| کد مطلب: ۱۰۰۸۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

گـــزارش

احتمال تشديد پيک چهارم کرونا با ويروس جهش‌يافته

رئيس مرکز و پايگاه تحقيقات بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد انستيتو پاستور ايران ضمن تشريح وضعيت کرونا در ايران و اشاره به آغاز پيک جديد اپيدمي در استان خوزستان، گفت: اين در حالي است که احتمال تشديد پيک چهارم کرونا متاثر از نوع جهش يافته ويروس وجود دارد. دکتر احسان مصطفوي گفت: آنچه در مورد تاثير واريانت انگليسي بر پيک جديد اپيدمي مطرح مي شود نياز به مطالعات بيشتر و بررسي واريانت‌هاي ويروس در گردش در کشور دارد که ابتدا بتوانيم مشخص کنيم واريانت انگليسي و احيانا ساير واريانت هاي شناخته شده در چه گستره‌اي پخش شده و چه درصدي از ويروسي که در جامعه در حال گردش است را اين واريانت تشکيل مي دهد. بنابراين؛ اينکه پيک چهارم کرونا متاثر از نوع جهش يافته ويروس باشد محتمل است ولي دانستن شدت اين تاثير نياز به انجام مطالعات تکميلي دارد. وي افزود: در چند روز گذشته، به نظر مي‌رسد پيک جديد اپيدمي در استان خوزستان شروع شده است و در استان‌هاي ايلام، کهگيلويه و بويراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان افزايش ملايم از شمار موارد بستري را شاهد بوده‌ايم.

دلايل قرمز شدن وضعيت خوزستان

مصطفوي درباره دلايل قرمز شدن وضعيت استان خوزستان، بيان کرد: اين که دقيقا چه عاملي باعث شده که اين اتفاق رخ دهد نيازمند بررسي و تحليل استاني است و آنچه که ما بر اساس شنيده‌ها از استان مذکور مي‌دانيم اين است که برخي تجمعات کنترل نشده در اين مناطق و مسافرت هاي کنترل نشده، بستر خيز جديد اپيدمي را فراهم کرده است. اين رفتارهاي پرخطر مثل حضور در تجمعات، مسافرت غير ضروري و عدم رعايت پروتکل‌ها موضوعي است که در هر منطقه‌اي رخ دهد بستر خيز بيماري را فراهم مي‌کند؛ پس بهتر است براي جلوگيري از وقوع شرايط مشابه خوزستان در ساير استان‌ها رعايت نکات بهداشتي همچنان در اولويت قرار گيرد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است برگزاري جشنواره فيلم و تئاتر فجر در استان تهران موجب خيز بيماري در اين شهر شود؟، تصريح کرد: هر تجمعي مي‌تواند بستر گسترش ويروس را فراهم کند و گزارش روزهاي اخير که از ابتلاي چند نفر از افرادي که در جشنواره حضور داشتند مي تواند مويد اين موضوع باشد و نمي‌توان گفت تجمعي به اين شکل رخ دهد و بستر گسترش ويروس در آن فراهم نمي‌شود.

احتمال ورود جهش‌هاي کرونا به کشور

اين اپيدميولوژيست در پاسخ به اينکه آيا احتمال ناقل بودن کساني که واکسن کرونا دريافت کردند وجود دارد يا خير؟، اظهار کرد: براي اين موضوع هم هنوز پاسخ دقيقي وجود ندارد و هنوز بايد افراد واکسينه شده هم از ماسک استفاده کنند تا بتوانيم به پاسخ صريح‌تري برسيم؛ هرچند که ممکن است اين موضوع از واکسني به واکسن ديگر متفاوت باشد. وي درباره احتمال ورود ساير جهش‌هاي ويروس کرونا به کشور، گفت: وقتي مراودات بين ‌المللي صورت مي‌گيرد، بستر ورود ويروس به کشورها هم فراهم مي‌شود و اين بستگي دارد ويروس‌هاي جهش يافته چقدر توانسته باشند در دنيا پخش شوند، در حال حاضر گسترش ويروس جهش‌يافته انگليسي بيش از ساير جهش‌ها بوده و از ورود اين واريانت به کشور ما هم گزارشاتي وجود دارد. ساير جهش‌هاي ويروس گسترش محدودتري داشتند اما ورود مسافرين بستري براي گسترش شيوع اين واريانت‌ها هست در عين حال نبايد از اين موضوع غافل شويم که حتي ممکن است واريانت خاص کشور ما هم اتفاق بيفتد و در نتيجه پايش واريانت‌هاي ويروس در کشور موضوع بسيار حائز اهميتي است.

اعمال محدوديت‌ها براي کنترل بيماري

مصطفوي درباره آثار اعمال محدوديت تردد در کنترل گسترش بيماري، تاکيد کرد: آنچه که به عنوان محدوديت تردد شبانه اعمال مي‌شود خاص کشور ما نيست و در کشورهاي مختلف اعمال مي‌شود و در برخي کشورهاي اروپايي اين ساعات منع تردد بيش از ساعتي است که در کشور ما اعمال مي‌شود. اين محدوديت تردد شبانه، زمينه‌ساز آن مي‌شود که افراد تا حد امکان کمتر به مهماني‌هاي شبانه و مراکز تجمعي مثل رستوران ها بروند و قطعا اين محدوديت‌ها عاملي براي جلوگيري از گسترش بيشتر ويروس است. وي درباره پپيش‌بيني از وضعيت بيماري در کشور طي روزهاي آتي و منتهي به نوروز 1400، افزود: تجربه يک ساله مديريت کرونا نشان داده است همه چيز دست سياست‌گذاران و مردم است بنابراين؛ اگر مردم شرايط را عادي نپندارند و فکر نکنند شرايط تحت کنترل است و در عين حال سياست‌گذاري مناسبي هم داشته باشيم آن وقت انتظار وضعيت عجيب و غير منتظره‌اي در کشور نخواهيم داشت و شرايط همچنان تحت کنترل است ولي اگر تجمعات و مسافرت‌ها خارج از چارچوب پروتکل‌هاي اعلامي باشد آن زمان انتظار افزايش موارد بيماري را خواهيم داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار