| کد مطلب: ۱۰۴۲۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد

دعوت رسانه‌ملی از اصلاح‌طلبان تاکتیکی است

غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:
دعوت رسانه‌ملی
از اصلاح‌طلبان تاکتیکی است
آرمان ملی- احسان اسقایی: چند روزی است رسانه‌ملی در معنای واقعی ملی شده است. بعد از اینکه اعتراضات خیابانی به حادثه برای مهسا‌ امینی جدی شد سیاست‌های صدا و سیما نیز دچار تغییر شد. در گام اول مسعود پزشکیان به صدا و سیما رفت. سخنان او در ارتباط با شرایط جامعه و حوادث اخیر به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ها تبدیل شد. کرباسچی و سعید شریعتی، دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز سه‌شنبه شب به صدا و سیما رفتند. کرباسچی در یک اقدام غیرقابل باور هم جواب مجری و مناظره‌کنندگان را داد. نقطه جالب برنامه این بود که زمانی که کوشکی و گنجی نتوانستند از پس استدلال‌های کرباسچی برآیند، مجری صدا و سیما هم به یاری آنها آمد و تلاش کردند کرباسچی را مجاب به پذیرش عقایدشان کنند. درحالی که کرباسچی جواب همه را به صورت منطقی داد. مناظره‌های اخیر موجب شده برخی به‌شدت به جریان اصلاح‌طلب بتازند که حضور شما در رسانه‌ملی باعث شده برنامه‌های صدا و سیما پر بازدید شود. «آرمان ملی» به منظور بررسی مناظره‌های اخیر و نوع نگاه به رسانه‌ملی با غلامعلی رجایی به گفت‌وگو پرداخته است. رجایی معتقد است اصلاح‌طلبان در جایی که فرصت باشد از حقوق مردم دفاع می‌کنند اما نباید در هر برنامه‌ای هم حاضر شوند.
در روز‌های اخیر بعد از سال‌های طولانی شاهد حضور اصلاح‌طلبان در رسانه‌ملی هستیم. از پزشکیان تا کرباسچی و شریعتی به رسانه‌ملی دعوت می‌شوند. آیا رسانه‌ملی دچار تحول شده است؟
تغییراتی که در دعوت از مهمانان به صدا و سیما ایجاد شده است، حرکتی تاکتیکی است. البته باید ‌امیدوار بود که رسانه‌ملی این حرکت را ادامه دهد. بنده چندی پیش به بحثی در ارتباط با آقای هاشمی به صدا و سیما دعوت شدم و چند نفر در برابر من دعوت شده بودند. همین شرایط نیز برای آقای کرباسچی تکرار شد. این گونه دعوت عادلانه نیست. به طوری که از سوی جناح اصلاح‌طلب یا اعتدالی یک نفر به صدا و سیما دعوت می‌شود، اما در برابر دو اصولگرا را به برنامه دعوت می‌کنند و مجری هم عملا پشت اصولگرایان را در مناظره‌ها می‌گیرد. البته گاهی مهمان تلفنی هم به این سه نفر یاری می‌رساند و در نتیجه ۴ به 1 تلاش می‌کنند اصلاح‌طلبان را تحت فشار قرار دهند. آقای گنجی یک طرف مناظره بود، اما هر زمان وقت به آقای کرباسچی می‌رسید مجری مرتبا وسط صحبت آقای کرباسچی می‌پرید و اجازه نمی‌داد سخنان آقای کرباسچی منعقد گردد. البته آقای کرباسچی به خوبی جلسه را اداره می‌کرد که برنامه برهم نریزد.
چرا افرادی مانند آقای کوشکی در مناظره‌ها بر اموری خارج از بحث مذاکره اشاره می‌کنند؟
علت کاملا مشخص است. وقتی آقای کوشکی نمی‌تواند استدلال دقیقی بیاورد پرونده گذشته آقای کرباسچی را مطرح می‌کند، البته مردم سخنان دو طرف را شنیده و قضاوت می‌کنند. چرا صدا و سیما در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و برجام از اصلاح‌طلبان دعوت نمی‌کند. مسائل مهم‌تری در جامعه وجود دارد که می‌تواند در ارتباط با آن مسائل اصلاح‌طلبان را به صدا و سیما دعوت کنند. چون در حال حاضر برخی به اخبار رسانه‌های معاند روی آورده‌اند، اصلاح‌طلبان را به صدا و سیما دعوت می‌کنند تا مردم تحت تأثیر رسانه‌های بیگانه قرار نگیرند.
آیا ممکن است صدا و سیما در نهایت به این نتیجه برسد که موقعیت فعلی یعنی دعوت از اصلاح‌طلبان را ادامه دهد؟
صدا وسیما با ساختار فعلی نمی‌تواند به این مسیر ادامه دهد. اگر صدا و سیما قصد چرخش به سوی خواسته‌های مردم را داشت، ممنوعیت کاری را که به واسطه آن افرادی مانند فردوسی پور که به‌شدت محبوب هستند را از بین می‌برد. یا اینکه اصلاح‌طلبان مشهور و محبوب را به برنامه‌ها دعوت می‌کرد. در نتیجه اینکه رأی به تغییر رفتار صدا و سیما بدهیم، نمی‌توان گفت استراتژی رسانه‌ملی تغییر کرده است.
اگر این گونه دعوت‌ها از اصلاح‌طلبان ادامه پیدا کند با توجه به فضایی که علیه آنها وجود دارد باید در این برنامه‌ها حضور به عمل رسانند؟
از هر فرصتی برای رساندن نگاه خود به مسائل سیاسی و اجتماعی باید استفاده کرد و اصلاح‌طلبان باید از این فرصت استفاده کنند.
حضور اصلاح‌طلبان در رسانه‌ملی تا چه میزان می‌تواند از میزان انتقادها در سطح جامعه بکاهد؟
در مجموع همیشه از اصلاح‌طلبان مانند ابزار استفاده می‌کنند. در برنامه اخیر آقای کرباسچی با مواضع معتدلی که گرفتند به خوبی پیروز از مناظره خارج شدند. همین که مردم می‌بینند که دو دهه پیش کرباسچی در تلویزیون محاکمه می‌شده اما الان می‌تواند در رسانه‌ملی صحبت کند، برگ برنده است. چرا که روزی صدا و سیما با پخش آن دادگاه‌ها قصد داشت کرباسچی را چهره مخدوشی از کرباسچی به تصویر بکشد.
نگاه شما به اتفاقات چند روز گذشته چگونه است؟
مردم خشن نیستنــد و احتمالا برخـــی سوءاستفاده‌کنندگان هستند که با خشونت برخورد می‌کنند. از سوی دیگر دیده شده برخی مسلح هستند این افراد عوامل بیگانه هستند که با پروژه کشته‌سازی قصد دارند طرفین را خشمگین کنند و ماهی خود را بگیرند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار