارد می‌شود اما جهاد کشاورزی به دنبال تولید کلزاست. رزم‌حسینی همچنین در مراسم کلنگ‌زنی مرکز جامع سلامت روستایی سبزدشت شهرستان بافق یزد، گفت: با آزادسازی معادن تا پایان سال جاری، بین پنج تا شش هزار معدن به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود. به گزارش ایرنا، او افزود: فعال‌سازی معادن علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب رونق اقتصادی مناطق می‌شود. رزم‌حسینی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی در بسیاری از روستاها آب و برق و گاز و تلفن و سایر زیرساخت‌های ارتباطی وجود دارد اما مردم به دلیل نداشتن شغل به شهرها مهاجرت می‌کنند، افزود: با احیای یک معدن متروکه، اولین اتفاق، ایجاد شغل برای اهالی روستاست و معتقدیم باید به دنبال ایجاد کسب‌وکار در روستاها و شهرهای دورافتاده باشیم تا مهاجرت شکل معکوس پیدا کند. وزیر صمت عنوان کرد: بافق و بهاباد منطقه معدن‌خیز است و با اکتشاف، استخراج و تولید می‌توان در روستاها اشتغال ایجاد کرد. رزم‌حسینی با بیان اینکه ۴۰ درصد اقتصاد کشور توسط وزارت صمت اداره می‌شود، افزود: در حوزه صنایع، معادن، تجارت و بازار، برنامه‌هایی برای رشد اقتصادی داریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار