| کد مطلب: ۱۰۴۹۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد

از تحريم‌هاي جديد تا بي‌ميلي به مذاکره

بررسي «جنگ ترکيبي» در حوزه سياست خارجي

از تحريم‌هاي جديد تا بي‌ميلي به مذاکره

تحت فشار قرار دادن ايران با هدف تضعيف تصوير ايران در ميان افکار عمومي جهاني، دور کردن از متحدان، محدود کردن عرصه نقش‌آفريني ايران در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي و در يک کلمه، «عقب راندن» ايران در سياست خارجي، مهم‌ترين هدف سه کشور اروپايي به‌همراه آمريکا بوده است. مقام معظم رهبري در سخنراني 12 آبان و در روزهايي که خيابان‌هاي تهران و تعدادي ديگر از شهرهاي ايران هنوز جولانگاه اغتشاشگران و آشوب‌طلباني قرار داشت که با تحريک رسانه‌هاي خارج از ايران و گروهي از مقامات اروپايي و آمريکايي به اسم مردم و به بهانه فوت خانم مهسا اميني، زندگي را بر مردم کوچه و خيابان سخت کرده و به خيال خام خود منتظر تغييرات بنيادين در ايران بودند، از مهم‌ترين ويژگي تحولات جاري در ايران «رمزگشايي» کردند و با توصيف آنچه بعد از فوت خانم اميني رخ داده بود به عنوان «جنگ ترکيبي»، نگاه‌ها و توجه‌ها را به ابعاد مختلف تحولات معطوف کردند. «جنگ ترکيبي» که از اواسط شهريور ماه عليه ايران به راه انداخته شد، ابعاد و زواياي پيدا و پنهان مختلفي دارد که برخي از اين زوايا براي هر ناظر بي‌طرف و منصفي، با مشاهده عيني تحولات جاري در کف خيابان‌ها، قابل درک و تشخيص بود، هرچند در همان شرايط نيز بسياري خود را پشت نام «مطالبات مردمي» پنهان مي‌کردند و نمي‌خواستند شرايط حساس کشور را درک کنند و برخي از زواياي آن را نيز مرور زمان، نور بر آن خواهد تاباند و بر همگان آشکار خواهد شد، اما تقريبا مي‌توان گفت در سه دهه گذشته ايران هيچگاه با چنين شرايط پيچيده‌اي که به‌درستي از آن به عنوان «جنگ ترکيبي» ياد شده، روبه‌رو نشده بود. شناسايي ابعاد و زواياي مختلف اين «جنگ ترکيبي» بايد بخشي از «جهاد تبيين» در کشور باشد. زواياي پيدا و پنهان آنکه شناسايي شد، هر کدام از آن بايد به‌درستي و با حوصله مورد بررسي موشکافانه قرار گيرند و براي مديريت آن و تلاش براي جلوگيري از تکرار آن برنامه‌هاي ريزي راهبردي متناسب، انجام داد. بدون ترديد يکي از مهم‌ترين ابعاد اين «جنگ ترکيبي» حوزه سياست خارجي بود که شايسته توجه دقيق است. در حوزه سياست خارجي در 4 ماه گذشته و متعاقب تحولاتي که به دنبال فوت خانم اميني در کشور اتفاق افتاد، چند جريان قوي شکل گرفت که راهبري هر يک از اين جريان‌ها را يکي از کشورهاي آمريکا، فرانسه، انگليس يا آلمان برعهده داشتند و اين مربع راهبري، دنباله روي زيادي هم داشتند که به دلايل مختلف انتخاب ديگري جز دنباله روي چشم بسته از رويکرد اين هسته 4 کشوري، نداشتند. آنچه اين کشورها در اين مدت انجام دادند بايد به‌عنوان بخشي از حافظه تاريخي ديپلماسي و سياست خارجي کشور به درستي ثبت و مورد توجه قرار گيرد و در تمام معادلات و مراودات آينده حوزه سياست خارجي، همواره جاي ثابتي در عناصر تشکيل دهنده رويکردها و راهبردهاي ما در سياست خارجي داشته باشد.

نمونه‌هاي جنگ ترکيبي

«اتخاذ سياست ابراز بي‌ميلي به مذاکرات هسته‌اي»، «افزايش تحريم‌ها به‌ويژه در حوزه حقوق بشر»، «برگزاري نشست ويژه شوراي حقوق بشر در ژنو»، «تشکيل کميسيون حقيقت‌ياب توسط شوراي حقوق بشر»، «لغو عضويت ايران در کميسيون مقام زن» و «فراخواندن تکراري سفراي ايران در اروپا» بخشي از آن چيزي است که اين کشورها در 4 ماه گذشته عليه ايران انجام دادند و تمام آنها را نيز به پشتوانه «پروگاندا» (با هدف سياه‌نمايي با استفاده از رسانه‌هاي فارسي زبان و غيرفارسي زبان، فضاي مجازي و سليبريتي‌ها)، «سازمان‌هاي بين‌المللي» و « دادن ميدان جولان به جريان‌ها و جامعه ايراني معاند در خارج از کشور» صورت گرفته است. اين اقدامات به‌صورت کامل با تحريک عالي‌ترين مقامات اين 4 کشور صورت گرفت. براي طراحان و برنامه ريزان «جنگ ترکيبي»، «سياست خارجي» ادامه «خيابان»هاي ايران بود که بايد دچار خشونت و آشوب و بي‌ثباتي مي‌شد بنابراين در ادامه آنچه در خيابان‌هاي برخي از شهرها ترويج مي‌کردند، به دنبال آن بودند که ميوه آن را در حوزه سياست خارجي بچينند. تحت فشار قرار دادن ايران با هدف تضعيف تصوير ايران در ميان افکار عمومي جهاني، دور کردن ايران از متحدان، محدود کردن عرصه نقش‌آفريني ايران در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي و در يک کلمه، «عقب راندن» ايران در سياست خارجي و مجبور کردن ايران به سکوت و انفعال و در نهايت «امتيازگيري» حداکثري از ايران به‌ويژه در مذاکرات هسته‌اي، مهم‌ترين هدف سه کشور اروپايي به‌همراه آمريکا بوده است. ايرانيان هيچ ترديدي در مورد عمق دشمني ترکيبي و ريشه‌دار 3 قدرت اروپايي و آمريکا با ايران ندارند اما آنچه اين کشور‌ها در 4 ماه گذشته کردند بدون ترديد يکي از علني‌ترين، نفرت‌بارترين و پيچيده‌ترين نوع دشمني‌هايي بوده است که در دهه‌هاي گذشته در خصوص ايران از سوي اين سه کشور، صورت گرفته است. توجه به تمام جزئيات آنچه اين کشورها انجام داده‌اند مي‌تواند چراغ راهنماي مناسبي براي سياست‌گذاران و برنامه ريزان حوزه سياست خارجي باشد تا در هرگونه مراوده و تعاملي با آنها، اين را مدنظر قرار دهند که آن کسي که روبه‌روي آنها نشسته (هر يک از مقامات سه کشور اروپايي) چه برنامه‌اي براي ايران داشتند ولي ناکام ماندند.

هلند سفير ايران را احضار کرد

سفير ايران در هلند به وزارت امور خارجه اين کشور فراخوانده شد. در پي اجراي حکم اعدام عليرضا اکبري، شهروند دو تابعيتي ايراني- انگليسي و کارمند پيشين وزارت دفاع که به جاسوسي براي دستگاه اطلاعاتي انگليس محکوم شده بود، وزارت امور خارجه هلند، روز دوشنبه سفير ايران در هلند را احضار کرد. طبق گزارش رسانه‌هاي هلندي، ووپکه هوکسترا، وزير امور خارجه اين کشور با احضار عليرضا کاظمي ابدي، سفير ايران آن چه نگراني‌ درباره اين اقدام عنوان شده را به او اعلام کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار