| کد مطلب: ۱۰۴۶۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد

روش‌هاي درمان بيماري «شريان پا»

روش‌هاي درمان بيماري «شريان پا»

پزشکان مطالب زيادي در مورد بهترين راه‌هاي درمان حملات قلبي و سکته مي‌دانند، اما تاکنون واقعا چنين اطلاعاتي براي بيماري شريان‌هاي محيطي نداشتند. به گزارش مديسن نت، بيماري شريان‌هاي محيطي، با تجمع پلاک در شريان‌هاي پا مشخص مي‌شود که باعث درد و مشکل در راه‌رفتن مي‌شود. بيش از 10 درصد از افراد مبتلا به بيماري شريان‌هاي محيطي دچار ايسکمي مزمن تهديدکننده اندام مي‌شوند که خطر قطع عضو و مرگ را افزايش مي‌دهد. اين تحقيق نشان مي‌دهد در صورت داشتن ايسکمي مزمن تهديدکننده اندام به‌اضافه مشکل در وريد اصلي بزرگ پا براي تغيير جهت جريان خون، جراحي باي پس بهترين گزينه نسبت به درمان اندوواسکولار کم تهاجمي است. گفته مي‌شود، هر دو روش به‌طور چشمگيري کيفيت زندگي بيماران را بهبود مي‌بخشد. در باي پس، پزشکان از وريد براي تغيير مسير جريان خون در اطراف رگ خوني مسدود شده استفاده مي‌کنند. در روش اندوواسکولار کم‌تهاجمي، يک کاتتر با نوک بالون در يک شريان مسدود شده قرار داده مي‌شود تا آن را باز کند و جريان خون را تقويت کند. گاهي اوقات، استنت براي باز نگه داشتن شريان تعبيه مي‌شود. دکتر «متيو منارد»، نويسنده اين مطالعه از بيمارستان زنان و بريگهام در بوستون، گفت: «اين يک کارآزمايي برجسته است زيرا ما داده‌هايي را ارائه مي‌دهيم که تا به امروز بسيار کم بوده است. ايسکمي مزمن تهديدکننده اندام شديدترين شکل بيماري شريان‌هاي محيطي است و کيفيت زندگي اين بيماران به طور کلي بسيار ضعيف است.» براي اين مطالعه، محققان 1830 بزرگسال از ايالات‌متحده، کانادا، فنلاند، ايتاليا و نيوزلند را مورد بررسي قرار دادند. از اين تعداد، بيش از 1400 نفر در گروه اول قرار گرفتند و به‌عنوان بهترين کانديدهاي جراحي باي پس ارزيابي شدند، زيرا داراي وريد بزرگ پا بودند. آنها به طور تصادفي براي انجام يک عمل باي پس يا اندوواسکولار انتخاب شدند و تا هفت سال پيگيري شدند. گروه دوم شامل تقريبا 400 بزرگسالي بود که کانديداي ايده‌آل براي جراحي باي پس نبودند زيرا فاقد وريد کافي پا بودند. آنها تحت يک روش اندوواسکولار يا باي پس قرار گرفتند که از مواد جايگزين استفاده مي‌شد و تا سه سال پيگيري شدند. در پايان کارآزمايي، افرادي در گروه اول که باي پس را دريافت کردند، نسبت به همتايان خود که عمل اندوواسکولار را انجام داده بودند، 32 درصد کمتر احتمال داشت که به حوادث پزشکي عمده مرتبط با ايسکمي مزمن تهديدکننده اندام دچار شوند. اين مطالعه نشان داد که به طور خاص، کاهش 65 درصدي در تکرار جراحي‌هاي بزرگ براي بازگرداندن جريان خون در ساق پا و کاهش 27 درصدي در نياز به قطع عضو در گروه باي پس وجود داشت. هنگامي‌که محققان به زندگي بيماران پس از درمان نگاه کردند، دريافتند که بازگرداندن جريان خون در پا به هر طريقي منجر به درد کمتر و کيفيت زندگي بهتر مي‌شود.

نکاتي درباره مصرف روزانه لبنيات

گروه غذايي شير و لبنيات از مهمترين منابع تامين کلسيم مورد نياز بدن است که بايد روزانه اين گروه غذايي را مصرف کرد، اما بايد پرسيد در روز چند واحد از اين گروه را بايد مصرف کنيم؟ کلسيم در تشکيل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروري دارد. 99 درصد کلسيم بدن در استخوان‌ها قرار دارد. در اين گروه علاوه بر شير، فرآورده‌هاي آن مثل ماست، پنير، کشک و بستني قرار مي‌گيرند. اين گروه داراي کلسيم، فسفر، پروتئين، ويتامين B2 ، ويتامين B12، ويتامين A و ساير مواد مغذي است. مصرف گروه شير و لبنيات به علت آنکه مهمترين منبع کلسيم و فسفر است، براي استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. همچنين به علت داشتن ويتامين A براي رشد و سلامت پوست هم مفيدند. موادغذايي که در اين گروه قرار مي‌گيرند ارزش غذايي مشابه دارند و مي‌توانند به جاي يکديگر مصرف شوند. مقدار مواد مغذي مثل کلسيم، پروتئين و ... موجود در يک واحد از گروه شير و لبنيات با هم برابرند. بايد توجه کرد که ميزان توصيه شده روزانه از گروه شير و لبنيات دو تا سه واحد است. يک واحد از اين گروه برابر است با يک ليوان شير يا يک ليوان ماست کمتر از 5.2 درصد چربي يا 45 تا 60 گرم پنير (معادل يک و نيم قوطي کبريت پنير)، يا يک‌چهارم ليوان کشک، يا دو ليوان دوغ يا يک‌ونيم ليوان بستني است.

بزرگسالان 3 واحد مصرف کنند

باتوجه به اهميت تامين کلسيم، فسفر، پروتئين و ... برحسب اينکه کداميک از اين مواد غذايي در محل زندگي بيشتر يافت مي‌شوند، افراد بزرگسال سالم روزانه دو تا سه واحد از اين گروه بايد مصرف کنند. بنابر اعلام دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، اگر در طول روز يک ليوان شير، يک ليوان ماست و يک‌ونيم قوطي کبريت پنير مصرف شود، در واقع سه واحد از گروه شير و لبنيات خورده شده است يا اگر دو ليوان ماست و يک ونيم قوطي کبريت پنير در طول روز مصرف شود، در اين صورت سه واحد از گروه شير و لبنيات مصرف شده است. توصيه مي‌شود از شيرهاي پاستوريزه شده دو و نيم درصد چربي يا کمتر استفاده شود. در صورت عدم دسترسي به شير پاستوريزه بايد شير تازه را مدت 10 دقيقه در حال هم‌زدن جوشانيد و سپس مصرف کرد. هنگام استفاده از کشک بايد دقت شود کپک‌زدگي و بوي نامطبوع نداشته باشد. کشک مايع را قبل از مصرف بايد به مدت 5 دقيقه جوشانيد. از بستني‌هايي که با شير جوشيده شده يا پاستوريزه تهيه شده‌اند، بايد استفاده شود. درعين حال بايد توجه داشت که مصرف زياد بستني به‌دليل کالري بالاي آن مي‌تواند منجر به اضافه‌وزن وچاقي شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار