| کد مطلب: ۱۰۴۶۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد

شرط مهم دولت برای واردات خودرو

وزير صنعت، معدن و تجارت درباره آخرين وضعيت ثبت‌سفارش خودرو گفت: در اين دور از واردات، شرط جديدي به نام انتقال فناوري داريم که کار را اگر چه کمي زمانبر مي‌کند، اما براي اقتصاد کشور موثر است. سيد رضا فاطمي امين در حاشيه نشست هيأت دولت و با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ميزبان نخست وزير بلاروس بوديم که در چهارماه گذشته چهار هيأت از بلاروس به ايران سفر کرده و اين هم پنجمين سفر بود همچنين چهار بار هيأت ايراني به بلاروس سفر کرد. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه در هر روابط خارجي 4 زيرساخت داريم که نخست بايد آنها را تکميل کنيم، اظهار داشت: نخستين زيرساخت بحث مباحث پول و مالي است که تفاهم‌نامه‌اي بين ايران و بلاروس امضا شد و يکي از کارهاي انجام شده اين بود که خط اعتباري 100 ميليون دلاري براي کشور بلاروس تخصيص داده شد و از ايران به بلاروس کالا ببرند. همچنين بحت تهاتر با بلاروس را توسعه مي‌دهيم. فاطمي امين زيرساخت دوم را گمرک دانست و ادامه داد: بلاروس عضو پيمان اوراسياست و ايران تاکنون 5 دور براي پيوستن کامل به تجارت آزاد مذاکره کرد و اميدواريم به زودي موافقتنامه الحاق ما به تجارت آزاد در پيمان اوراسيا انجام شود. به گفته او در بحث کنسولي و رواديد تمهيداتي انجام شد و در بحث حمل و نقل هم قرار شد روابط پروازي با بلاروس انجام شود چون بلاروس به لحاظ صنعتي براي ما اهميت دارد و ماشين‌هايي که در اين کشور توليد مي‌شود در بسياري از کشورها به ويژه روسيه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فاطمي امين همچنين از خريد 500 دستگاه دامپتراک از بلاروس خبر داد و در بحث دارو و تجهيزات پزشکي گفت: جمهوري اسلامي ايران به لحاظ دارو وتجهيزات پزشکي بسيار پيشرفته است و گلاوچنکو از اين تجهيزات بازديد داشته است؛ جاي خوشحالي دارد که شرکت‌هاي دارويي ايراني قرار است به بلاروس صادرات داشته باشند. وي افزود: تأکيد ما در وزارت صمت بر صادرات کالاي پيچيده يعني کالاهايي است که کشورها آن را کمتر صادر مي‌کنند و صادرات مواد خام و پتروشيمي براي ما قدرتي ايجاد نمي‌کند. صادرات کالاي پيچده، علاوه بر بهبود تراز ارزي کشور قدرت ما را در منطقه و دنيا افزايش مي‌دهد. وزير صمت همچنين درباره سند جامع ايران و بلاروس خاطرنشان کرد: سند جامع نقشه راهي با 16 محور آماده شد که همه موضوعات حمل و نقل، گمرگي، کنسولي،صنعتي، تجاري، کشاورزي و آموزشي را دربر گرفته است. وي افزود: اين نقشه راه يک ماه گذشته از طرف ما به وزارت خارجه بلاروس فرستاده شد و اميدواريم در سفر اسفند امسال رييس جمهور بلاروس يه تهران نهايي شود.

لوازم خانگي ما توان صادرات دارد

فاطمي امين درباره وضعيت بازار لوازم خانگي گفت: وضعيت توليد و قيمت‌ها در لوازم خانگي مناسب است و تخفيف‌هاي ويژه‌اي توليدکنندگان عرضه کردند. طرح قسطي فروش لوازم خانگي از هفته قبل تا سقف 100 ميليون تومان تسهيلات فراهم شد. وي بازار لوازم خانگي ايران را با کيفيت دانست و با بيان اينکه اين بازار امسال ثبات داشته است، اظهار داشت: در بسياري از اقلام خانگي 20 درصد رشد توليد داريم و بنابراين بايد به دنبال توسعه بازار باشيم. به گزارش خبرآنلاين، وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه کارهاي زيادي براي صادرات لوازم خانگي توليدي درحال انجام است، اضافه کرد: برنامه سرمايه گذاري ايران در کشورهاي ديگر به صورت مشارکتي و مستقم در حال پيگيري است.

همه زيرساخت‌هاي ثبت سفارش خودرو فراهم است

فاطمي امين درباره آخرين وضعيت ثبت سفارش خودرو گفت: دولت يک ميليارد يورو منابع براي واردات خودرو در آيين‌نامه واردات خودرو پيش‌بيني کرد که هفته اول شهريور اين آيين‌نامه در دولت تصويب شد و امروز همه زيرساخت‌ها براي آن فراهم و ثبت سفارش آن نيز آغاز شده است. او درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دليل تعطيلي 4 ساله واردات خودرو، واردکنندگان بايد با طرف‌هاي خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلي در اين زمينه وجود ندارد. وزير صنعت، معدن و تجارت در عين حال يادآور شد: در اين دور از واردات، شرط جديدي به نام انتقال فناوري داريم که کار را اگر چه کمي زمان بر مي‌کند، اما براي اقتصاد کشور موثر است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار