| کد مطلب: ۱۰۴۷۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» نگاه‌ها به مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بررسی می‌کند:

حمایت دولت؛ همراهی مجلس

آرمان ملی- حمید شجاعی: چندی پیش بود که پس از حواشی بسیار پیرامون وزارت راه و شهرسازی و وزیر وقت پس از فعل و انفعالات رخ داده بالاخره رئیس‌جمهور استعفای رستم قاسمی را به جهت تشدید بیماری و عدم رسیدگی به امور پذیرفت تا دولت سیزدهم در کمتر 16 ماه دومین وزیر کنار رفته خود را نیز بشناسد. البته در همان روز رئیسی، شهریار افندی‌زاده را به سرپرستی این وزارتخانه برگزید، اما این مساله نیز موجب نشد تا گمانه‌زنی‌های بسیار در خصوص جایگزین وزیر مستعفی صورت نگیرد و نام‌‌های زیادی جهت تصدی این پست به میان نیایند. اما دیری نگذشت که بسیاری از حدس و گمان‌ها به حقیقت پیوست و با برخی تحرکات و اظهارنظرها مهرداد بذرپاش به‌عنوان گزینه احتمالی رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس جهت اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان بسیار پررنگ‌تر از بقیه نام‌ها شد. چه اینکه چند روز پیش نیز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در ارتباط با 10 تغییر دولتی در سطح ملی و استانی گفت: «نامه معرفی مهرداد بذرپاش به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی و مشترک دولت و مجلس به هیات‌رئیسه خانه ملت تقدیم خواهد شد.» همین اتفاق نیز رخ داد و روز یکشنبه در جریان نشست مشترک دولت و مجلس نامه معرفی بذرپاش به مجلس ارائه شد. با این حال آنطور که از نوع نگرش نمایندگان به گزینه پیشنهادی می‌توان دید رویکرد کلیت مجلس به بذرپاش مثبت است و به‌نظر می‌رسد وی بدون هیچ مشکلی رای اعتماد بهارستان را به‌دست خواهد آورد.
از دیوان محاسبات تا وزارت راه
بسیاری بر این باورند که دولت سیزدهم یا تن به تغییرات نمی‌دهد و یا اگر هم به سمت تغییرات برود بیش از انجام تغییر قائل به جابه‌جایی است و چندان تمایلی هم به ورود افراد جدید به کابینه و مجموعه دولت ندارد. نمونه این مساله را نیز می‌توان در انتصابات چند وقت گذشته دولت دید. جایی‌که صولت مرتضوی از معاونت اجرایی رئیس‌جمهور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌رود؛ محسن منصوری از استانداری تهران به معاونت اجرایی رئیس‌جمهور منصوب می‌شود و حجت‌ا... عبدالملکی، وزیر مستعفی کار نیز به شورای‌عالی مناطق آزاد می‌رود. در این راستا زمانی‌که گمانه‌زنی‌ها برای وزارت راه و شهرسازی آغاز شد چندان جای تعجب نداشت که نام مهرداد بذرپاش، رئیس کنونی دیوان محاسبات برای این وزارتخانه به میان آید. به‌نظر می‌رسد که مهرداد بذرپاش از خوش‌شانس‌ترین مدیرانی باشد که قرار است این بار در نقش وزیر در دولت به فعالیت بپردازد. چرا که هم از حمایت بهارستان‌نشینان برخوردار است و هم اعتماد و حمایت رئیس‌جمهور و مجموعه دولت را در پشت خود می‌بیند. گرچه که با حضور وی در دولت نباید از نفوذ بیشتر تیم احمدی‌نژادی‌ها در دولت غافل شد. باید دید در نهایت وزیر پیشنهادی جوان تا چه حد می‌تواند جایگزینی مناسب برای رستم قاسمی باشد و وعده‌های رئیس‌جمهور و دولت به‌ویژه ساخت سالانه یک میلیون مسکن را با توجه به تحولات این حوزه تا چه حد با موفقیت به پیش خواهد برد. گرچه نام مهرداد بذرپاش آشناست اما بد نیست نگاهی به سوابق اجرایی و عملکردی وی داشته باشیم. از مهم‌ترین سوابق اجرایی وی می‌توان به رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، معاون ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، عضو هیات‌رئیسه مجلس، رئیس کمیته صنعت مجلس، موسس و رئیس هیات‌مدیره بنیاد اجتماعی احسان، مدیرعامل گروه‌های خودروسازی سایپا و پارس خودرو، رئیس هیات نظارت بر صندوق توسعه ملی، عضو شورای صیانت از حقوق بیت‌المال اشاره کرد.
رویکرد مثبت مجلس
رویکرد کلی مجلس و نمایندگان نسبت به وزیر پیشنهادی مثبت است. این مساله را می‌توان از نوع اظهارات نمایندگان مختلف مجلس مشاهده کرد. در همین راستا روزگذشته بود که نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برگزار شد. در این خصوص یک عضو این کمیسیون درباره این نشست اظهارداشت: در این نشست وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گزارشی از برنامه‌ها و اهدافی که برای این وزارتخانه دارد، ارائه داد و در ادامه برخی از اعضای کمیسیون نیز نظرات، پیشنهادها و انتقادهایی که در این حوزه وجود دارد را مطرح کردند. سیدکاظم موسوی گفت: اعضای کمیسیون اقتصادی برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوزه مسکن و توسعه راه‌های مواصلاتی کشور را تایید کرده و با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی موافقت کردند. محمد باقری بنابی، نایب‌رئیس این کمیسیون نیز در مورد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهارکرد: بذرپاش می‌تواند از عهده کارهای بزرگ برآید و برنامه‌های وی در مورد ساخت یک میلیون مسکن برای مجلس مهم است. این در حالی است که حسین حاتمی، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در مورد معرفی مهرداد بذرپاش به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مدیریت وی در دیوان محاسبات مورد تایید نمایندگان است، اگرچه جنس کار وی در حوزه راه و شهرسازی متفاوت با دیوان محاسبات خواهد بود. اگر بذرپاش برنامه‌های راهبردی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی داشته باشد می‌تواند در این حوزه موفق عمل کند. منصور آرامی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز مهرداد بذرپاش را مدیری لایق و توانمند توصیف کرد که برای موفقیت در وزارت راه و شهرسازی باید از سوی بانک‌ها و سایر وزارتخانه‌ها حمایت شود. علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز بیان کرد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی فردی جوان و با انگیزه و یک مدیر راهبردی است. این در شرایطی است که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر پیشنهادی به مدت یک هفته فرصت حضور در کمیسیون‌های تخصصی برای ارائه برنامه‌ها و پاسخ به سوالات را دارد؛ بر این اساس جلسه بررسی صلاحیت بذرپاش یکشنبه هفته آینده (۲۰ آذر) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار