| کد مطلب: ۱۰۵۰۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد

سونامي تعطيلي در کمين صنعت پوشاک کشور

عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاک ايران گفت: به دلايل مختلف از جمله تشديد آلودگي هوا و در هفته‌هاي اخير قطع گاز و احتمال بروز پيک هشتم کرونا، فروشندگان کالاهاي خود را زودتر از موعد حراج کردند و حراج آخر فصل پوشاک آغاز شده است. اين روزها بر شيشه و ويترين بسياري از لباس‌فروشي‌هاي سطح شهر کاغذ تخفيف را مي‌بينيد. تخفيف‌هاي 40، 50 و گاهي 70 درصدي که رهگذران را وسوسه مي‌کند داخل مغازه‌ها بروند. اما اين سوال همواره پيش مي‌آيد که چنين تخفيف‌هايي واقعي است؟ اگر واقعي است آيا سودي براي مغازه‌دار مي‌ماند؟

فروشنده راهي جز حراج کالايش ندارد

عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاک ايران در اين باره به همشهري آنلاين گفت: بيش‌ترين تخفيف‌هايي که در صنف ما اِعمال مي‌شود 50، 60 و گاهي ممکن است 70 درصد باشد که دراين خصوص مجيد افتخاري افزود: در بحث تخفيف‌ها در حوزه پوشاک دو نکته وجود دارد؛ اول اينکه پوشاک کالاي فصلي و مُد محور است. وقتي در تمام فصل پاييز و دي‌ماهي که گذشت هيچ بازاري وجود نداشته و حتي همين الان بسياري از مراکز تجاري يا تعطيل هستند و يا گاز ندارند و فرصت‌هاي فروش از دست مي‌رود فروشنده کاري نمي‌تواند بکند جز حراج کردن کالايش. افتخاري ادامه داد: ما مصوبه‌اي بابت فروش فوق‌العاده داريم که طبق آن تخفيف‌ها مي‌تواند تا سقف 20 درصد باشد اما زماني فروشنده‌اي تعدادي کالا دارد و به ما اعلام مي‌کند که فلان مقدار کالا دارد و از فروش آن ناتوان است و مي‌خواهد حراج بزند. ما به اين موضوع کاري نداريم و به هر قيمتي که او بخواهد مي‌تواند کالايش را بفروشد ولي شرايط الان خيلي نامناسب است. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاک ايران افزود: در پاييز و زمستان امسال درگير مسائل مختلفي از جمله ناآرامي‌ها و از آن‌طرف تشديد آلودگي هوا و سرد شدن هوا و در هفته اخير مساله کمبود و قطع گاز شديم و اينها باعث شد تقريبا بخش عمده‌اي از کالاها روي دست فعالان اين صنعت بماند، مضاف بر آن جو رواني کرونا و احتمال بروز پيک هشتم هم خيلي موثر بوده و فروشندگان مجبور شدند کالاهاي خود را زودتر از موعد حراج کنند تا حداقل با اين مساله يک مقدار تقاضا را تحريک کنند.

حراج‌ها چقدر واقعي است؟

افتخاري در مورد اينکه آيا حراج‌ها و تخفيف‌هايي که در مغازه‌ها در نظر گرفته شده، واقعي است؟ گفت: اغلب، حراج‌هاي 50 تا 70 درصد را برندها لحاظ مي‌کنند و حراجي که در سطح صنف ما است بيشتر حدود 30 تا 40 درصد است. وي با تاييد اينکه حراج‌هاي پوشاک در سطح شهر واقعي است، افزود: اجناس قيمت قبل و بعد دارند و علاوه بر آن راحت‌ترين کاري که شما براي مقايسه مي‌توانيد انجام بدهيد، اين است که قيمت را تبديل به دلار کنيد، چون مواد اوليه وارداتي است؛ و بعد ببينيد ارزش جنس چقدر مي‌شود و مقايسه کنيد. به فرض يک کاپشن بچگانه که يک‌ميليون تومان فروخته مي‌شود 25 دلار است. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاک ايران با بيان اينکه البته با اوضاع امسال نمي‌توان خيلي دقيق ارزش کالا را محاسبه کرد، گفت: در حال حاضر، فروشندگان کاپشن‌هاي زنانه را 400 تا 500 هزار تومان يعني زير بهاي تمام شده هم مي‌فروشند. افتخاري با بيان اينکه برخي به غلط فکر مي‌کنند فروشنده همواره کالاي خود را با سود مي‌فروشد، افزود: الان فروشندگان کالا را خصوصا در بخش زنانه 20 تا 30 درصد زير بهاي تمام‌ شده مي‌فروشند. علتش اين است که فروشنده نمي‌تواند تعهدات خود را قبول نکند و مجبور است اجاره مغازه و حقوق کارمندانش را بدهد. از طرف ديگر، چند روز ديگر فصل تمام مي‌شود و مشتري‌ها سال آينده ديگر اين کالا را نمي‌خرند، بنابراين او مجبور است کالاي خود را زير بهاي تمام شده بفروشد. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاک ايران با تاکيد بر اينکه امسال بيش‌ترين آسيب در حوزه پوشاک به بخش زنانه وارد شده، افزود: براي همين بيش‌ترين ميزان حراج در بخش زنانه است و ميزان حراج‌ها هم عجيب و غريب شده. افتخاري در مورد وضعيت صنف پوشاک در سال‌جاري هم گفت: وضعيت بازار امسال افتضاح بود، حتي نسبت به دوران کرونا هم به‌شدت ضعيف‌تر بوده و اگر اين رويه ادامه يابد با سونامي تعطيلي در حوزه توليد و هم در حوزه توزيع پوشاک مواجه خواهيم شد. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاک ايران افزود: هنوز فصل تمام نشده و نمي‌شود ارزيابي دقيقي از ميزان کاهش فروش داشته باشيم اما فروشندگاني که در پلتفرم‌هاي آنلاين و خارجي فعال بودند تا 90 درصد و آنهايي که روي پلتفرم‌هاي داخلي يا در بستر وب بودند 60 تا 70 درصد افت فروش داشتند. در اين ميان، کارخانجات توليد هم با مشکل مواجه شدند. الان با وجود مشکل کمبود گاز، کارخانجات توليد پوشاک عملا با 30 درصد ظرفيت کار مي‌کنند و مواد اوليه هنوز در بازار عرضه نشده است.

پوشاک کمترين افزايش قيمت را داشته است

بسياري از مردم از گراني پوشاک گلايه دارند. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاک ايران درباره دليل گراني پوشاک ايراني گفت: ما اول سال افزايش عجيب و غريب دستمزدها را داشتيم و نرخ ارز هم بيش از 50 درصد افزايش يافته. از طرف ديگر، حامل‌هاي انرژي که تا به حال محدوديتي نداشتيم امسال گران شد. براي همين نسبت به تورم در بخش‌هاي ديگر، پوشاک کمترين افزايش قيمت را داشته است. افتخاري ادامه داد: همين الان که در حراج به سر مي‌بريم کالاها از قيمت پارسال ارزان‌تر است. براي همين به نظر من اگر به‌طور کلي بسنجيم با توجه به افزايش هزينه‌ها، تورم در بخش پوشاک عجيب و غريب نبوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار