| کد مطلب: ۱۰۴۶۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پيدا و پنهان طرح ترافيک جديد پايتخت

سال‌هاست که مديران شهري دنبال حل مشکل گره ترافيکي پايتخت هستند تا اين گره را باز کنند. اجراي طرح ترافيک يکي از طرح‌هايي بود که مطرح شد. هر چند در سال‌هاي اول اجرا تأثير مثبتي داشت؛ اما پس از مدتي مورد انتقاد کارشناسان شهري قرار گرفت؛ البته در زمان‌هاي مختلف سعي در اصلاح طرح ترافيک داشتند که تغيير محسوسي هم مشاهده نمي‌شد، اما اين بار مديران شهري بر اصلاح فرايند اجراي طرح ترافيک پافشاري مي‌کنند و زمزمه‌هايي هم شنيده مي‌شود که کارگروه‌هايي براي انجام‌ مطالعات تشکيل شده، اما هنوز خبري در مورد دستاوردهاي مطالعاتي شنيده نشده و اصلاحات نامشخص است. به گزارش ايسنا، چند دهه قبل مديران شهري پايتخت تصميم گرفتند براي مهار ترافيک ناشي از تردد خودروها در تهران، طرحي را تحت عنوان طرح ترافيک در تهران اجرايي کنند، طرحي که مبناي ايجاد محدوديت زماني براي ورود خودروها به محدوده مرکزي شهر بود و در طول ساليان تغييرات شکلي زيادي را تجربه کرده است، طرحي که شايد در سال‌هاي نخست اجرا توانست تا حدودي ترافيک محدوده مرکزي شهر تهران را کنترل کند؛ اما به مرور زمان آسيب‌هاي خود را نيز نشان داد. کارشناسان ترافيک خالي شدن محدوده مرکزي شهر از سکنه مسکوني، غلبه واحدهاي اداري و تجاري به مسکوني در محدوده طرح ترافيک، تبديل مرکز شهر به انبار، سقوط قيمت زمين و مسکن و رشد و تشديد استفاده از موتورسيکلت براي دور زدن طرح ترافيک در محدوده مرکزي شهر و... را از عوارض اجراي طرح ترافيک نام مي‌برند، طرحي که در طول ساليان گذشته بارها و بارها سعي کردند آن را اصلاح کنند؛ اما سرعت رشد ورود خودرو به تهران سبب شد که اصلاحات طرح، گره ترافيک تهران را باز نکند. حالا اما با روي کار آمدن شوراي ششم و تيم مديريت شهري جديد باز هم زمزمه‌هاي تغيير اجراي طرح ترافيک به گوش مي‌رسد، به‌گونه‌اي که مجتبي شغيعي معاون وقت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران و رئيس فعلي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اعلام کرده بود که نسل‌هاي جديد اجراي طرح ترافيک و روش‌هاي مديريت ترافيک مدام در حال به روز رساني است و بايد مديريت شهري تهران هم به سمت آن حرکت کند و تيمي بر اساس نظر شوراي ترافيک تهران از مجموعه معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران تشکيل شده است که اين تيم روي طرح جديد درحال بررسي و فعاليت است تا بتوانند اين طرح جديد را به سمت عادلانه‌تر شدن نزديک کنند و بهايي که از مردم بابت طرح ترافيک دريافت مي‌شود، نوعي از عوارض شهري به‌شمار مي‌رود. شفيعي جزئيات اين تغييرات و يا شاخص و رويکرد جديد را به‌طور کامل تشريح نکرده، اما سيد جعفر تشکري هاشمي رئيس کميسيون حمل ونقل شوراي شهر تهران با تأکيد بر اينکه از سال آينده، طرح ترافيک تغيير مي‌کند و به اين منظور، برگزاري جلسات کارشناسي آغاز شده است، مي‌افزايد: اين موضوع با توجه به آثار و نتايج اجتماعي، اقتصادي، جمعيتي، ترافيکي و... در دست بررسي است و قرار است، اصلاحات مورد نظر در طرح ترافيک از سال آينده اعمال شود که اين موضوع، نيازمند مطالعات کارشناسي همه‌جانبه است تا بعد از رسيدن به طرح نهايي، مدل اصلاح طرح ترافيک اجرايي شود. تشکري هاشمي با بيان اينکه درباره بازنگري در طرح ترافيک و اينکه اين طرح بعد از بيش از سه دهه بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد ترديد نداريم، تصريح مي‌کند: يکي از اهدافي که در اين بازنگري مد نظر داريم، امکان برخورداري شهروندان از حقوق برابر در زمينه مزايا و محدوديت‌هاي طرح ترافيک تا جاي ممکن است و در اصلاح طرح ترافيک بايد به نحوي عمل کنيم که سرزندگي را به مرکز شهر باز گردانيم؛ چراکه يکي از معضلات مناطق مرکزي شهر، شب‌مردگي اين مناطق به واسطه سکونت حداقلي شهروندان در اين محدوده است. وي با بيان اينکه بر خلاف گذشته در حال حاضر، جمعيت زيادي در مرکز شهر سکونت ندارند و هر روز نيز از ساکنان آن کاسته مي‌شود، مي‌گويد: يکي از دلايل اصلي خالي شدن اين محدوده از جمعيت، چگونگي اجراي طرح ترافيک است که براي سکنه آن دردسرساز شده و به همين دليل، عطاي ادامه زندگي در اين محدوده را به لقايش مي‌بخشند و گستره وسيعي از مرکز شهر، عملا با حداقل جمعيت ساکن به حيات خود ادامه مي‌دهد و خواه ناخواه، اجراي طرح ترافيک در اين موضوع مؤثر است که کميسيون عمران و حمل و نقل با جديت پيگير اين موضوع است تا بعد از سه دهه، شاهد به‌روزرساني طرح ترافيک به نفع زندگي شهروندان و سرزندگي در شهر باشيم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار