| کد مطلب: ۱۰۵۰۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد

تغذيه در مبتلايان «سنگ کيسه صفرا»

استاديار دانشکده علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، رعايت رژيم غذايي کم‌چرب در بيماران مبتلا به سنگ‌هاي کيسه صفرا را ضروري دانست. دکتر غزاله اسلاميان ضمن بيان اين مطلب، گفت: در بيماران مبتلا به سنگ‌هاي صفراوي که داراي اضافه‌وزن يا چاقي هستند، نبايد کاهش‌وزن سريع رخ دهد. به‌گفته وي، رژيم‌هاي کاهش‌وزن شديد، سبب تجزيه سريع بافت‌ها و آزادشدن کلسترول موجود در غشاي سلول‌ها مي‌شود که اين امر مي‌تواند منجر به افزايش ورود کلسترول به داخل صفرا و افزايش احتمال تشکيل سنگ‌هاي صفراوي شود. اين استاديار دانشگاه، مقادير زياد چربي در رژيم غذايي را سبب افزايش انقباضات کيسه صفرا، جابه‌جايي سنگ‌هاي صفراوي و بروز درد عنوان کرد. وي افزود: در بيماران مبتلا به سنگ‌هاي کيسه صفرا تا زماني‌که عمل جراحي يا شکستن سنگ يا حل‌شدن سنگ‌ها با تجويز دارو انجام شود، بيماران بايد از رژيم‌هاي غذايي کم‌چرب استفاده کنند. اسلاميان خاطرنشان کرد: بيماران مبتلا به سنگ‌هاي صفراوي معمولا وعده‌هاي غذايي کم حجم با تعداد دفعات بيشتر را بهتر تحمل مي‌کنند و غذاهاي نفاخ را کمتر تحمل مي‌کنند. به گفته اين دکتراي تخصصي علوم تغذيه، بعد از عمل جراحي برداشتن کيسه صفرا، براي بيمار رژيم مايع صاف شده کم‌چرب تجويز مي‌شود. سپس رژيم غذايي بيمار به تدريج به رژيم غذايي معمولي کم‌چرب تغيير مي‌يابد. وي اظهارکرد: دريافت غذاهاي چرب و شيريني بعد از جراحي کيسه صفرا مي‌تواند منجر به افزايش شدت نفخ، التهاب و اسهال در اين افراد شود. اين استاديار دانشگاه به اين بيماران توصيه کرد: رژيم غذايي کم‌چرب را به مدت يک ماه ادامه دهند، وعده‌هاي غذايي را به بخش‌هاي کوچکتر تقسيم کرده و در تعداد وعده‌هاي بيشتري ميل کنند. زيرا دريافت مقدار زياد غذا در يک وعده مي‌تواند باعث ايجاد گاز و نفخ شود. او با اشاره به مواد غذايي ممنوعه در رژيم غذايي اين بيماران پس از عمل، بيان داشت: اين بيماران بايد از مصرف مواد غذايي نظير لبنيات پرچرب مانند بستني، پنير و شير کامل، غذاهاي سرخ شده مانند سيب‌زميني سرخ شده، سس‌هاي خامه‌اي، سوپ خامه‌اي، کره، غذاي فراوردي شده مانند سوسيس، آبگوشت، پيتزا، همبرگر، انواع شيريني، کروسان، بيسکويت، دونات، چيپس، پفک، غذاهاي تند و کافئين و الکل ترجيحا به مدت يکماه پس از عمل جراحي اجتناب کنند. وي همچنين مصرف موادغذايي نظير ميوه و سبزيجات، پروتئين کم‌چرب مانند مرغ و ماهي بدون پوست، يا گوشت کم چرب، لبنيات کم‌چرب (شير کم‌چرب يک درصد )، سفيده تخم‌مرغ (زرده تخم‌مرغ دو بار در هفته)، حبوبات، غلات سبوس‌دار، جو، جو دو سر را در اين افراد توصيه کرد. اسلاميان تاکيد کرد: اين بيماران بايد مقدار مصرف فيبر را به تدريج افزايش دهند. زيرا مصرف بيش از حد فيبر مي‌تواند باعث ايجاد نفخ شود. همچنين از مصرف سبزي‌هاي نفاخ مثل انواع کلم، انواع ترب، بادنجان، پياز، خيار و ذرت پرهيز کنند. بنابر اعلام دانشکده علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، وي در خاتمه بيان کرد: رژيم غذايي کم‌چرب به مدت يکماه در اين افراد توصيه مي‌شود و يک هفته بعد از جراحي مي‌توانند به تدريج فيبر غذايي مصرفي خود را افزايش دهند.

همه خواص «زيتون»

مشخص شده است که ابتلا به سرطان در کشور‌هايي که رژيم غذايي مديترانه‌اي را دنبال مي‌کنند، کمتر است. اين نوع رژيم غذايي شامل زيتون و روغن زيتون فراوان مي‌شود.

کاهش التهاب

التهاب مي‌تواند عامل موثر در بسياري از بيماري‌هاي مهم محسوب شود. افزايش سطح آنتي‌اکسيدان‌ها در بدن مي‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف زيتون سطح گلوتاتيون را افزايش مي‌دهد که به‌عنوان يک آنتي‌اکسيدان قوي شناخته مي‌شود.

ويژگي‌ ضدباکتري

گلوکوزيد تلخ در زيتون‌هاي سبز داراي الوروپين است که در برابر عفونت‌هاي باکتريايي هم از درون و هم از بيرون از بدن محافظت مي‌کند.

پيشگيري از سرطان

مشخص شده است که ابتلا به سرطان در کشورهايي که رژيم غذايي مديترانه‌اي را دنبال مي‌کنند، کمتر است. اين نوع رژيم غذايي شامل زيتون و روغن زيتون فراوان مي‌شود. روغن زيتون نشان داده است که از اثرات ضدتومور سود مي‌برد.

محافظت در برابر سرطان پستان

مشخص شده است که پوست زيتون داراي ويژگي‌هايي است که از ابتلا و توسعه سرطان پيشگيري مي‌کنند. اسيداولئيک، اسيدچرب تک غيراشباع اصلي موجود در روغن زيتون، توانايي خود در توقف رشد سلول‌هاي سرطاني در پستان را نشان داده است.

پيشگيري از سرطان روده

اريتروديول يکي از ترکيبات موجود در زيتون است که توانايي توقف رشد سلول‌هاي سرطاني در روده بزرگ را دارد.

سرکوب رشد باکتري‌ها

نتايج يک مطالعه نشان داده است که زيتون داراي مواد تشکيل‌دهنده‌اي است که در برابر باکتري‌هايي که موجب عفونت‌هاي معده و مسيرهاي هوايي مي‌شوند، به‌عنوان سد دفاعي عمل مي‌کنند.

کاهش آلرژي‌هاي فصلي

زيتون داراي ويژگي‌هاي ضدالتهاب است که مي‌تواند آلرژي‌هاي فصلي را کاهش دهد. نتايج يک مطالعه نشان داد که هيدروکسي تيروزول، يک آنتي‌اکسيدان قدرتمند که در عصاره روغن زيتون وجود دارد، مي‌تواند در برابر آلرژي‌ها بسيار مفيد باشد.

کاهش سکته مغزي

در مطالعه‌اي با حضور 7,625 شرکت‌کننده 65 ساله و پيرتر بدون تاريخچه سکته مغزي در سه شهر فرانسه، مشخص شد که خطر سکته‌مغزي براي افرادي که به‌طور منظم از روغن زيتون براي پخت و پز، چاشني سالاد يا به‌همراه نان استفاده مي‌کردند، 41 درصد کمتر بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار