| کد مطلب: ۱۰۴۹۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد

تروریستی قلمداد کردن نیروهای اروپایی در غرب آسیا

آرمان ملي: اقدام اخير پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست گروه‌هاي تروريستي هر چند با موافقت نمايندگان پارلمان اروپا مواجه شد اما خود آنها نيز به خوبي مي‌دانند و برخي از مقامات خودشان نيز به اين امر اذعان داشته‌اند که اين اقدام با موانع سياسي و حقوقي روبه‌رو است و قدر مسلم اين طرح در شوراي اروپا نيز رأي نخواهد آورد. لذا به نظر مي‌رسد که اين اقدام اخير پارلمان اروپا بيشتر جنبه نمادين داشته باشد و از نظر ساختار قانونگذاري حاکم بر اتحاديه اروپا، الزام‌آور نيست و جنبه توصيه‌اي و نمايشي دارد. اما همين مساله نيز باعث نشد تا پاسخ قاطع و محکمي از جانب ايران بروز داده نشود. چنانکه همه مقامات کشورمان از جمله رئيس‌جمهور، رئيس مجلس و فرمانده سپاه بدان واکنش داشته و آن را محکوم کردند. در همين راستا همان‌طور که از پيش نيز گفته شده بود وزير امور خارجه و فرمانده سپاه روز گذشته در نشست غير علني مجلس حضور يافتند و در خصوص اقدام اخير اروپايي‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداختند. علي‌اکبر عليزاده نماينده مردم دامغان در مجلس در اين خصوص گفت: در اين جلسه موضوع اقدام اخير پارلمان اروپا در رأي دادن به تحريم سپاه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و فرمانده کل سپاه در اين رابطه گفت ما در زمان دوستي دست‌مان براي مودت و دوستي دراز و در زمان جنگ هم دست‌مان براي پاسخ به دشمنان باز است. وي افزود: ‌سردار سلامي همچنين گفت که اگر اتحاديه اروپا در اقدام شيطنت‌آميز بخواهد عليه سپاه پاسداران صورت دهد و دست به تحريم سپاه بزند پاسخ ما به آن‌ها پشيمان‌کننده خواهد بود. عليزاده خاطرنشان کرد: در اين جلسه هم فرمانده سپاه و هم وزير امور خارجه هم نمايندگان مجلس همگي بر اين امر تأکيد داشتند که اگر اتحاديه اروپا دست به تحريم سپاه بزند بايد پاسخي قاطع و پشيمان‌کننده به آنها داده شود. حال بايد ديد در نشست بعدي شوراي اروپا چه رويکردي در اين خصوص در قبال ايران اتخاذ خواهد شد.

مصوبه مجلس عليه اروپا

جمعي از نمايندگان مجلس طرحي با عنوان «اقدام متقابل و متناظر با مصوبات اتحاديه اروپا در راستاي صيانت از قانون اساسي و منافع و حقوق ملت ايران» در قبال اقدام اخير پارلمان اتحاديه اروپا تهيه و تدوين کرده‌اند. اين طرح صبح ديروز در صحن علني مجلس شوراي اسلامي از سوي هيات رئيسه مجلس اعلام وصول شد. در متن اين طرح آمده است: دولت جمهوري اسلامي ايران مکلف است در پاسخ به هرگونه اقدام اتحاديه اروپا و زير مجموعه‌هاي آن در تروريستي اعلام کردن نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و تشکيلات تابعه و وابسته به آن‌ها، نيروها و فرماندهان نظامي اتحاديه اروپا و سازمان‌ها و نهادهاي وابسته و يا زيرمجموعه آن‌ها در غرب آسيا را به‌عنوان اشخاص، گروه‌ها و نهادهاي تروريستي مورد شناسايي و تعقيب قضائي قرار دهد. احکام مقرر در قانون اقدام متقابل مصوب 03/ 02/ 1398 و اصلاحات آن مصوب 17/ 10/ 1398 به نيروها و فرماندهان نظامي مندرج در صدر اين ماده تسري مي‌يابد. دولت مکلف است متناسب با فهرست اشخاصي که از سوي اروپا و يا کشورهاي اروپايي در تحريم قرار مي‌گيرند، نسبت به تحريم متقابل و متناظر اقدام نمايد. همچنين در ماده سه اين طرح آمده است: در اجراي بند (16) اصل سوم (3) و اصل يکصدوپنجاه‌و‌چهارم (154) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، دولت جمهوري اسلامي ايران مکلف است با همکاري قوه قضائيه، ساز و کار لازم براي دريافت گزارش‌هاي مستند از اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي و خارجي براي رسيدگي به موارد نقض فاحش حقوق‌ بشر، حمايت از گروه‌هاي تروريستي در کشورهاي اروپايي و نهادهاي مرتبط با اتحاديه اروپا را فراهم ‌سازد تا نسبت به نقض حقوق بشردوستانه، اشغال کشورها و کشتار غيرنظاميان به‌ويژه زنان و کودکان، جنايت جنگي و تروريسم، سرکوب خشونت ‌يا اعتراضات، ايجاد مانع در دسترسي آزاد به اطلاعات و نقض حقوق اقليت‌ها، زنان و کودکان و روندهاي اسلام‌هراسي و ايران‌هراسي و انواع شکنجه مسلمانان و مستضعفان جهان توسط دولت‌هاي اروپايي و اتحاديه اروپا را با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي و بين‌المللي پيگيري، تعقيب و رسيدگي لازم انجام شود.

هر احتمالي متصور است

وزير خارجه در واکنش به اقدام اخير پارلمان اروپا عليه سپاه، گفت: بنابر اظهارات رئيس دوره‌اي اتحاديه اروپا، غربي‌ها به دنبال اجراي اين قطعنامه نيستند اما اگر اروپا مواضعش را تغيير ندهد احتمال انجام هر اقدام تقابلي متصور است. حسين اميرعبداللهيان در خصوص اقدام اخير پارلمان اروپا عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، گفت: پارلمان اروپا تصميم احساسي گرفته است و عقلانيت بر کساني که اين کار را انجام دادند و بر جلسه‌اي که اين تصميم را گرفته، حاکم نبوده است. رئيس دستگاه ديپلماسي در ادامه اظهار کرد: ما از ماه‌ها قبل تلاش‌هايي را داشتيم که اتحاديه اروپا مسير و ديدگاه خودش را اصلاح کند، نتيجه و خروجي کار اين شد که آنها به اين جمع بندي رسيدند که در اتحاديه اروپا اين موضوع مطرح نشود چراکه مصوبات شوراي وزيران اتحاديه اروپا براي خودشان الزام‌آور است اما آنها در سطح پارلمان اروپا براي اينکه يک نمايشي اجرا کنند، اين قطعنامه را تصويب کردند. وي يادآور شد: اقدام مجلس و طرحي که دولت را ملزم و در عين حال نيروهاي نظامي اروپا را به عنوان ارتش تروريستي قلمداد مي‌کند، يک اقدام مقابله‌اي است. البته در شکل آرايش نظامي نيروهاي نظامي منطقه نيز تغييرات عميقي دارد و تأثيرات مهمي را خواهد داشت. اميرعبداللهيان تصريح کرد: با توجه به گفت‌وگوهايي که با آقاي بورل و رئيس دوره‌اي اتحاديه اروپا داشتم، آنها اظهار داشتند که دنبال اجراي اين قطعنامه نيستند و قطعنامه صرفا بيان احساسات بخشي از نمايندگان پارلمان اروپاست. وزير خارجه کشورمان در اين خصوص که خروج ايران از NPT يا اخراج بازرسان آژانس جزو رفتارهاي تقابلي ايران خواهد بود، گفت: تعداد اندکي از رهبران سياسي اروپا هيچ تجربه‌اي در حوزه ديپلماسي ندارند و امروز تنها در رأس دستگاه ديپلماسي قرار گرفته‌اند از جمله وزير خارجه آلمان، لذا اگر آنها در مسير عقلانيت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالي متصور است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار