| کد مطلب: ۱۰۴۹۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد

عوارض کاهش اکسیژن خون

«هیپوکسی» می‌تواند در نتیجه مصرف داروهای خاص یا حمله آسم رخ دهد؛ این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که اکسیژن خون به‌ویژه در شریان‌ها پایین‌تر از حد معمول باشد. هیپوکسی یا کاهش اکسیژن خون در صورت شدید بودن می‌تواند زندگی فرد رابه مخاطره بیندازد. با پیشرفت سریع هیپوکسی، تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. اکسیژن‌درمانی کوتاه‌مدت می‌تواند برای گروه کوچکی از بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی مفید باشد. علائم شایع «هیپوکسی» از این قرارند:

مقادير ناکافي گلبول‌هاي قرمزخون که وظيفه حمل اکسيژن به بافت‌هاي بدن را بر عهده دارند، مي‌تواند منجر به تغيير رنگ پوست شود. پوست افرادي که دچار کمبود اکسيژن در خون شده‌اند معمولا به کبودي گرايش دارد. در مورد افراد تيره رنگ، تغيير رنگ پوست در لب‌ها، لثه‌ها و... ديده مي‌شود.

سردرگمي به شرايطي اطلاق مي‌شود که فرد توان تفکر روشن يا سريع را ندارد و قادر به تصميم‌گيري و به يادآوردن چيزها نيست. اگر شخص ديگري دچار اين حالت شد، بدانيد که ممکن است دچار هيپوکسي شده باشد.

در طول فعاليت‌بدني، افزايش ضربان قلب طبيعي است اما در حالت استراحت مي‌تواند شرايطي مانند هيپوکسي را يادآور شود. زماني‌که بدن به اندازه کافي اکسيژن دريافت نمي‌کند، قلب شروع به پمپاژ سريع براي کمک به گردش خون به بدن مي‌کند. در اين هنگام تنفس سريع‌تر مي‌شود.

يکي از واضح‌ترين علائم هيپوکسي، ضعف تنفس است. ضعف تنفس مي‌تواند آنقدر شديد باشد که فرد احساس خفگي کند. ضعف تنفس در حين فعاليت‌هاي خانگي يا در هنگام خواب نيز ممکن است رخ دهد و فرد را از خواب بيدار کند. در برخي موارد تنگي‌نفس همراه با خس‌خس نيز مشاهده مي‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار