| کد مطلب: ۱۰۵۰۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» برون‌رفت از شرایط موجود را بررسی می‏‌کند:

حل مشکلات کشور؛ اصلاح روندها و عملکردها

آرمان ملي- حميد شجاعي: «بازگشت به مردم، بازيابي اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي و...» اينها مفاهيمي هستند که طي ماه‏‌هاي گذشته بسيار مورد استفاده قرار گرفته و بر آنها تاکيد شده است. واقعيت بر آن است که يکي از مولفه‏‌هاي مهم و تاثيرگذار در بهبود شرايط در حوزه‏‌هاي داخلي و بين‏‌المللي توجه به مردم و اهميت آنهاست. لذا حل مشکلات جامعه از سوي دولت با اقدامات و عملکردهاي تاثيرگذار مي‏‌تواند شرايط بهتري را حداقل در حوزه اقتصاد و معيشت مردم فراهم سازد و ديگر شاهد نارضايتي‏‌هاي امروزي جامعه با سويه‏‌هاي اقتصادي نباشيم.

حل مشکلات کشور و قدرت ملي

ايران در نوع رويکردهاي خود طي دولت‏‌هاي مختلف در مقاطع متفاوت در سياست داخلي و سياست خارجي همواره مواضعي متکي بر منافع ملي اتخاذ کرده است و هميشه شاهد بوده‏‌ايم که اظهارات و مواضع مسئولان و مقامات ارشد کشور برهمين اصل استوار بوده است. از طرفي غربي‏‌ها همواره مترصد شرايطي براي فشارآوردن به ايران و تنگ کردن عرصه بوده‏‌اند. اين در حالي است که در بسياري از مواقع طي دهه‏‌هاي گذشته اين فضا در اختيار آنها قرار داده نمي‏‌شده و حداقل در مقام اظهارنظر و اعلام مواضع به نحوي برخورد مي‏‌شده که دشمنان از آن سوءاستفاده نکنند. در حالي‌که در برخي مقاطع نيز نوع موضع‏‌گيري‏‌ها به نحوي بود که غربي‏‌ها آن را دستاويزي براي فشار و تحريم بر کشورمان قرار داده‏‌اند. هر چند که برخي معتقدند حداقل در شرايط کنوني که شاهد اعمال برخي تحريم‏‌ها از سوي آمريکا و اروپا عليه کشورمان هستيم نيز آنها از شرايط اقتصادي کشور سوءاستفاده کرده، بر شدت و تاثير‏‌گذاري تحريم‏‌ها مي‏‌افزايند و مساله ايران‌هراسي را به ميان مي‏‌آورند. در حالي‌که ايران همواره در گفت‏‌و‏‌گو، مفاهمه و مذاکره پيشقدم بوده و بر آن تاکيد داشته است. از طرفي شرايط داخلي نيز بر نوع رويکرد بين‏‌المللي تاثير مي‏‌گذارد و به قرائت عده‏‌اي اگر شرايط داخلي جامعه بسامان نباشد، قدرمسلم تاثير خود را روي سياست خارجي نيز خواهد گذاشت. لذا به‌نظر مي‏‌رسد که دولت و مجموعه حاکميت با توجه به شرايط موجود در جامعه و نارضايتي‏‌هاي اقتصادي و شرايط سخت معيشتي بايد تغييراتي در نوع رويکردها و عملکردها دهند و ميزاني از رضايتمندي را در جامعه ايجاد کنند تا به واقع جامعه به ثبات و آرامش دروني برسد. از طرفي طي ماه‏‌هاي گذشته صحبت‏‌هاي بسياري در خصوص حکمراني خوب و حرکت به سوي اصلاح و تغيير مطرح شده که به‌نظر مي‏‌رسد براي بالندگي و پويايي بيشتر مي‏‌توان به اين سمت‌وسو حرکت کرد. آنچه مسلم است انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند 1402 در پيش است و براي اينکه مجموعه حاکميت اين بار بر خلاف دو انتخابات اخير شاهد حضور چشمگير مردم در پاي صندوق‏‌هاي راي باشد بايد فضاي جامعه را در حوزه‏‌هاي مختلف باز‏‌تر کند و عملکردهاي مثبت و تاثيرگذار اقتصادي براي حل مشکلات جامعه انجام دهد.

مجلسي مي‏‌خواهيم که به فکر مسائل ملي باشد

يک فعال سياسي اصولگرا در خصوص علت حضور پررنگ غربي‏‌ها در اتفاقات اخير اظهارداشت: بالاخره ما تا حدود 20 الي 25 سال گذشته در نظام جمهوري اسلامي حواس‏‌مان خيلي جمع بود که دشمن از يک ابزار استفاده نکند. ابزاري به‌نام ايران‌هراسي! اينها مي‏‌خواستند از اين ابزار ايران‏‌هراسي استفاده کنند و ايران‌هراسي راه بيندازند و بگويند ايران يک کشور متجاوزي است. محمدرضا باهنر گفت: حواس ما يعني نظام تا نيمه دهه 80 جمع بود که بر آتش ايران‌هراسي جهان آب مي‏‌ريختيم و توضيح مي‏‌داديم که خير ما اهل دعوا نيستيم، اهل جنگ نيستيم؛ اما از سال 84 به بعد رئيس دولت گفت که اين قطعنامه‏‌ها کاغذپاره است و از اين مساله غفلت کرديم، در واقع ما اندک اندک از اين مساله غفلت کرديم و نتوانستيم توجيه و تبيين کنيم براي دنيايي که از ما مي‏‌ترسانند. به آنها بگوييم ما اهل درگيري نيستيم و متأسفانه از دهه 80 به بعد بعضي وقت‏‌ها ما خودمان يعني بعضي از مسئولان خودمان ايران‏‌هراسي را راه انداختيم. عوض اينکه آب بريزيم، بنزين روي آتش ريختيم. وي افزود: در گذشته اين مساله ايران‌هراسي را ما مديريت مي‏‌کرديم. دبيرکل جامعه اسلامي مهندسان در تحليل مجلس آينده تصريح کرد: تجربه اين را مي‏‌گويد که دوسوم نمايندگان در دوره بعد خود راي نمي‏‌آورند، اين را بدانيد که متوسط حضور نمايندگان در مجلس بعد از انقلاب يک و نيم دور است، وي ادامه داد: ايده‏‌آل بنده اين است که ما بايد 290 سردار حکمراني خوب داشته باشيم، خيلي از اينهايي که در حال حاضر به مجلس مي‏‌روند عالم هستند، دانشمند هستند اما حکمران خوبي نيستند. در نظام‏‌هاي مردم‏‌سالار يا جمهوري آنجايي‌که مي‏‌تواند حکمران تربيت کند فقط حزب است، لازمه دموکراسي وجود احزاب قدرتمند است، اين يکي از اشکالاتي است که ما بايد در آينده در ساختارهاي خودمان اصلاح کنيم و به اين سمت برويم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: حال بر اين مبنا از نظر بنده فرقي نمي‏‌کند مجلس آينده اصلاح‌طلب باشد يا اصولگرا يا معتدل؛ شايد ذره‏‌اي با هم فرق کنند. اما براي اينکه بتوانند مشکلات مملکت را حل کنند بايد يک اصلاحات ساختاري صورت بگيرد. من معتقدم کشور ما دو مجلس مي‏‌خواهد، مجلسي که الان داريم يک مجلس قوميتي و صنفي است، ما مجلسي مي‏‌خواهيم که يک نفر به فکر مسائل ملي باشد. وي ادامه داد: يکي از پيشنهادات بنده اين است که در دوره آينده فضاي سياسي کشور براي انتخابات بازتر بشود بنابراين بايد يک تيم اصلاح‏‌طلب قوي و يک تيم اصولگراي قوي وجود داشته باشد و با همديگر رقابت کنند تا بخشي از اينها و بخشي از آنها راي بياورد يا شايد فقط يک گروه راي بياورد اما متاسفانه بعضي از ما انتظار داريم که رقباي ما قبل از انتخابات حذف شوند. وي تصريح کرد: من به‌عنوان يک فعال اصولگرا معتقدم حتي اگر مجلسي تشکيل بشود که گرايش اصلاح‌طلبي داشته باشد ولي حضور مردم پررنگ باشد، اين به نفع مملکت است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار