| کد مطلب: ۱۰۴۶۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تغییرات احتمالی پیرامون وزارت راه و شهر سازی را بررسی می‌کند

رستم رفتنی شد؟

آرمان ملي حميد شجاعي: قريب به 16 ماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم به رياست سيد ابراهيم رئيسي مي‌گذرد و در اين مدت انتقادات بسياري به عملکرد برخي دولتمردان در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه اقتصادي و معيشتي وارد شده است و بسياري از کارشناسان امر، سياسيون و حتي نمايندگان مجلس به لزوم تغييرات در دولت تاکيد داشته اند. تغييراتي که بتواند راندمان کاري و عملکردي دولت را بالاببرد تا حداقل بتوانند وعده‌هاي داده شده در حوزه‌هاي مختلف را تحقق بخشند. اين در حالي است که بعضا در مقاطع مختلف سخنگوي دولت از عدم تغييرات در دولت سخن گفته و بر ادامه حرکت با همين افراد حاضر در دولت تاکيد کرده است. با اين حال روند حرکتي و عملکردي برخي وزرا و تاثيرات اين عملکردها در جامعه نشان دهنده آن است که دولت ناگزير از تغييرات است و اگر در برخي حوزه‌ها تغييراتي ايجاد نکند قدر مسلم چندان رو به جلو حرکت نخواهد کرد؛ و به عبارتي اين صرفا زمان خواهد بود که از دست مي‌رود و در برخي حوزه‌ها اتفاق خاصي نمي‌افتد. نگاهي به رويکرد مجلس انقلابي که از ابتدا قرار بود حامي و پشتيبان دولت باشد نيز نشان مي دهد که آنها نيز چندان دل خوشي از عملکرد برخي وزرا ندارند و در مواجهه با برخي وزرا تذکر ، برخي سوال و برخي ديگر نيز از در استيضاح وارد مي‌شوند. نوع رويکرد اتخاذ قاليباف رئيس مجلس در خصوص برخي وزرا همچون وزير صمت، وزير اقتصاد، وزير نفت و وزير بهداشت نشان مي‌دهد که مجلس نشينان چه رويکردي نسبت به دولت دارند. اين در حالي است که اخيرا رئيس جمهور از تغيير و اصلاح صحبت کرده و گفته اصلاح به معناي عقب نشيني نيست که برخي اين موضع‌گيري را به معناي احتمال تغييرات در دولت دانسته‌اند.

وزارت راه و احتمال تغييرات

حواشي پيرامون وزراي دولت همواره وجود داشته ،؛ اما شايد يکي از وزرايي که بيشترين حواشي را پيرامون خود احساس کرده رستم قاسمي وزير راه و شهر سازي بوده است که حداقل طي يک ماه گذشته در ميان وزراي دولت از اين حيث رکورد دار بوده است. از موضوع بيماري آقاي وزير گرفته تا حواشي پيرامون بازداشت مشاور وي، عکس‌هاي منتشر شده از وي و در آخر هم بحث استعفاي وي موجب گرديده که بيشتر مسائل در دولت پيرامون رستم قاسمي مطرح شود. اين در حالي است که تا کنون چند بار بحث استعفاي آقاي وزير به ميان آمده و هر زمان از سوي اطرافيان و وزارت متبوعش تکذيب شده است. اما به واقع عملکرد رستم قاسمي در وزارت شهر سازي با انتقادات جدي روبرو بوده و از وعده ساخت 4 ميليون مسکني که رئيس جمهور وعده‌داده بود با توجه به به عملکردها و اظهارات گاه و بيگاه قاسمي گويا خبري نيست. چه اينکه برخي نيز کند شدن روند اجراي طرح نهضت ملي مسکن، را يکي از علل و عوامل انتقادات به وي مي‌دانند. البته همچنان مساله بيماري رستم قاسمي و عدم حضور گاه و بيگاه وي در وزارت به علت بيماري باعث انتقادات نسبت به عدم تغيير وي شده است. چه اينکه چندي پيش اقبال شاکري نماينده تهران و عضو کميسيون عمران مجلس درخصوص طرح چندباره برخي موضوعات درباره کسالت و بيماري رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي و ضعف جسمي و ناتواني در اداره وزارتخانه، گفته بود: «به عقيده من رياست محترم جمهوري که مسئوليت اين کار را دارند بايد بررسي کنند که اگر آقاي مهندس قاسمي توانايي انجام کار را ندارند، تصميم ديگري گرفته شود.» اين در حالي است که شنيده‌ها حاکي از آن است که رستم قاسمي از وزارت راه و شهرسازي مي‌رود و به احتمال زياد مهرداد بذرپاش به جاي او به مجلس معرفي خواهد شد. هر چند که نمي‌توان بذرپاش را گزينه نهايي دانست و گزينه‌هاي ديگري نيز در اين ميان مطرح شده‌اند. اما نا م او محتمل‌تر از بقيه است. آنچه که بر اساس شنيده‌ها آمده است در کنار نام بذر پاش نام افرادي مانند علي نيکزاد، سعيد محمد، مسعود ميرکاظمي و سيدمهدي هاشمي نيز مطرح شده است. اما بايد ديد که رويکرد دولت و شخص رئيس جمهور در اين خصوص چگونه است و به سمت تغيير وزير راه و شهر سازي خواهد رفت؟ اگر هم راي به تغيير رستم قاسمي دهد نام چه کسي را به بهارستان‌نشينان جهت اخذ راي اعتماد از سوي مجلس خواهد داد .

تغييرات امري طبيعي است

معاون پارلماني رئيس‌جمهور در خصوص صحبت‌هاي اخير حجت‌الاسلام رئيسي درباره احتمال برخي تغييرات در دولت و اينکه «اصلاح به معني عقب‌نشيني نيست»، اظهار داشت: اين يک امر طبيعي است در همه دولت‌ها و اينطور نيست که اگر مديري در جايگاه منصوب شد، تا پايان عمر دولت الزاماً در آن جايگاه حضور داشته باشد. اين دولت هم از اين مساله مستثني نيست و در يکسال گذشته هم تغييراتي انجام شده است. در آينده هم اگر در جايي لازم باشد تغيير انجام خواهد شد. سيد محمد حسيني گفت: اين يک امر طبيعي است که دولت براي اينکه بتواند اهداف و برنامه‌هاي خود را پيش ببرد و به مردم ارائه خدمت کند، نياز به انجام تغييرات داشته باشد، مانند يک تيم فوتبال که در ميانه يک مسابقه براي تجديد قوا اقدام به تعويض مي‌کند. وي در پاسخ به اين سوال که «آيا در حال حاضر تغييري در دولت نهايي شده است؟»، عنوان کرد: بحث درخصوص وزارت راه و شهرسازي جدي است که تغيير انجام شود. احتمال زياد هفته آينده در اين حوزه اتفاقاتي رقم بخورد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار