| کد مطلب: ۱۰۰۸۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

مسئولان نیازهای مردم را برآورده کنند

آرمان ملي- سجاد جنت‌آبادي: در انتخابات سال 92 و 96 مردم حضور باشکوهي در انتخابات داشتند، اما با وخيم شدن شرايط اقتصادي در سال 96 مردم کم‌کم از حضور در صحنه انتخابات نااميد شدند و حتي در انتخابات اسفند 98 از صندوق‌ها دوري کردند و ما شاهد کمترين مشارکت مردم در انتخابات بوديم. حال سوال اينجاست که آيا دوباره مردم از انتخابات رياست‌جمهوري 1400 استقبال نمي‌کنند و منتظر رخ دادن يک اتفاق مثبت در کشور خواهند ماند؟ در همين رابطه «آرمان ملي» با محمود ميرلوحي عضو شوراي شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه مي‌خوانيد:

چه اتفاقي در کشور رخ داد تا مردم بعد از انتخابات سال 96 نسبت به شرايط نااميد شدند؟

مردم در سال 92 احساس مي‌کردند که به دولتي نياز دارند که داراي تدبير و اميد باشد و بتواند در جامعه اميد ايجاد کند و با تدبير درست مشکلات آنها را حل کند. در سال 92 بعد از اينکه مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شدند، عقلانيتي که در جبهه اصلاح‌طلبان وجود داشت، به اين قشر سياسي اجازه نداد تا با صحنه انتخابات قهر کنند. اتحاد مرحوم آيت‌ا...هاشمي‌رفسنجاني، رئيس دولت اصلاحات و همه اصلاح‌طلبان باعث شد که کشور از ياس و نااميدي در سال 92 به سمت اميد حرکت کرد. از ديدگاه مردم از سال 92 تا 96 اتفاقات مثبتي در کشور رخ داد و اکثريت جامعه از شرايط کشور راضي بودند و همين مساله بود که باعث شد مردم در انتخابات ارديبهشت 1396 حضور باشکوهي در انتخابات داشته باشند. اما بعد از انتخابات سال 96 کشور وارد يک‌سري چالش‌هاي جدي شد و به مرور زمان اتفاقات ناخوشي در کشور رخ داد؛ حوادثي که در دي‌ماه 96، مرداد 97، آبان 98 و همه اين اتفاقاتي که در سطح کشور رخ داد، باعث شد تا مردم احساس کنند که از حضور پرشکوه داشتن در انتخابات پاسخ مثبتي دريافت نکرده‌اند. با توجه به اتفاقاتي که در سطح بين‌الملل مانند سرنگوني ترامپ رخ داده است و شر اين آدم از سر آمريکايي‌ها و ايران و دنيا کم شد، مي‌توانيم به اتفاقات خوب در آينده اميدوار باشيم.

مسئولان چه کارهايي را بايد در پيش بگيرند تا مردم در انتخابات حضور حداکثري داشته باشند؟

انتخابات اسفند 98 و مشاکت پايين مردم در انتخابات پيام مهمي را براي مسئولان و دستگاه‌هاي نظارتي داشت. مقام معظم رهبري در سخنراني اخير خود صراحتا اعلام کردند که مشارکت حداکثري مردم در انتخابات بسيار حائز اهميت است. لذا اگر ما بخواهيم که يک انتخابات پرشکوه برگزار کنيم، بايد از همه جريان‌هاي مهم که در کشور فعال هستند و براي خود کانديداهاي شناخته‌شده‌اي دارند، بايد در صحنه انتخابات شرکت کنند. نکته مهم اين است که ديگر نمي‌شود مانند سال 98 فقط يک جناح سياسي در انتخابات حضور داشته باشد و دستگاه‌هاي نظارتي که وظيفه تاييد صلاحيت کانديداها را دارند، بايد از جناح‌هاي مختلف در انتخابات تاييد صلاحيت کنند. بايد اجازه دهند تا همه کانديداهاي مختلف بتوانند در انتخابات شرکت کنند تا انتخابات پرشور شود و البته مساله مهم‌تر اين است که جريان‌هاي سياسي حاضر در صحنه بايد به جديت فعاليت کرده و مطالبات مردم را شناسايي و سازماندهي کنند. در آخرين نظرسنجي‌ها که روز پنجشنبه منتشر شد، مشاهده کردم که بخش قابل‌توجهي از جامعه صريح اعلام کردند که در انتخابات شرکت نمي‌کنيم. اين موضوع در شرايط کنوني جامعه بسيار مهم تلقي مي‌شود و بايد مسئولان بررسي کنند که چرا بخش قابل توجهي از جامعه قصد شرکت نکردن در انتخابات را دارند.

مسئولان در شرايط کــنوني کــشور چگونــه مي‌توانند نظر مردم را براي حضور در انتخابات جلب کنند؟

در گذشته عده‌اي بودند که همواره قصد شرکت کردن در انتخابات را نداشتند، اما اينکه امروز بخشي قابل توجه از جامعه در انتخابات شرکت نمي‌کنند، خطرناک است. مسئولان نظام بايد با سعي و تلاش و کار مفيد نيازهاي مردم را برآورده کنند و از مردم بخواهند که صحنه انتخابات را ترک نکنند. همه جناح‌هاي سياسي، مخصوصا اصلاح‌طلبان بايد برنامه‌ريزي و فعاليت‌هاي منحصربه‌فردي براي انتخابات 1400 کنند و اجازه ندهند صحنه انتخابات خالي شود. اگر در نظرسنجي‌ها 11 درصد از مردم اعلام مي‌کنند که طرفدار جريان اصلاح‌طلب هستيم، در مقابل آن هم 8 درصد مردم اعلام مي‌کنند که طرفدار جريان اصولگرايي هستند. اصولگرايان فکر نکنند اگر مردم در صحنه انتخابات به اصلاح‌طلبان راي ندهند، راي بدنه اصلاح‌طلبان به‌سمت اصولگرايان وارونه خواهد شد. مردم اگر از اصلاح‌طلبان فاصله بگيرند، مطمئنا دو برابر آن فاصله را با اصولگرايان خواهند داشت. مردمي که در انتخابات شوراهاي شهر و روستا يا رياست‌جمهوري به اصلاح‌طلبان اعتماد کردند و به آنها راي دادند و حاضر نيستند که به اصولگرايان راي بدهند. مردمي که با صحنه انتخابات قهر کردند به اين سادگي با انتخابات آشتي نخواهند کرد و نياز به کار و تدبير دارند و به دنبال کساني هستند که مشکلات روزمره‌شان را حل کنند.

به نظر شما مردم در اعتراضات سال‌هاي اخير قصد رساندن چه پيام مهمي را به مجموعه نظام داشتند؟

حوادث سال‌هاي اخير يک پيام مهم را به گوش مسئولان نظام رساند و آن هم اينکه مردم به دنبال براندازي نيستند و فقط مي‌خواهند که مشکلات اقتصادي زندگيشان حل و فصل شود. مردم از مسئولان نظام، احترام، تکريم، و احترام به راي‌هايي که دادند را مي‌خواهند و به دنبال آن هستند تا مطالباتشان حل و فصل شود. جوانان، توليدکنندگان، زنان، اقوام مختلف در کشور داراي مطالباتي هستند و اگر مسئولان به اين مساله توجه کنند مي‌توانيم اعلام کنيم که اين يخ ذوب‌شدني نيست و مردم دوباره در صحنه‌هاي بزرگ کشور حاضر خواهند شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار