| کد مطلب: ۱۰۴۶۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

بررسی سخنان اخیر دادستان کل کشور:

گشت ارشاد تعطیل است؟

آرمان ملی- یاسمین طالقانی : دادستان کل کشور دیروز گفت: «گشت ارشاد ربطی به قوه‌قضائیه ندارد؛ از همان جایی‌که در گذشته تاسیس شد از همانجا هم تعطیل گردید» به گفته اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، تشکیل گشت ارشاد براساس مصوبه‌ای بوده که در آخرین روزهای فعالیت دولت سیدمحمد خاتمی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و اوایل روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد اجرایی شد. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چهارم مرداد ۱۳۸۴ «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را تصویب کرد. نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت اطلاعات از جمله نهادهای عضو این کمیته هستند. در این مصوبه اما به صراحت به موضوع گشت ارشاد اشاره نشده و کلیات بیان شده بود. این شورا در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۹۸ مصوباتی را در این زمینه داشته ‌است. در تابستان سال ۱۳۸۵ مقامات نیروی انتظامی آغاز فعالیت گشت ارشاد را اعلام کردند و گفتند که این گشت‌ها تنها وظیفه تذکردادن به افراد «بی‌حجاب» را دارند. در ماه‌های بعد اما رویه تغییر کرد و مقامات نیروی انتظامی از بازداشت تعدادی از زنان نیز خبر دادند. در سال ۱۳۹۵ طرح جدیدی با عنوان «گشت ارشاد نامحسوس» در نیروی انتظامی تصویب شد. نیروی انتظامی در این ‌مورد اعلام کرد: «براساس این طرح ۷ هزار مامور نامحسوس امنیت اخلاقی، جرائم «مزاحمت برای نوامیس»، «کشف حجاب» و «آلودگی صوتی» را به پلیس اطلاع می‌دهند. در دولت روحانی فعالیت گشت ارشاد همچنان وجود داشت و در دولت رئیسی برخوردهای گشت ارشاد افزایش یافت.
دادستان چه گفت؟
حجت‌الاسلام والمسلمین، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، در سلسله نشست‌های جهاد تبیین که با موضوع «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» برگزار شد، بیان کرد: موضوع جهاد تبیین امروز یکی از مهم‌ترین مسائل روز جامعه بوده و مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه به عنوان طلایه‌داران این امر، مورد خطاب رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود به عرصه جهاد تبیین و روشنگری می‌باشند. وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا گشت ارشاد تعطیل شد، اظهارداشت: گشت ارشاد ربطی به قوه‌قضائیه ندارد و از همان‌جایی که در گذشته تاسیس شد از همانجا نیز تعطیل گردید. البته قوه‌قضائیه نظارت‌های خود را بر کنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد. وی با بیان اینکه با مسببان اصلی اغتشاشات اخیر کوتاه نخواهیم آمد، اظهارکرد: بنده به‌عنوان دادستان کل کشور این قول را به عموم مردم خواهم داد که نسبت به برخورد با مسببان اصلی اغتشاشات اخیر کوتاه نخواهیم آمد ولی با توجه به شرایط خاص کشور نیازمند اقدامات خردمندانه از سوی قوه قضائیه هستیم.
اصولگرایان ناراحت شدند!
برخی از اصولگرایان از اظهارات دادستان کل کشور برآشفتند مانند خبرگزاری اصولگرای «دانشجو» که نوشت: «گشت ارشاد» تعطیل شد تیتری که دروغ در آن نهفته است، ضدانقلاب این بار از سخنان حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور سوءبرداشت کرده است. با این صحبت‌های مطرح شده می‌توان گفت که گشت ارشاد تمام و تعطیل نشده است، بلکه سازوکار اجرای احتمال دارد تغییر کند مساله‌ای که قبل از اغتشاشات اخیر هم مسئولان امر در تلاش بودند تا اصلاحات مورد نیاز را انجام دهند. «العالم» در این باره نوشت: «برخی رسانه‌های خارجی با استناد به نقل قولی از دادستان کل کشور مدعی شدند گشت ارشاد در ایران تعطیل شده است. این اظهارنظر دادستان کل کشور در حالی مطرح می‌شود که هیچ مقام رسمی در جمهوری اسلامی ایران مساله تعطیلی گشت ارشاد را تایید نکرده است. حداکثر برداشتی که از کلام حجت‌الاسلام منتظری می‌توان داشت این است که گشت ارشاد از زمان تاسیس مرتبط با قوه قضائیه نبوده است؛ چنانکه دادستان کل تاکید کرده است: قوه قضائیه نظارت خود را برکنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه خواهد داد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار