| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد

سردرگمی بازار ارز در هفته آخر بهمن‌ماه

در آغاز هفته‌اي که گذشت، انتظار تداوم افزايش قيمت‌ها در بازار ارز وجود داشت، اما روند معاملات نشان داد که فعالان بازار، ديد روشني نسبت به آينده تحولات سياسي و اقتصادي کشور ندارند و بنابراين استراتژي روشني در معاملات هفته‌ پاياني بهمن‌ماه، ديده نشد. به گزارش ايرنا، در آخرين هفته بهمن‌ماه بازار ارز در وضعيت سردرگم قرار داشت و نمودارها مدام در حال تغيير جهت بودند، اين در حالي بود که در هفته پيشين، قيمت دلار افزايش يک هزار و 800 توماني و يورو نيز افزايش دو هزار و 200 توماني را از سر گذرانده بودند، اما هر دو ارز اصلي بازار در اين هفته نتوانستند به رويه هفته پيشين خود ادامه دهند.

نوسان محدود اما حساس

در هفته‌اي که گذشت قيمت دلار مدام در حال نوسان بين سقف 26 هزار و 300 تومان و کف 25 هزار و 700 تومان بود و يورو هم در محدوده 31 هزار 600 تومان تا 31 هزار و 100 تومان نوسان داشت. اين شرايط نشان‌دهنده اين بود که پس از صعود قابل توجه قيمت‌ها در هفته پيشين، در اين هفته نيروي برتري ميان دو گروه خريدار و فروشنده وجود نداشت و هيچ کدام از طرف‌هاي بازار نتوانستند محدوده حساس بازار را به نفع خود تغيير دهند. اين شرايط موجب شد که دلار مرز 26 هزار تومان را در معاملات هفته گذشته، بارها بالا و پايين کند، اما يورو در کانال 31 هزار تومان خود را تثبيت کرد و تنها در اين کانال نوسان داشت. با اين وجود روند کلي نمودار تغييرات قيمتي، نشان‌دهنده کاهش نسبي قيمت ارز در مقايسه ميان روز ابتدايي و انتهاي هفته است. طبق اين مقايسه قيمت دلار در آخرين معاملات اين هفته 25 هزار و 900 تومان قيمت‌گذاري شد که 400 تومان ارزان‌تر از قيمت اين ارز در ساعات ابتدايي هفته است. قيمت‌گذاري ارز در صرافي‌هاي ملي اما در اين هفته روند کم‌نوساني را داشت. بر اين اساس در چهار روز ابتدايي هفته قيمت فروش دلار در اين صرافي‌ها 24 هزار و 980 تومان بود و در دو روز پاياني هفته اين قيمت به 25 هزار و 170 تومان افزايش يافت. از سوي ديگر در سامانه نيما دلار نيز در هفته‌اي که گذشت دلار در روز يکشنبه با قيمت ميانگين 25 هزار و 70 تومان قله قيمتي خود را تجربه کرد و در روز سه‌شنبه در قيمت 23 هزار و 280 تومان به ارزان‌ترين قيمت خود در هفته رسيد.

آرامش بعد يا قبل از طوفان؟

بازار ارز در حالي بهمن‌ماه را به سرانجام رساند که در اين ماه برخلاف دي‌ماه، قيمت‌ها در مجموع روندي صعودي را تجربه کردند. در اين ماه قيمت دلار از 21 هزار و 800 تومان به محدوده 26 هزار تومان رسيد و يورو نيز از کف کانال 26 هزار تومان به ميانه کانال 31 هزار توماني صعود کرد. اين افزايش قيمت در حالي است که طبق گزارش‌هاي بانک مرکزي، شاخص‌هاي اقتصادي کشور در شش ماهه دوم سال عملکرد مثبتي داشته‌اند. امري که نشان‌دهنده گذر اقتصاد تحت تحريم ايران از شوک شيوع بيماري کرونا است. با اين وجود اما فعالان بازار ارز در ماه‌هاي اخير بيش از هر چيز با توجه به تحولات سياسي معاملات خود را تنظيم کردند که در اين ميان، مهم‌ترين مساله، تعيين سرنوشت بازگشت دولت جديد آمريکا به برجام بود. اتفاق مهمي که در بهمن‌ماه بر خلاف دي‌ماه، خبرهاي خوشايندي در رابطه با آن منتشر نشد و به همين دليل با افزايش نگراني فعالان بازار از سرانجام برجام، در بازار روند افزايشي حاکم شد. بنابراين همچنان پيش‌بيني روند بازار در اسفندماه نيز دشوار است. برخي اتفاقات و تحولات سياست خارجي در روزهاي اخير رخ داده و يا قرار است در روزهاي آينده تعيين تکليف شوند. اين تحولات مي‌توانند در ماه اسفند بر بازار ارز تاثير مستقيم بگذارند. از سوي ديگر افزايش نرخ درهم و همچنين افزايش تقاضاي فصلي ارز در پايان سال نيز از مجموعه عواملي است که مي‌تواند به تحولات بازار ارز در ماه اسفند جهت دهند. در هر صورت به اعتقاد کارشناسان بازار براي مشخص شدن خط حرکت بازار ارز در ماه آينده مي‌توان منتظر شروع معاملات در هفته آينده نيز ماند و مشاهده کرد که سرانجام اين بازار قيمت دلار را در کانال 26 هزار تومان به تثبيت مي‌رساند يا از دلار 25 هزار توماني حمايت خواهد کرد. به اعتقاد اين کارشناسان قرار گرفتن دلار در هر کدام از اين دو کانال، مي‌تواند بازار را از سردرگمي خارج کرده و به فعالان اين بازار مسير صعودي يا نزولي بازار در ماه آينده را نشان دهد. مسيري که مشخص خواهد کرد آرامش نسبي که در اين هفته بر قيمت‌ها در بازار حاکم شده بود، آرامشي بعد از طوفان هفته گذشته بود، يا آرامشي قبل از طوفان اسفندماه خواهد بود؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار