| کد مطلب: ۱۰۵۰۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» رویکردها به کنگره بین‏‌المللی زنان تاثیرگذار را بررسی می‏‌کند:

هزینه‏‌های غیرشفاف و استانداردهای دوگانه

آرمان ملي- حميد شجاعي: جمعه سي‏‌ام ديماه بود که اولين کنگره بين‏‌المللي زنان تاثيرگذار با استقبال رسمي معاون امور زنان رئيس‏‌جمهور از همسران رؤساي دولت‏‌هاي کشورهاي مختلف در سالن اجلاس سران آغاز به‌کار کرد. در اين‏‌ کنگره که استارت ابتدايي و غيررسمي آن روز پنجشنبه 29 ديماه خورد300 مهمان خارجي از جمله 70 نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‏‌هاي مختلف اعم از وزرا، معاونان رئيس‏‌جمهور و نمايندگان مجلس به ايران آمدند تا نوع رويکرد و موضع‏‌گيري ايران به زنان و مسائل آنها را ببينند. اما شايد آنچه بيش از متن اين کنگره و مطالب مطروحه در آن به چشم آمد حواشي پيرامون اين کنگره بود که به نحوي به متن غلبه داشت و در فضاي رسانه‏‌اي رسمي تا فضاي مجازي و شبکه‏‌هاي اجتماعي نيز کشيده شد و بازتاب‏‌هاي زيادي داشت. از نوع پوشش متفاوت و بعضا خاص برخي زنان حاضر در اين کنگره تا بحث هزينه‏‌هاي بالايي که براي اين کنگره شده بود و نوع برخورد دوگانه دولت با موضوع زنان در داخل و چنين همايش‏‌هاي بين‏‌المللي. نکته‏‌اي که بسياري از منتقدان نيز بدان اشاره کرده و نسبت به آن واکنش نشان دادند همين بود که چرا در چنين کنگره‏‌اي آن هم در سطح بين‏‌المللي تفاوت پوشش‏‌ها لحاظ مي‏‌شود و اين رويه عادي است اما اين در داخل و جامعه خودمان در خصوص زنان اجرا نمي‏‌شود. چندي پيش عباس عبدي، فعال سياسي در توئيتي نوشت: «اگر دولت ايران همين تنوعي را که از زنان تاثيرگذار در سطح جهان به رسميت شناخته در داخل کشور براي زنان ايراني هم به رسميت مي‏‌شناخت قطعا 90 درصد مشکلات زنان ايراني حل شده بود.» از طرفي مهمانان دعوت شده نيز محل تامل و سوال بودند چنانکه از همسران مقامات رسمي کشورها صرفا همسران روساي‌جمهور و نخست‏‌وزير ارمنستان، بورکينافاسو، قرقيزستان، صربستان، همسر روساي‏‌جمهور اسبق گينه و نيجر، فرستاده ويژه بانوي اول جمهوري فدرال نيجريه، بانوي اول سابق سريلانکا و همسر رئيس حزب حاکم، فرستاده ويژه رئيس‏‌جمهور سوريه، رئيس شوراي مرکزي اتحاديه زنان ترکمنستان در کنگره حضور داشتند و حتي همسر يکي از سران کشورهاي منطقه در اين کنگره حاضر نبود. هر چند که چرايي و مولفه‏‌هاي دعوت مهمان نيز محل تامل بود و مشخص نبود که همسران برخي مقامات کشورها صرفا بر مبناي اينکه همسر مقامات هستند به اين کنگره دعوت شدند يا به واقع از تاثيرگذاري ديگري برخوردار بوده‏‌اند؟ نوع هزينه‌کرد در اين کنگره نيز در نوع خود جالب توجه بوده و محل تامل بوده است. حضور 300 نفر مهمان، اسکان‌دادن 5 روزه آنها در تهران و اعطاي جوايز آن هم در شرايطي که جامعه در شرايط سخت اقتصادي و معيشتي به سر مي‏‌برد مساله‏‌اي است که انتظار مي‏‌رود مسئولان امر در خصوص آن شفاف‏‌سازي کنند. در همين خصوص نيز حسين انتظامي؛ معاون مطبوعاني پيشين وزارت ارشاد با هشتگ شفافيت در توئيتي نوشت: «پيشنهاد به برگزارکنندگان کنگره زنان تاثيرگذار انتشار دو مورد زير: 1- اسامي مهمانان به تفکيک کشور و حوزه سرآمدي آنان تا بشود با گوگل‌کردن ميزان اهميت آنان را فهميد. 2- هزينه‏‌هاي اين رويداد ترجيحا به تفکيک هر مهمان. البته مهم اين است که هدف از برگزاري اين کنگره چه بوده و آيا برگزاري اين مراسم توانسته به اهداف جامه عمل بپوشاند يا خير.

حضور مستقل در رويداد بين‏‌المللي زنانه

عده‏‌اي بر اين باورند که برگزاري کنگره بين‏‌المللي زنان تاثيرگذار نوعي ابراز وجود مستقل ايران نسبت به اقدامي بود که در اوخر آذرماه از سوي سازمان ملل شکل گرفت که در پي آن ايران از کنوانسيون مقام زن کنار گذاشته شد و با واکنش‏‌هاي بسياري هم در کشورمان مواجه گرديد. در اهداف کنگره نيز سه هدف اساسي مطرح شده که نخست؛ تعامل افزايي ميان زنان ايران و جهان؛ دوم، رساندن صداي ايران به جهانيان و سوم، ارائه روايتي است فراتر از آن‏‌چه استکبار و غرب مي‏‌خواهد بر زنان تحميل کند. حال بر پايه همين اهداف پرسش‏‌‏‌هايي قابل طرح است. اينکه اين کنگره چه ميزان توانست موجبات تعامل افزايي ميان زنان ايران و جهان را فراهم آورد؟ مهم‏‌تر از آن چقدر موفق بود تا صداي زنان جامعه ايراني را به جهان برساند و چه روايت و گفتماني فراتر از آنچه استکبار و غرب مي‏‌خواهد بر زنان تحميل کند ارائه دادند.

اين حرکت ما بسيار خوب، سودمند و اثرگذار بود

معاون رئيس‏‌جمهور در امور زنان در خصوص چگونگي پيدايش کنگره زنان تاثيرگذار اظهارداشت: در حقيقت ايده برگزاري کنوانسيون «زنان تأثيرگذار» سال گذشته مطرح شده بود، اما در آن موقع فرصت زيادي باقي نمانده بود تا در سطح گسترده‏‌اي پيگيري و اجرا شود اما امسال گروه علمي مرتبط با آن تشکيل و با گروه‏‌هاي مختلف تماس گرفته شد که در ادامه 700 نفر انتخاب و معرفي شده و از بين آ‌نها هم 70 نفر به عنوان چهره‏‌هاي برتر انتخاب شدند. انسيه خزعلي گفت: در سطح بين‏‌المللي، اقداماتي براي معرفي زنان همچون انتخاب دختر شايسته انجام مي‏‌شود که معيار انتخاب آنها بيشتر به مختصات ظاهري اين زنان منحصر و زير سايه يک نگاه ابزاري از ويژگي‏‌ها، استعداد‏‌ها و خلاقيت‏‌هاي زنان چشم‏‌پوشي مي‏‌شود، اما تصميم گرفتيم با تکيه بر ظرفيت گسترده بانوان، آغازگر يک روند تحول خواهانه و مبتکرانه در سطح بين‏‌الملل باشيم و وجوه انساني، علمي و اجتماعي زنان را مورد توجه قرار دهيم. وي در خصوص شاخص‏‌هاي دعوت از مهمانان بيان کرد: با توجه به چنين معيار‏‌هايي از جمله ويژگي‏‌هاي علمي، کارآفريني و اثرگذاري در حوزه اقتصادي و شکوفايي به شناسايي اين بانوان اقدام شد. در حقيقت ملاک اصلي ما در اين انتخاب، «تأثيرگذاري» بود. وي افزود: اين مسأله درباره همسر رئيس‏‌جمهور کشورمان نيز مصداق دارد؛ چه آنکه ايشان پيش از انتخاب آقاي رئيسي به‌عنوان رئيس‏‌جمهور نيز آغازگر حرکت‏‌هاي علمي و تربيتي اثرگذاري بوده‏‌اند. وي در خصوص انتقادات به اين کنگره اظهارکرد: طرح اين انتقادات مصداق همان مثالي است که مي‏‌گويند به قطاري که حرکت مي‏‌کند، سنگ مي‏‌زنند. واقعيت اين است که اين حرکت بسيار خوب، سودمند و اثرگذار بسياري را ناراحت کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار