| کد مطلب: ۱۰۵۰۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد

جام شوکران در دست افخمی!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: ثبات عقيده موضوع مهمي است که سبب اعتماد و اعتبار افراد مي‏‌شود. گذر زمان تغييري در رويکرد افراد باثبات ايجاد نمي‏‌کند و به همين دليل مي‏‌توان به آنها براي سپردن مسئوليت‏‌هاي مهم اعتماد کرد. اما برخي افراد به اعتقاد سياسيون و حتي هنرمندان، چنين مسيري را طي نکردند؛ مانند بهروز افخمي. او به‏‌واسطه فيلم‏‌هايي از جمله «عروس» در دهه 70 مورد توجه جامعه بود. اين فيلم تغييراتي در فضاي فرهنگي و سينمايي ايجاد کرد و باب جديدي را پس از پايان جنگ گشود. البته نبايد افخمي آن سال‏‌ها را تنها يک کارگردان دانست چرا که از انقلابيون همراه امام(ره) بود. در سال 76 قصد حضور در مجلس ششم را کرد و در ليست جبهه مشارکت که چپ‏‌هاي آن زمان يا اصلاح‌طلبان بودند، به بهارستان رسيد. او در اين مجلس هم فراز و نشيب‏‌هايي داشت چنانکه با ظاهري متفاوت به بهارستان مي‏‌آمد. نمي‏‌توان منکر خودداري افخمي از حضور در دايره اصلاح‌طلبي شد چرا که در سال 80 فيلم تبليغاتي رئيس دولت اصلاحات يعني خاتمي و پس از آن در سال‏‌هاي 84 و 88 فيلم تبليغاتي کروبي را ساخت.

به درد مجلس نمي‏‌خورم

نماينده مجلس ششم که در دوران نمايندگي بهروز افخمي با او همکار بوده، روايت خودش را از آن دوره چنين مي‏‌گويد: «ما با آقاي افخمي در مجلس ششم همکار بوديم؛ ايشان سواد سياسي نداشت. جبهه اصلاحات به‌دليل اينکه آن زمان افخمي حاشيه نداشت، او را در ليست جبهه مشارکت ملي گذاشت. آقاي افخمي، عضو کميسيون فرهنگي مجلس ششم بود اما در طول چهار سال مجلس نه مصاحبه‏‌اي کرد نه حتي در لوايح موافقت يا مخالفت کرد؛ در واقع ايشان نماينده فعالي نبود. خودش مي‏‌گفت اصلا به‏‌درد مجلس نمي‏‌خورم.» مهدي آيتي مي‏‌گويد: «افخمي در عمده جلسات مجلس ششم در حال رمان خواندن بود. يادم مي‏‌‏‌آيد تنها فعاليت او تعريف يک داستان از قول پسرش بود که چرا با وجود استفاده از امکانات و وسايل آمريکايي با اين کشور مذاکره نمي‏‌کنيم؟ البته پس از تذکري که گرفت ديگر هيچ فعاليتي در مجلس نکرد.»

نقاب افخمي برداشته شد

نقاب اصلاح‏‌طلبي عمر زيادي بر چهره افخمي نداشت. سال 88 اما افخمي مواضعي داشت که براي حاميان جريان اصلاحات غريب بود. از آن زمان به بعد سوگيري بهروز افخمي عليه دوستان ديروزش علني شد و به صراحت به نقد جرياني مي‏‌پرداخت که سبب حضور او در مجلس ششم و اعتبار سياسي‏‌اش شده بود. به‌عنوان نمونه روزي گفت: «به نظر من؛ آقاي کروبي قرباني جريان اصلاح‌طلب شد. فردي همچون مصطفي معين که توانايي کنترل کلاس خود را ندارد در انتخابات شرکت کرد و با حيف و ميل چند ميليون راي، احمدي‌نژاد را به قدرت رساند. واقعيت اين است که کروبي به معناي آنکه آنها اصلاح‌طلب بودند، اصلاح‌طلب نبود. عده‏‌اي سعي کردند که حتي به قيمت قدرت گرفتن احمدي‏‌نژاد، جلوي قدرت گرفتن کروبي را بگيرند. اين واقعيت سياسي است اگرچه بسيار زننده به‌نظر مي‏‌رسد و تعبيري بي‏‌رحمانه تلقي شود. يکي از نقاط عطف اين بود که با کانديدا کردن مصطفي معين، مهدي کروبي را ساقط کردند. جبهه مشارکت، احمدي‏‌نژاد را رئيس‏‌جمهور کرد.»

شليک کارگردان به آثار ماندگارش

فيلم‏‌هاي به يادماندني زيادي مانند «شوکران»، «عروس»، «روزفرشته» و... از بهروزافخمي در تاريخ سينماي ايران ثبت شده اما ظاهرا آقاي کارگردان علاقه‏‌اي به بقاي صفت خوش‌نامي آنها نداشت و حاشيه را چاشني کارش کرد. در اذهان بسياري هست که او فيلم پرحاشيه «روباه» را کارگرداني کرد؛ فيلمي که افخمي تأکيد کرده بود به سفارش هيچ نهادي ساخته شده و اتفاقا سفارش او بوده، اما «تابناک» نوشت: براساس اطلاعاتي که وزير اطلاعات مطرح کرده، اين فيلم به سفارش وزارت اطلاعات ساخته شده است. در شهريورماه 94، رسانه‏‌ها نوشتند که سري جديد برنامه «هفت» با اجرا و سردبيري بهروز افخمي به‌زودي از شبکه سه سيما پخش خواهد شد و حضور او در برنامه هفت طولاني شد.» رويداد 24 نوشت: «او در هر دو دوره‏‌اي که مجري برنامه «هفت» بود، رفيق ديرينه‏‌اش، مسعود فراستي را هم به‌عنوان منتقد ثابت به اين برنامه آورد. بهروز افخمي اظهارات حاشيه‏‌ساز بسياري دارد. همزمان با تحريم جشنواره فيلم فجر توسط برخي سينماگران، بهروز افخمي در 4 بهمن‏‌ماه به خبرگزاري ايسنا گفته «اعتراضات اخير در ايران، يک نمايش زودگذر خيابان بود که فقط تعداد کمي از مردم آن را باور کردند؛ نبايد اعتراضات اين چند ماهه را يک حادثه واقعي تلقي کنيم. شورش بنزين قابل فهم‏‌تر بود و کشته‏‌شدگان آبان 98 قابل ترحم بودند.» از ديگر اظهارات افخمي، در ماجراي شليک به هواپيماي اوکرايني بود که سه روز پس از حادثه گفته بود: «دست خدا در کار است که سقوط يکي از هواپيما‏‌هاي بدنام و پرتصادف‏‌شان باعث ورشکستگي و بي‏‌حيثيتي اقتصادي آمريکا شود! اين جنجالي که راه انداختند از روي بيچارگي است!» ديروز هم گفت: «بازيگراني که مطرح هستند مثل حميد فرخ‌نژاد درست که ارزيابي کنيد مي‏‌بيند روغن ريخته شده را نذر امامزاده کرده است.»

لبخندي که درد داشت

برنامه «هفت» در جديدترين قسمت خود با حضور ابوالقاسم طالبي، کارگردان روي آنتن شبکه نمايش رفت و بخشي از گفت‏‌وگوي بهروز افخمي (مجري) و مهمان برنامه، به موضوع زنان و حرکت‏‌هاي اعتراضي سلبريتي‏‌ها اختصاص داشت که در آن به کنايه اين رفتارها به شرايط يائسگي خانم‏‌ها نسبت داده شد! افخمي تنها نظاره مي‏‌کرد و لبخند بر لبانش داشت. اين رفتار افخمي واکنش اصولگرايان را هم به‌دنبال داشت چنانکه «الف» نوشت: «اگر آقاي افخمي در برابر اين ناپختگي نقش خود را به نمايندگي از تلويزيون و جامعه يا حتي خود نظام در نظر داشت حتما بايد واکنش مناسب‏‌تري به آن از خود نشان مي‏‌داد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار