| کد مطلب: ۱۰۴۷۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد

تهران قفل شد

آرمان ملی: دوباره باران بارید و شهر قفل شد؛ این صحبت شهروندان تهرانی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. چند روزی است که شهر بارانی شده و البته که در میانه سومین ماه پاییز و دیر، بارانی شده و این خود نشان دهنده معضل محیط زیستی نگران کننده‌ای است و با این حال، مردم از این بارش‌های دیر آمده که باید منشا خیر و برکت، رزق و روزی و ایجادکننده حال خوب و طراوت بخش زندگی باشند، خوشحال که نیستند مدام هم غرو لند و شکایت می‌کنند. چرا؟ چون می‌گویند ساعت‌ها در ترافیک معطل شده‌اند، دیر به محل کارشان رسیده‌اند و اعصابشان هم به کلی به هم ریخته است. ترافیک چیزی نیست که مسئولان بتوانند آن را کتمان کنند، آن‌ها ترافیک ایجاد شده در اثر بارش باران را پذیرفته‌اند و گفته‌اند به این دلیل که جاده‌ها خیس و لغزنده شده بودند، سرعت اتومبیل‌ها هم پایین آمده و این باعث ترافیک شده. البته کارشناسان شهری، یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک پس از بارندگی را آبگرفتگی معابر می‌دانند همین‌طور نبود زیرساخت مناسب و ریختن زباله در نهرها که مسئولین فعلی این مورد را انکار کرده و گفته‌اند که هیچ موردی از آبگرفتگی و مسدودی خیابان‌ها در تهران گزارش نشده است. با این حال از شهروندانی که این روزها در سطح شهر تردد کرده‌اند یا در اتومبیل‌هایشان در چنبره ترافیک گرفتار شده‌اند بپرسید به شما خواهند گفت که بله؛ آبگرفتگی در معابر متفاوتی از سطح شهر را هم مشاهده کرده‌اند.این روزها این تکه از شعری که یکی از خوانندگان ایرانی، پیشتر آن را خوانده خیلی در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود که مضمونش این است که باران آمد و به من یاد داد که تو زورت بیشتر است. بله؛ بارانی که خیلی دیر و در اواخر پاییز 1401 باریدن گرفت، نشان داد که زورش از خیلی از برنامه‌ریزی‌های نیم بندی که مسئولین شهری در تمام این سال‌ها به خیال خودشان برای کنترل ترافیک پس از بارندگی یا جلوگیری از آبگرفتگی و خیلی مسائل دیگر، انجام داده‌اند، بیشتر است.
طول ترافیک را چه کسی افزایش داد؟
اخبار اداره هواشناسی استان تهران گفته که این بارندگی‌هایی که چند روز است شروع شده تا صبح روز سه‌شنبه 15آذر ادامه خواهد داشت و همراه با این بارش باران و برف و اف کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده است. آن‌ها گفته‌اند که از امروز با خروج سامانه بارشی از استان، به‌تدریج از مقدار ابرها کاسته و در نقاط پرتردد شهری موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا می‌شود. اما به علت ماندگاری هوای سرد تا روزهای پایانی هفته یخبندان در مناطق شمالی استان به‌ویژه ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی مورد انتظار است. اما همان‌طور که گفته شد، بارندگی از همان زمانی که آغاز شد ترافیک سنگینی را هم با خود به‌همراه داشت. در خصوص آخرین وضعیت ترافیک معابر اصلی در بزرگراه‌های شهر تهران، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، روز گذشته، گفته: حجم ترددهادر معابر اصلی و فرعی شهر تهران رو به افزایش و سنگین گزارش می‌شود. سرهنگ علی‌اصغر شریفی وضعیت ترافیکی معابر بزرگراهی پایتخت در صبح دوشنبه چهاردهم آذر ماه ۱۴۰۱ را تشریح کرد و به رانندگان توصیه کرد که در روزهای بارانی که حتما با سرعت مطمئنه (و یا همان سرعتی که می‌دانند اگر با آن سرعت تردد کنند می‌توانند در صورت وقوع حادثه در مقابل خود، خودرو را کنترل و به موقع متوقف کنند) حرکت کرده و از عجله و شتاب در رانندگی خودداری کرده و همیشه فاصله طولی را با خودروی مقابل بیش از پیش رعایت کنند. شریفی همین‌طور گفت: به دلیل بارش نزولات آسمانی رانندگان بیشتر تمایل دارند که از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و به همین خاطر باید بیشتر در شرایط ترافیک حضور داشته باشند چرا که با شروع بارش‌ها بر ترافیک افزوده شده و رانندگان به دلیل لغزنده بودن معابر از سرعت خود کاسته و سعی دارند فاصله خود را با خودروی مقابل بیشتر کنند به همین خاطر به طول ترافیک افزوده می‌شود.
آبگرفتگی داشتیم یا نداشتیم!
کارشناسان شهری می‌گویند به صورت طبیعی زمانی که باران داریم، آبگرفتگی در معابر رخ می‌دهد. آن‌ها معتقدند که بزرگراه‌هایی که ایجاد شده بر اساس خشکسالی ساخته شده و ترسالی برای آنان در نظر گرفته نشده است؛ توسعه شهری، توسعه همه جانبه نیست ونگاه مدیران به کشیدن هر چه بیشتر اتوبان و عدم توجه به بارش‌های طولانی مشکلات امروز را ایجاد کرده است. در خصوص بارندگی‌های پاییز امسال هم با اینکه مواردی آبگرفتگی در سطح شهر قابل مشاهده بود اما مسئولین گفتند که هیچ موردی از آبگرفتگی و مسدودی خیابان‌ها در تهران گزارش نشده است. علیرضا جعفری مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران ضمن تکذیب آبگرفتگی در تهران، درباره وضعیت بارش باران و برف از روز یکشنبه در تهران و اقدامات شهرداری هم توضیحاتی داد. او گفت که از قبل نیروهای اجرایی در آماده باش کامل قرار گرفته بودند. وی ادامه داد که تمامی مخازن شن و نمک پر هستند و هر معبری که نیاز به شن پاشی داشته باشد از طریق مکانیزه یا دستی انجام خواهد شد. اگر بنا به گفته مسئولین آبگرفتگی در سطح شهر وجود نداشته مشخص نیست که مسئولین امر چطور ظرف مدت زمان کوتاهی توانسته‌اند زیرساخت‌های شهری را برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر درست کنند و از طرفی زمانی که زیرساخت‌ها آماده شده‌اند چرا ترافیک ایجاد شده؟ البته همان‌طور که گفتیم مسئولین علت ترافیک را لغزنده بودن جاده‌ها دانسته‌اند.اما در بحث آبگرفتگی، کارشناسان حوزه شهرسازی به این نکته هم تاکید می‌کنند که «زباله» بزرگ‌ترین مشکل گرفتگی معابر است. آن‌ها معتقدند شیب مسیرهای آب و مقدار آبی که به جوی‌ها می‌ریزد مشخص است و باید به فاضلاب وصل باشد اما متأسفانه فاضلاب‌های ما سراسری نشده و کافی است مقداری آب در ورودی تجمع پیدا کند و یا زباله مانع حرکت آب شود. آن زمان دچار آبگرفتگی می‌شویم؛ بدین معنا که مسیل‌های عبور آب و هدایت به سوی فاضلاب استاندارد نیست به علاوه زباله مانع حرکت راحت آب می‌شود. فیلترهای زباله باید به‌گونه‌ای طراحی شود قبل از آنکه به دهانه برسد آشغال‌ها جمع شود و مامور شهرداری تنها فیلتر را پاکسازی کند که در برخی موارد با مشکلاتی مواجه هستیم.
رفع ترافیک در حد یک وعده انتخاباتی
سرآخر نگاهی می‌اندازیم به یکی از مهم‌ترین وعده‌های شهردار فعلی تهران، علیرضا زاکانی که گفته بود رفع ترافیک در صدر برنامه‌های او قرار دارد اما در پاسخ به این سوال اهالی رسانه که از وعده‌های شما در روز کسب رأی اعتماد در شورای شهر این بود که شهروندان را از آلودگی هوا و ترافیک نجات می‌دهید و دو قطبی خدمات بین شمال و جنوب شهر را از بین خواهید برد، اما ترافیک سنگین‌تر و آلودگی هوا بیشتر شده و از طرفی دو قطبی خدمات بین شمال و جنوب شهر نیز از بین نرفته است، آیا موانعی بر سر راه تحقق وعده‌های شما وجود دارد؟ گفت: ما بر سر وعده‌ای که داده‌ایم هستیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. موضوع آلودگی هوا به ۲۳ دستگاه مربوط می‌شود و دستگاه اصلی آن ما نیستیم و صرفا به ما در شهرداری هم مربوط نمی‌شود، اما در حوزه‌هایی که به خودمان برمی‌گردد، اقدامات را توسعه می‌دهیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار