| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد

مردم زلزله زده«سی سخت» تنها ماندند

آرمان ملی- رها معیری: در ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه چهارشنبه شب، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر، شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند و به موجب آن بسیاری از خانه‌های روستایی ویران و طبق آخرین آمار 61 نفر مصدوم شدند که فقط هفت نفر آنها در بیمارستان بستری گردیدند. اما این حادثه همزمان با بارش برف و باران در استان کهگیلویه و بویر احمد شد و بسیاری از مردم حتی چادری برای سرپناه خانواده‌شان نداشتند، درحالی‌که هر لحظه ممکن بود که پس‌لرزه‌ای بزرگتر آنچه از منازل‌شان باقی مانده بود را ویران نماید. در این بین و با توجه به تجارب گذشته که هر زمان بلایی برسر هموطنان نازل و سیل مردمی به آن استان سرازیر می‌شد، اما این‌بار ظاهرا این اتفاق که ده‌ها هزار نفر را متاثر از خود کرده، بازتاب چندانی نداشت و حتی استان‌های معینِ کهگیلویه و بویراحمد نیز خیلی موضوع زلزله را جدی نگرفتند و همین امر موجب اعتراض و عصبانیت هزاران نفر از زلزله‌زدگان شد. رسانه‌های محلی و کانال‌های اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی، از بروز ناراحتی و اعتراض مردم شهر زلزله‌زده سی‌سخت و دیگر بخش‌ها و روستاهای شهرستان دنا خبر می‌دهند که خسارات گسترده به منازل مسکونی‌شان درست و واقعی اطلاع‌رسانی درست نشده و نحوه توزیع نامناسب چادر و خدمات پس از زلزله چندان مطلوب نبوده است. بنابراین گزارش‌ها، درحالی که زلزله خسارات گسترده‌ای به قریب به اتفاق منازل مردم در سی‌سخت و بخش‌ها و روستاهای دیگر شهرستان دنا وارد کرده است، اعلام محدود بودن خسارات از سوی صدا و سیما و مقام‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، سبب اعتراض مردم در مناطق زلزله‌زده شده است. سایت بویرنیوز در همین باره نوشت: «با اینکه از روز چهارشنبه شاهد حضور تعدادی از مسئولان در شهر سی‌سخت بودیم اما این باعث نشد از عصبانیت مردم سی‌سخت در نحوه خدمات رسانی و کمک چیزی کم شود.» در ادامه این گزارش آمده است: «تنش‌های ایجاد شده در سی‌سخت را باید در اعلام کم خسارات در لحظات ابتدایی دانست»، درحالی که بعد از وقوع زلزله چهارشنبه شب و «با یک بررسی چشمی و آشنایی اندک با بافت سی سخت و اطراف آن در همان ابتدا هم می‌شد فهمید صدمات مالی شدید است.» درحالی که مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد و علی فرد شهردار سی‌سخت، خسارات به منازل مسکونی و دیگر امان در شهر سی‌سخت و ۷۸ روستای آن را بسیار گسترده اعلام کرده‌اند، حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد، روز جمعه گفت زلزله در سی‌سخت به حدود ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرده است. جنتی گفت با بیان اینکه ارزیابی‌های مربوط به میزان خسارت‌ها انجام شده و در حال برآورد نهایی هستیم، افزود که میزان خسارت‌های زلزله به هیأت دولت اعلام می‌شود و پس از مصوبه دولت، بازسازی‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

اين درحالي است که محمد محمدي، مديرکل بحران استانداري کهگيلويه و بوير‌احمد تاکيد کرد که به لحاظ خسارت منازل مسکوني زيادي دچار آسيب شده‌اند و اين خسارت‌ها 100 درصد است. مديرکل بحران استانداري کهگيلويه و بويراحمد گفت که کمتر خانه‌اي در سي‌سخت وجود دارد که از زلزله آسيب نديده باشد. او افزود که «علاوه بر شهر سي‌سخت، خانه‌هاي مردم در 78 روستاي اطراف سي‌سخت نيز دچار خسارت گسترده شده‌ است.» يکي ديگر از اعتراضات مردم سي‌سخت به نحوه توزيع اقلام کمکي است و مردم مي‌گويند چادرها و اقلام کمکي که مقام‌هاي نهادهاي مختلف آمار آن را اعلام مي‌کنند، در اختيار چه کساني قرار گرفته است. همزمان يکي از خبرنگاران محلي، ويدئويي از ساکنان مسکن مهر سي‌سخت منتشر کرد که زير بارش برف رسيدن چادر را انتظار مي‌کشند، اين درحالي‌که رئيس جمعيت هلال احمر از توزيع 1800 چادر و بيش از 1200 بسته غذايي يک‌ماهه ميان زلزله‌زدگان سي‌سخت خبر داد. گزارش‌هاي ديگري نيز از صف و ازدحام در چند مرکز توزيع چادر منتشر شده است. در همين باره پايگاه خبري ويرنيوز نوشت که «مردم سي‌سخت مي‌گويند در محل توزيع شاهد هجوم و حضور افرادي در صف دريافت کمک‌ها بوديم که در سي سخت سکونت نداشتند.»

استان‌هاي معين بيشتر کمک کنند

همتي، رئيس جمعيت هلال احمر در بازديد از مناطق زلزله‌زده سي‌سخت تاکيد کرد: «استان‌هاي معين با توان بيشتري کمک کنند.» وي در جلسه ويژه، اقدامات هلال احمر را در فرمانداري شهرستان دنا با حضور تخصصي عوامل امداد و نجات هلال احمر مورد بررسي قرار داد و گفت: آسيب‌هاي برآورد شده به صورت گسترده بوده است و اقدامات انجام شده تاکنون بايد با قوت بيشتر وگستردگي بهتري ادامه پيدا کند.

دستور رئيس‌جمهور و سفر رئيس قوه قضائيه

در اين بين رئيس جمهور به صورت تلفني با استاندار کهگيلويه و بويراحمد تماس تلفني داشت و وضعيت امداد‌رساني به زلزله‌زدگان استان را پيگيري و از آخرين اقدامات انجام شده در اين زمينه اطلاع يافت. دکتر روحاني در اين گفت و گوي تلفني بر استفاده از همه ظرفيت‌هاي استان و همچنين کمک همه دستگاه‌هاي ذيربط براي رفع مشکلات مردم منطقه زلزله زده و لزوم اسکان موقت سريع زلزله زدگان تاکيد کرد. همزمان رئيس قوه قضائيه در ادامه سفرهاي استاني خود امروز (شنبه) وارد استان کهگيلويه و بويراحمد شد. حضور در جلسه شوراي اداري استان، بررسي مشکلات کارخانه‌ها و واحدهاي توليدي استان جهت بازگشت به چرخه توليد، ديدار با همکاران قضائي جهت بررسي مشکلات دستگاه قضائي استان و ملاقات‌هاي مردمي از جمله اين برنامه است. همچنين پس از وقوع زلزله در استان کهگيلويه و بوير احمد، رئيس دفتر رئيس‌جمهور در تماس با استاندار کهگيلويه و بويراحمد دستورات رئيس جمهور براي امدادرساني و انجام اقدامات لازم براي رفع مشکلات را به مقام‌هاي استان ابلاغ کرد. به دنبال ابلاغ دستور رئيس جمهور براي امدادرساني سريع به زلزله زدگان، رئيس جمعيت هلال احمر و رئيس سازمان مديريت بحران با حضور در منطقه نظارت دقيق بر روند امدادرساني و رفع مشکلات را آغاز کردند. محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي نيز به نمايندگي از سوي رئيس جمهور با سفر به استان براي بررسي شرايط مناطق زلزله زده، رسيدگي به وضعيت زلزله‌زدگان و روند امدادرساني اقدام کرد. در اين بين نيز رئيس سازمان مديريت بحران کشور اعلام کرد که پس از ارزيابي دقيق خسارات تسهيلات ارزان قيمت به مناطق زلزله زده دنا تخصيص مي‌يابد. همان‌طور که اسماعيل نجار در جمع مردم سي سخت اعلام کرده «مردم در ساخت خانه‌ها براي استحکام سازي دقت کنند تا در چنين بحران ‌ايي گرفتار نشوند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار