| کد مطلب: ۱۰۵۰۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

خداحافظی با «چیرو»

آرمان ملي: ميروسلاو چيرو بلاژويچ، بازيکن و مربي اسطوره‌اي فوتبال کرواسي و سرمربي سابق تيم‌ملي فوتبال کشورمان روز گذشته درگذشت.

بيماري

مرداد ماه سالجاري ميروسلاو بلاژويچ درباره آخرين شرايط جسماني خود در فيس‌بوک خود نوشت که با مشکلات سلامتي متعددي دست و پنجه نرم مي‌کند. او نوشت: من به زودي اين دنيا را ترک مي‌کنم. من دو سرطان داشتم و حالا اينجا سومي در من پديدار شده است. من با اين فکر هميشه دست و پنجه نرم مي‌کنم که عمر من گذشته و کم کم بايد از اين دنيا بروم. دوستان من و بازيکنان نسل من همگي مدت‌ها پيش به خاک سپرده شده‌اند. من تنها کسي هستم که زنده ماندم. او در ادامه درباره شرايط سخت دوران زندگي خود گفت: در کودکي آنقدر فقير بودم که هميشه لباس‌هايم را وصله مي‌زدم و مي‌پوشيدم و بعدها در جواني وقتي ازدواج کردم، من و همسرم نمي‌دانستيم مي‌توانيم ناهار تهيه کنيم و بخوريم يا خير. مادرم در سخت‌ترين شرايط من از دنيا رفت و نتوانست ببيند که بالاخره توانستم يک زندگي براي خودم داشته باشم. او به من وصيت کرد که از خواهرانم مراقبت کنم. چند سال پيش ميروسلاوبلاژويچ سرمربي سابق تيم‌ملي فوتبال کشورمان به علت ابتلا به سرطان پروستات، در يکي از بيمارستان‌هاي اتريش تحت عمل جراحي قرار گرفت ولي بار ديگر او مبتلا به سرطان شد.

سوابق

سايت rtvslo کرواسي خبر داد ميروسلاو بلاژويچ سرمربي سابق تيم‌ملي کشورمان در سن 88 سالگي درگذشت. اين رسانه نوشت: ميروسلاو چيرو بلاژويچ، بازيکن و مربي اسطوره‌اي فوتبال کرواسي که کرواسي را در جام‌جهاني 1998 به مقام سوم رساند، درگذشت. چيرو در 10 فوريه 1935 در تراونيک، بوسني و هرزگوين به دنيا آمد. او براي چندين باشگاه از جمله دينامو زاگرب بازي کرد، اما به سرعت به دوران بازي خود پايان داد و به مربي بسيار موفقي تبديل شد. بلاژويچ بزرگ‌ترين موفقيت خود را روي نيمکت کرواسي تجربه کرد که بين سال‌هاي 1994 تا 2000 هدايت آن را برعهده داشت. بهترين نتيجه اين مربي در جام‌جهاني فرانسه در سال 1998 بود که کرواسي مقام سوم را کسب کرد. اين مربي کروات در مسابقات مقدماتي جام‌جهاني 2002 سرمربي تيم‌ملي کشورمان بود که با قبول شکست مقابل ايرلند در پلي آف رقابت‌هاي جهاني، نتوانست تيم‌ملي را به جام‌جهاني برساند.

صحبت همکار

بيژن ذوالقارنسب در گفت‌وگو با ايسنا، درباره درگذشت اين مربي محبوب که سابقه سومي با کرواسي در جام‌جهاني 98 فرانسه را هم در کارنامه دارد گفت: من شناختي نسبي نسبت به ايشان دارم. چيرو فقط يک مربي نبود؛ او يک مدير بسيار باتجربه بود که به لحاظ علمي، اخلاقي و روانشناختي در فوتبال ما تحول آفريني کرد. به نظر من روش کار بلاژويچ متفاوت از همه مربيان فوتبال ايران بود. او خاطرنشان کرد: حضور او در ايران و فعاليتش در تيم‌ملي به لحاظ زماني يک نوآوري محسوب مي‌شود. تغييراتي که او در فوتبال ايران به وجود آورد، بسيار تاثيرگذار بود و توانست فوتبال ايران را هم متحول کند. او مربياني را به ايران آورد که بعدها صاحب سبک شدند. برانکو جزو کادرفني او بود و الان تبديل به يکي از مربيان موفق آسيا شده است. ما دوره موفق فوتبالمان در شروع قرن بيست و يکم را مرهون تلاش و دانش او هستيم. ذوالفقارنسب به اختلاف سني بالاي چيرو اشاره کرد و گفت: او اختلاف سني زيادي با بازيکنان داشت اما مي‌دانست با هر بازيکن چطور رفتار کند. تحولي که بلاژويچ در شخصيت بازيکنان ايجاد کرد، زمينه‌ساز موفقيت آن‌ها در سال‌هاي بعد شد. او درباره علل محبوبيت اين مربي در فوتبال ايران با وجود اينکه تيمش موفق به صعود به جام‌جهاني 2002 نشد، خاطرنشان کرد: رفتار بلاژويچ مبتني برشناخت از مخاطبش بود. او يک روانشناس ماهر بود و با هر بازيکني به اقتضاي شرايط سني و رفتاري او برخورد مي‌کرد. او برخلاف مربياني که مي‌گويند با همه به يک روش برخورد مي‌کنند، با هر بازيکني رفتار متفاوت خود را داشت. بلاژويچ رفتاري را داشت که بازيکنان به او اعتقاد راسخ پيدا کرده بودند. اين کارشناش فوتبال و مربي پيشين تيم‌ملي يادآور شد: مربيان خارجي مختلفي با کلاس، رفتار و شخصيت مختص به خود به ايران آمدند. با وجود اينکه بلاژويچ از نظر سني با بازيکنان تيم‌ملي اختلاف زيادي داشت، به خوبي روي آن‌ها اثر گذاشت و حتي مربيان باشگاهي هم با او رابطه خوبي داشتند. اگر از شاگردان بلاژويچ سوال کنيد، همه مي‌گويند که مجذوب رفتار او شده‌اند.

خاطره

در روز 24 خرداد ماه سال 1377 تيم‌ملي فوتبال کشورمان در مسابقات جام‌جهاني 1998 فرانسه اولين بازي خود را با شکست برابر تيم‌ملي فوتبال يوگسلاوي تجربه کرد. مياتويچ قبل از بازي اعلام کرده بود که تيم يوگسلاوي هر نتيجه‌اي بگيرد خودش به تنهايي 5 گل به ايران مي‌زند. ميروسلاو بلاژويچ سرمربي کرواسي که قبل از جام‌جهاني تيمش با تيم‌ملي ايران بازي کرده بود گفته بود اگر يوگسلاوي در جام‌جهاني تيم ايران را ببرد يک توپ فوتبال قورت خواهد داد! درست است که بين صرب‌ها و کروات‌ها درگيري‌هاي لفظي بسيار وجود دارد اما حرف بلاژويچ بر قدرت فوتبال ايران صحه مي‌گذاشت. ايران برابر يوگسلاوي 1- 0 باخت اما عملکردي فوق‌العاده داشت، ايران عالي بازي کرد و بلاژويچ اما توپ فوتبال قورت نداد، يوگسلاوها به زحمت 1- 0 برنده شده و بعدها مجبور شدند از مردان فوتبال ايران عذرخواهي کنند.

نظر دايي

علي دايي، اسطوره فوتبال ايران در اين خصوص به خبرآنلاين گفت: «يکي از بزرگ‌ترين مربيان و کار درست‌ترين مربياني بود که با او کار کردم. از بهترين انسان‌هايي بود که در زندگي‌ام ديدم و چيزهاي زيادي از او ياد گرفتم.» سرمربي سابق تيم‌ملي در اين خصوص ادامه داد: «تا آن زمان يکي از بهترين مربياني بود که به ايران آمده بود. با هيجان خاص خودش، سبک کاري اش اين بود و خيلي بازيکنان را تهييج مي‌کرد. کنار زمين با بازيکنان شوخي مي‌کرد. يک مربي با دانش، انساني شريف که نمي‌شود نقشش را در فوتبال ايران کتمان کرد.» دايي در مورد نرفتن تيم‌ملي به جام‌جهاني به عنوان يکي از حوادث تلخ در زمان حضور بلاژ گفت: «بلاژ خيلي از عوامل را بررسي مي‌کرد. يکي از اتفاقات بد اين بود که به‌خاطر يک جابه‌جايي در بحرين مانديم. در آن فضا جوي ايجاد شد که باعث شد پروژه بلاژويچ به سرانجام نرسد و تيمي که شايستگي صعود به جام‌جهاني را داشت نتواند راهي آن تورنمنت شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار