| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۸۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» دلایل قیمت‌گذاری پرنوسان دولت درباره سیمان را بررسی می‌کند؛

افزایش قیمت سیمان، نمایش حمایت!

آرمان ملي -الميرا بابايي: اعلام سياست‌هاي دوگانه وزارت صمت در تعيين قيمت سيمان طي روزهاي اخير به سردرگمي توليدکنندگان و مصرف کنندگان در بازار خريد و فروش اين محصول موجب شده است اين در حالي است که کارشناسان تناوب تغيير تصميم گيري مسئولان در اِعمال سياست‌هاي دستوري در قيمت‌گذاري سيمان در بورس و يا خروج از نظام قيمت‌گذاري اين محصول را بيشتر غيرواقعي و نمودي ابزاري براي به حرکت درآوردن بازار ساخت و ساز مي‌دانند و افزايش قيمت نسبي کنوني حاکم در بازار را گذرا ارزيابي مي‌کنند.

افزايش قيمت سيمان نمايشي است

علي محمد بُد کارشناس صنعت سيمان در اين باره به «آرمان ملي» گفت: تعيين قيمت سيمان همواره بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود اما در حال حاضر صنعت ساخت و ساز در رکود به سر مي‌برد و قيمت پايه هم همان قيمت‌گذاري‌هاي دولتي است و به نظر مي‌رسد که براي تثبيت و پايدار بودن قيمت اين محصول بايد اصلاحاتي در بورس کالا صورت گيرد، همچنين اين افزايش قيمت در نرخ‌هاي پايه عرضه برخي شرکت‌هاي سيماني اعمال شده که در گذشته رقابتي روي محصولات توليدي آن‌ها وجود نداشته و امروز به حمايت از سوي متوليان بازار احتياج داشتند که براين اساس نرخ معامله سيمان در بورس کالا طبق روال معاملات در ساير کالا‌ها در تقابل عرضه و تقاضا کشف مي‌شود. او درباره تناقض افزايش قيمت سيمان با وجود نبود تقاضا در عرصه ساخت و ساز گفت: اين افزايش قيمت واقعي نيست و در حقيقت مي‌تواند به ابزاري مجازي و دستوري براي حمايت از ساخت و ساز و مسکن ايجاد شده و حتما مقطعي خواهد بود و اين امر به ويژه اينکه به شروع فصل سرما نزديک شده‌ايم حتمي‌تر خواهد بود. بُد معتقد است: دولت مي‌تواند با ارائه مازوت به قيمت مناسب به توليدکنندگان نگراني احتمالي در باره افزايش قيمت سيمان را خنثي کند تا توليدکنندگان نيز در مسير توليد با مشکلي مواجه نشوند چراکه تامين سوخت واحدهاي توليدي يکي از دغدغه‌هاي توليدکنندگان است که احتمال دارد بازار خريد و فروش محصولات و مصالح ساختماني را تحت تاثير قرار دهد. اين کارشناس ادامه داد: در 7 ماهه نخست سالجاري ميزان توليد سيمان از حدود43 ميليون تن افزايش مطلوبي يافت که بيانگر اين است که هيچ نگراني دراين خصوص وجود ندارد و در صورت مديريت مطلوب مي‌توانيم نگاهي به بازارهاي صادراتي نيز داشته باشيم و به اين ترتيب بر اساس پيش بيني‌هاي صورت گرفته نگراني در خصوص افزايش قيمت سيمان به ويژه در مقطع کنوني وجود ندارد. او اضافه کرد: افزايش قيمت سيمان در سال‌هاي گذشته و مشکلاتي که در خصوص تامين برق کارخانجات توليدکننده سيمان وجود داشت باعث شد تا قيمت سيمان به شکل سرسام‌آوري افزايش يابد اما به تدريج با مديريت مطلوب برق اين روند افزايش قيمت کاهشي شد و آرامش به بازار سيمان بازگشت.

تقاضايي نداريم پس افزايش قيمت واقعي نيست

اين کارشناس توضيح داد: افزايش قيمت سيمان در حال حاضر که واقعي نيست، اما آنچه که در واقعيت وجود دارد اين است که در حال تقاضاي زيادي براي اين محصول وجود ندارد در نتيجه معقول است که افزايش قيمت براي سيمان هم وجود نداشته باشد. او بيان کرد: ورود صنعت سيمان به بورس کالا کمک کرد تا اين صنعت از قيمت‌گذاري دستوري فاصله بگيرد ضمن اينکه ورود اين صنعت به بورس کالا موجب شد تا اگر کيفيت محصول کارخانه‌اي پايين باشد، قيمت آن به نسبت محصول باکيفيت‌تر کاهش يابد و اين اتفاق منطقي در روند کيفيت محصولات توليدي نيز اثر مطلوبي مي‌گذارد. او گفت: در گذشته کيفيت محصول در قيمت سيمان تاثيري نداشت، اما امروز توليدکننده مي‌داند که اگر محصول باکيفيت‌تري توليد کند، قيمت بالاتري دارد و همين رويه به سود صنعت است. موضوع ديگر آن است که با توجه به عرضه سيمان در بورس کالا و خروج اين محصول از شمول قيمت‌گذاري دستوري، سيمان براساس عرضه و تقاضاي بازار کشف مي‌شود و طبق علم اقتصاد نيز اين رويه بهترين حالت براي فعالان بخش توليد است. اين کارشناس معتقد است: در همين زمينه افزايش قيمت پايه سيمان در بورس کالا براي برخي شرکت‌هايي که محصولات آن‌ها با کف قيمتي معامله مي‌شد اعمال شده است و اين موضوع اثري در کليت بازار ندارد. موضوع مهم رهايي صنعت سيمان از قيمت‌گذاري دستوري گذشته است که به واسطه عرضه‌هاي هفتگي در بورس و کشف قيمت در تقابل عرضه و تقاضا عملياتي شده است و افزايش قيمت پايه سيمان براي برخي شرکت‌ها اثري در کل بازار نخواهد داشت و اين اتفاقي طبيعي تلقي مي‌شود و روند کلي بازار بي‌تاثير است.

واکنش وزير به افزايش قيمت نهاده‌هاي ساختماني

فرشيد پورحاجت عضو هيات‌مديره کانون انبوه‌سازان معتقد است: قيمت يونوليت نيز که براي سقف استفاده مي‌شود به يکباره در هفته‌هاي گذشته از 110 هزار تومان به 430 هزار تومان رسيده است و قيمت مس هم که يکي از کالاهاي مهم در ساختمان محسوب مي‌شود قرار است افزايش پيدا کند همچنين از يک ماه قبل موضوع نوسان قيمت نهاده‌هاي ساختماني را به نمايندگان مجلس اعلام کرديم و در نهايت به يک تذکر به وزير صمت بسنده کردند. عضو هيات‌مديره کانون انبوه‌سازان بيان کرد: بارها به مسئولان و نمايندگان مجلس درخصوص افزايش هزينه‌هاي ساخت و رکود بخش مسکن هشدار داده‌ايم. از حدود سه سال قبل قرار بود کارت مصالح ساختماني به سازندگان پروژه‌هاي نهضت ملي مسکن بدهند، اما تا کنون خبري در اين خصوص نشده است و اصلا ما کارت مصالح نخواستيم لااقل شرايط صدور پروانه، خدمات دستگاه‌هاي خدمات‌رسان، نظام مهندسي، بيمه کارگران و غيره را تسهيل کنند. عضو انجمن انبوه‌سازان بيان کرد: از ابتداي سالجاري افزايش قيمت مسکن متأثر از جراحي اقتصادي دولت پيش‌بيني مي‌شد و افزايش قيمت‌ها تأثير خود را در تمام سطوح اقتصادي از جمله بازار مسکن گذاشت و همين امر شرايط را براي توليد مسکن سخت کرد. او بيان کرد: به ‌واسطه ثبات قيمت‌ها به نظر مي‌رسد يک تخليه قيمتي در حال صورت گرفتن است. قيمت ساخت هر متر از واحدهاي نهضت ملي مسکن را 8 ميليون تومان اعلام کرد اين در حالي است که وزارت راه و شهرسازي هنوز نرخ 4 ميليون و 750 هزار تومان خود را به‌روز نکرده و طبق بررسي‌ها برخي سازندگان در حال کنار کشيدن از اين پروژه هستند البته نوسان قيمت نهاده‌هاي ساختماني فقط مختص سيمان نيست همچنين قيمت ميلگرد هم از کيلويي 15 هزار تومان در روزهاي گذشته به 17 هزار تومان افزايش يافته است در حالي که دو سال قبل و در آغاز پروژه نهضت ملي مسکن قيمت هر کيلو ميلگرد حدود 4000 تومان بود. اين فعال صنفي خاطرنشان کرد: در شش ماه ابتدايي سال جاري، اقتصاد کشور پر از فراز و فرود بود و در نتيجه خروجي مثبتي براي بازار و همچنين توليد مسکن در پي نداشت و حال بايد منتظر بود و ديد که آيا در نيمه دوم سال جاري، تحولي در بازار مسکن رخ مي‌دهد يا اينکه کماکان تورم به‌عنوان محتمل‌ترين گزينه در بازار مسکن حادث خواهد شد.

تاکتيک افزايش قيمت سيمان با قطعي گاز و برق

پورحاجت افزايش توليد مسکن را مشروط بر ثبات اقتصادي دانست و افزود: توليد مسکن يک کار بلندمدت و زمان‌بر است به همين جهت فاکتور زمان در توليد بسيار مهم است. توليدکنندگان مسکن براي برنامه‌ريزي نيازمند ثبات اقتصادي هستند که بعيد مي‌دانم در نيمه دوم سالجاري اين روند تداوم داشته باشد. او تصريح کرد: کماکان تورم در بخش مسکن ادامه خواهد داشت اما بايد منتظر بود و ديد که آيا اقتصاد کشور در ماه‌هاي آينده دستخوش چه تغيير و تحول مي‌شود؟ پورحاجت افزود: موضوع قطعي برق و گاز يک الگوي تاکتيکي براي توليدکنندگان سيمان و فولاد است. توليدکنندگان به‌واسطه اين تاکتيک اقدام به کاهش توليد مي‌کنند که در پي آن کاهش عرضه و افزايش قيمت مي‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار