| کد مطلب: ۱۰۴۶۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

آزادی با ارفاق ورزشـــــی!

دستورالعمل حجت‌الاسلام‌والمسلمين محسني اژه‌اي در پي پيروزي شورانگيز و بازي غيرتمندانه ملي‌پوشان تيم‌ملي فوتبال کشورمان و شعف و شادماني پديد آمده در سراسر ايران اسلامي خطاب به مراجع و مراکز ذيربط قضائي صادر شد. در دستور رئيس دستگاه قضا خطاب به مراجع و مراکز ذيربط قضائي آمده بود: نسبت به آن دسته از زندانيان که شرايط بهره‌مندي از ارفاقات قانوني را دارا هستند، نهايت مساعدت و معاضدت انجام بگيرد و مقدمات آزادي و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌هاي‌شان در اولين فرصت ممکن فراهم شود. يک روز پس از صدور اين دستور، دادستان تهران از بررسي پرونده 46 زنداني که شماري از آنها در وقايع اخير بازداشت شده‌بودند خبر داد. علي صالحي در تشريح اين خبر گفت: پس از دستور رئيس قوه‌قضائيه پرونده شماري از افرادي که شرايط بهره‌مندي از ارفاقات قانوني را دارا بودند مورد بررسي قرار گرفت و 46 نفر که شماري از آنها در جريان اغتشاشات اخير تهران دستگير شده بودند با مساعدت و معاضدت انجام شده از زندان آزاد شدند. دادستان تهران تصريح کرد: نسبت به بررسي پرونده‌ افرادي که در جريان اغتشاشات اخير بازداشت شده بودند و شرايط ارتکاب جرم آنها اجازه مي‌داد مساعدتي در مورد آ‌نها صورت پذيرد، موضوع مورد بررسي قرار گرفت و اين افراد با قرار تامين مناسب آزاد شدند. در دستور رئيس دستگاه قضا تصريح شده که بديهي است کساني‌که در قضاياي اخير مرتکب جنايت شده و مدافعان امنيت مردم را شهيد و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشيدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نيستند و براي عناصر و مسببان اصلي اغتشاشات اخير، هيچ جاي ارفاق وجود ندارد.

وضعيت ساير زندانيان

رئيس کل دادگستري البرز در خصوص آخرين وضعيت پرونده مهدي حضرتي، نوجواني که در ناآرامي‌هاي 12 آبان کرج براثر اصابت گلوله به پيشاني فوت شده بود، بيان کرد: اين پرونده در حال رسيدگي است. حسين فاضلي هريکندي در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص پرونده مهدي حضرتي گفت: اين پرونده در حال رسيدگي است. فاضلي هريکندي خاطرنشان کرد: نه فقط براي ايشان بلکه براي همه افرادي که در اين ايام در اتفاقات و حوادث مصدوم يا فوت شده‌اند پرونده تشکيل شده و در حال رسيدگي است.

رونقي آزاد شد

حسين رونقي که اخيرا بازداشت شده بود، با قيد وثيقه آزاد شد. حسين رونقي يکي از افرادي که اخيرا بازداشت شده بود، با تبديل قرار بازداشت موقت و سپردن وثيقه از زندان آزاد شد.

نويد افقه آزاد شد

نويد افقه که در شيراز بازداشت شده بود، براساس آنچه که خانه موسيقي اعلام کرده است، با قيد وثيقه آزاد شده است. ايسنا نوشت، نويد افقه، نوازنده تنبک است که شرکت در کنسرت‌هاي داخلي و بين‌المللي را در کارنامه دارد. خانه موسيقي 30 آبانماه در اطلاعيه‌اي با اشاره به آخرين وضعيت 22 هنرمند بازداشت‌شده در عرصه موسيقي، از شروين حاجي‌پور، سيدوحيد موسوي، عماد قويدل و مجتبي اسدپور به‌عنوان هنرمنداني نام برده بود که تا به اکنون آزاد شده‌اند.

پروانه سلحشوري آزاد شد

خبرگزاري برنا متعلق به وزارت ورزش‌وجوانان، در خبري نوشت: پروانه سلحشوري؛ نماينده مجلس دهم، «صبح ديروز با حضور در مرجع قضائي نسبت به اتهامات انتسابي تفهيم اتهام شده و ضمن اداي توضيحات مقرر سرانجام با صدور قرار وثيقه از سوي مرجع قضائي و توديع آن آزاد شده است.» هفته گذشته مرکز رسانه قوه‌قضائيه خبر داد که برخي چهره‌ها براي توضيح در خصوص آنچه «انتشار مطالب غيرمستند يا توهين‌آميز» خوانده بود، به دادسرا احضار شدند. محمود صادقي، پروانه سلحشوري، يحيي گل‌محمدي، الناز شاکردوست، ميترا حجار، باران کوثري و سيما تيرانداز از جمله اين افراد بودند. همچنين کتايون رياحي و هنگامه قاضياني نيز هفته پيش بازداشت شدند.

صدور کيفرخواست توماج صالحي به اتهام افساد في‌الارض

رئيس کل دادگستري استان اصفهان از صدور کيفرخواست توماج صالحي به اتهام افساد في‌الارض، فعاليت تبليغي عليه نظام، تشکيل و اداره دسته‌جات غيرقانوني به قصد برهم‌زدن امنيت کشور، همکاري با دولت متخاصم عليه جمهوري اسلامي و نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومي از طريق فضاي مجازي و تحريک و ترغيب افراد به اعمال خشونت‌آميز خبر داد. حجت‌الاسلام جعفري، رئيس کل دادگستري استان اصفهان در رابطه با جزئيات پرونده توماج صالحي گفت: هفته گذشته کيفرخواست پرونده توماج صالحي صادر و به دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب اصفهان ارجاع شد، اما هنوز جلسات دادگاه برگزار نشده است. رئيس کل دادگستري استان اصفهان گفت: بخشي از اتهامات توماج صالحي در دادگاه عمومي و بخشي ديگر در دادگاه انقلاب اصفهان مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. طبق ماده 286 قانون مجازات اسلامي مصوب 1392 هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنايت عليه تماميت جسماني افراد، جرائم عليه امنيت داخلي يا خارجي کشور، نشر اکاذيب، اخلال در نظام اقتصادي کشور، احراق و تخريب، پخش مواد سمي و ميکروبي و خطرناک يا دايرکردن مراکز فساد و فحشا يا معاونت در آنها شود به‌گونه‌اي که موجب اخلال شديد در نظم عمومي کشور، ناامني يا ورود خسارت عمده به تماميت جسماني افراد يا اموال عمومي و خصوصي، يا سبب اشاعه فساد يا فحشا در حد وسيع گردد مفسد في‌الارض محسوب و به اعدام محکوم مي‌گردد. در تبصره اين ماده نيز آمده است: هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومي، ايجاد ناامني، ايراد خسارت عمده و يا اشاعه فساد يا فحشا در حد وسيع و يا علم به موثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابي مشمول مجازات قانوني ديگري نباشد، با توجه به ميزان نتايج زيانبار جرم، مرتکب به حبس تعزيري درجه پنج يا شش محکوم مي‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار