| کد مطلب: ۱۰۵۰۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

نتیجه تعطیلی؛ افت یادگیری، چاقی دانش‌آموزان

آرمان ملي: مدرسه رفتن يا نرفتن؛ عنوان گزارشي بود که در روزهاي اخير بر سر موضوع آلودگي هواي کشور و به تبع آن، تعطيلي مدارس و مخالفت علي سلاجقه، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اين موضوع نوشته شد. او گفته بود: «تعطيلي‌ها، کمکي به آلودگي هوا و بهبود شاخص‌ها نمي‌کند و اين اقدام راه درمان نيست.» اما همزمان اخبار تعطيلي مدارس باز هم به گوش مي‌رسيد تا امروز که وزير کشور از طرح پيشنهادي در دولت از سوي سازمان محيط زيست براي تغيير در استانداردهاي شاخص آلودگي خبرداده تا لازم نباشد در اين شرايط مدارس تعطيل شود. از سوي ديگر، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم با اشاره به ضرورت تخصيص بودجه براي برگزاري کلاس جبراني تعطيلات اخير گفته: اگر تعطيلي برخي از دستگاه‌ها و بخش‌هاي اداري را براي کنترل آلودگي هوا داشته باشيم شايد ضرر آن در مقايسه با تعطيلي مدارس کمتر باشد. از اين هماهنگي در ايراد سخناني که گفته شد، بوي تصميم‌گيري جدي براي تعطيل نکردن مدرسه‌ها از اين پس به مشام مي‌رسد. خصوصا اينکه وزير آموزش‌وپرورش هم روز دوشنبه اعلام کرده که مدارس در روز سه‌شنبه در سراسر کشور باز هستند و اين موضوع که «رئيس‌جمهور دستور داد ديگر تعطيلي با موضوع آلودگي هوا نباشد.» وزير آموزش‌وپرورش گفت: مدارس بايد آخرين جايي باشد که تعطيل مي‌شود.بايد گفت که پيش از اين تعطيلات زنجيره وار بر سر آلودگي هوا، قطعي گاز و... مدارس در دوران همه‌گيري کرونا بيش از دوسال تعطيل و به صورت مجازي برگزار مي‌شدند. مسئولان در موارد بسياري، از کنش‌ها و واکنش‌هاي دانش‌آموزان و نوجوانان را به تاثيرپذيري آن‌ها از فضاي مجازي ربط داده بودند.

شاخص‌هاي آلودگي هوا را تغيير مي‌دهيم

وزير کشور از طرح پيشنهادي در دولت از سوي سازمان محيط زيست براي تغيير در استانداردهاي شاخص آلودگي خبرداد تا لازم نباشد در اين شرايط مدارس تعطيل شود. احمد وحيدي، وزير کشور در حاشيه نشست استانداران در پاسخ به سوالي درباره تعطيلي مدارس به جهت آلودگي هوا، گفته: تعطيلي مدارس به‌خاطر رفع آلودگي نيست، بلکه به‌خاطر سلامتي فرزندان‌مان است. مصوبه‌اي وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصي از آلودگي، مدارس بايد تعطيل باشند. گروه‌هاي اضطراري استان‌ها براساس همين مصوبه ناچارند تصميم به تعطيلي بگيرند. او اضافه کرد: در هرحال اين موضوع موجب شد تا با کمک سازمان محيط زيست پيشنهاد جديدي را براي دولت تعيين کنيم تا اين استانداردها را کمي تغيير دهيم تا لازم نباشد در اين شرايط مدارس‌مان را تعطيل کنيم.

ادارات را تعطيل کنيد ضرر آن کمتر از تعطيلي مدارس است

اما معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن هشدار درباره اُفت تحصيلي دانش‌آموزان درباره برگزاري کلاس جبراني براي تعطيلات اخير مدارس، ادامه داده: تعطيلي مدارس و آموزش مجازي به هيچ عنوان مطلوب نيست و مورد رضايت وزارت آموزش و پرورش و خانواده دانش‌آموزان نيست و همه نسبت به اين وضعيت گلايه دارند چرا که آموزش مجازي در بهترين شرايط حداکثر 60 درصد مي‌تواند اثربخش باشد. محمدمهدي کاظمي، افزوده: علاوه بر آموزش، موضوع تربيت دانش‌آموزان نيز داراي اهميت است بايد توجه داشت که مسائل تربيتي و رشد اجتماعي دانش‌آموزان فقط از طريق حضور در مدرسه، ارتباط و در جمع بودن شکل مي‌گيرد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته: از تمام مسئولان به‌خصوص استانداران تقاضا داريم موضوع تعطيلي مدارس به‌عنوان آخرين راهکار درنظر گرفته شود حتي اگر تعطيلي برخي از دستگاه‌ها و بخش‌هاي اداري را براي کنترل آلودگي هوا داشته باشيم شايد ضرر آن در مقايسه با تعطيلي مدارس کمتر باشد. کاظمي در ادامه توضيحاتش در خصوص مضرات تعطيلي مدارس توضيح داده که: تعطيلات مدارس به‌دليل آلودگي هوا در تمام کشور فراگير نيست و در کلانشهرها به‌ويژه استان تهران شاهد اين موضوع هستيم، از سوي ديگر در موضوع صرفه‌جويي در مصرف سوخت شاهد تعطيلي اکثر مدارس کشور بوديم اما اگر دانش‌آموزان در مدرسه حضور يابند مي‌توان فرهنگ‌سازي در زمينه مصرف بهينه انرژي را انجام داد ضمن اينکه غيرحضوري شدن مدارس تأثير چنداني بر کاهش مصرف گاز ندارد. او درباره جبران تعطيلي اخير مدارس گفته: براي جبران اُفت تحصيلي و آسيب‌هاي يادگيري دانش‌آموزان بايد از تمام ظرفيت‌هاي موجود استفاده کرد يکي از راهکارها استفاده از نوبت عصر مدارس و روزهاي پنجشنبه به‌عنوان تنها زمان در اختيار آموزش و پرورش براي جبران اُفت يادگيري در طول سال تحصيلي است و بايد براي استفاده از اين ظرفيت‌ها پيش‌بيني منابع لازم انجام شود.

افت نمرات و چاقي دانش‌آموزان

از سوي ديگر او متذکر شده: تابستان امسال بعد از دو سال تعطيلي آموزش حضوري به‌دليل شرايط کرونا، در ستاد کرونا و با تأييد رئيس‌جمهور، اجراي طرح تعميق و تثبيت يادگيري، براي جبران اُفت يادگيري مصوب شد اما به‌دليل تأمين نشدن اعتبار، حق‌الزحمه معلمان هنوز پرداخت نشده است و اميدواريم تا پايان سال 1401 نسبت به تخصيص اين اعتبار اقدام شود. کاظمي ادامه داده: براي کلاس‌هاي جبراني تعطيلات اخير نيز بايد پيگير باشيم و در صورت تأمين منابع مي‌توان اين کار را انجام داد البته شوراي مدارس مي‌توانند با استفاده از ظرفيت‌هاي ديگري از جمله گروه‌هاي جهادي و معلمان علاقه‌مند در آموزش و پرورش، براي جبران اُفت يادگيري دانش‌آموزان برنامه‌ريزي کنند همچنين مي‌توان از ظرفيت درآمدهاي اختصاصي و کمک خيّران نيز استفاده کرد. کاظمي درباره تبعات اُفت تحصيلي دانش‌آموزان متذکر شده: علاوه بر اُفت يادگيري، سلامت دانش‌آموزان آسيب مي‌بيند و در ايام کرونا شاهد رشد چاقي دانش‌آموزان بوديم همچنين رشد اجتماعي دانش‌آموزان با مشکلاتي مواجه شده است و خانواده‌ها اين آسيب‌ها را به‌خوبي احساس مي‌کنند. او ادامه داده: دانش‌آموزان با تعطيلي مدارس، حضور در جمع دوستان و با هم بودن را تجربه نمي‌کنند، بسياري از شايستگي‌ها از طريق حضور در جامعه محقق مي‌شود همچنين به‌لحاظ سطح علمي شاهد اُفت عملکرد دانش‌آموزان در نمرات امتحانات نهايي بوديم و در تمام رشته‌هاي شاخه نظري افت ميانگين نمرات وجود داشت. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش متذکر شده: با توجه به اينکه هم‌اکنون نمرات دانش‌آموزان در پذيرش دانشگاه‌ها تأثير قطعي دارد، برگزاري آموزش حضوري مطالبه دانش‌آموزان و خانواده‌هاست تا دانش‌آموزان بتوانند در کلاس درس حضور پيدا کنند و وضعيت ارزيابي ما از روند آموزشي حاکي از افت توان يادگيري دانش‌آموزان است البته در سال تحصيلي جاري هنوز امتحانات خرداد ماه برگزار نشده است بنابراين تحليلي نداريم اما امتحانات داخلي و ارزيابي معلمان از خلل در يادگيري دانش‌آموزان حکايت دارد. از او پرسيده شده که «آيا شرايط تمام مدارس برابر است و تمام مدارس غيردولتي و دولتي خاص به‌ويژه در دوره متوسطه دوم در شرايط آلودگي هوا تعطيل هستند؟» و اين معاون آموزش و پرورش در جواب گفته: تعطيلي مدارس به‌دليل آلودگي هوا مصوبه استانداري است و آموزش غيرحضوري مشمول تمام مدارس است البته ممکن است گزارش شود که برخي مدارس در روزهاي تعطيلات آموزش حضوري دارند اما بيشتر مدارس غيرحضوري بودند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار