| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد

دیدار در سایه سیاست

آرمان ملي: تيم‌ملي فوتبال کشورمان امروز در اولين ديدار خود در جام‌جهاني 2022 قطر به مصاف انگليس مي‌رود.

شرايط ايران

تيمي که در رده بيست و دوم فيفا ايستاده انتظار دارد براي کسب مقام دوم در گروه B با ولز و آمريکا مبارزه کند، اما ايران که درگير جنجال‌هاي پيش از مسابقات شده بود و فدراسيون مغرض و فرصت‌طلب اوکراين به دليل ادعاي اينکه اين کشور براي جنگ جاري در اروپاي شرقي به روسيه سلاح مي‌دهد، درخواست اخراج ايران از جام‌جهاني را کرد، اما شاگردان کارلوس کي‌روش اکنون براي سومين بار متوالي خود را براي حضور در مرحله نهايي آماده مي‌کنند و جالب اينکه رئيس فيفا نه تنها درخواست مضحک اوکراين را رد کرد بلکه گفته اميدوار است روزي ايران ميزبان جام‌جهاني باشد. تعجب‌آور نيست اگر بدانيم ايران در 5 دوره قبلي حضورش در جام‌جهاني تنها در دو بازي اين مسابقات پيروز شده که يکي از آنها مقابل مراکش در جام‌جهاني قبلي در روسيه بود و اولين پيروزي هم در جام‌جهاني 1998 فرانسه مقابل آمريکا يکي از تيم‌هاي همگروه دو تيم به دست آمد. تيم‌ملي ايران پيش از سفر به قطر در مصاف دوستانه مقابل نيکاراگوئه برنده شد و چهارشنبه گذشته به مصاف تونس رفت و بازنده زمين را ترک کرد تا سومين شکست در 22 بازي اخير را تجربه کند در حالي که دو شکست در بازي‌هاي دوستانه بوده است. ميانگين گلزني ايران در هر بازي جام‌جهاني کمتر از يک در هر مسابقه است که آمار بدي محسوب مي‌شود. يوزهاي ايران قصد دارند اولين پيروزي خود را در برابر حريفان اروپايي در نهمين مصاف‌شان به دست آورند، که مطمئنا شوک اوليه را در قطر ايجاد مي‌کند چون پيش‌بيني‌ها در خوشبينانه‌ترين حالت از تساوي شاهزاده‌هاي پارسي حکايت دارد.

شرايط انگليس

تلاش ديگري براي تقليد از قهرمان سال 1966 در انتظار محصول جوان و جوشان گرت ساوت گيت است و اگر سه شيرها به موضوع بهتر شدن در اصلي‌ترين تورنمنت فيفا زير نظر اين مرد 52 ساله ادامه دهند، چمدان خالي که دکلان رايس با خود از خانه آورده را با کاپ به لندن مي‌برد. وقتي کايران تريپير چهار سال پيش در نيمه نهايي مقابل کرواسي آن ضربه آزاد به ياد ماندني را به ثمر رساند، مردم انگليس به سختي مي‌توانستند خوشحال باشند و حتي آن لحظه زماني که لوک شاو اولين ضربه را به ايتاليا در فينال يورو 2020 زد، به اوج رسيد، اما انگليس هر دو تورنمنت را به پايان رساند، بدون اينکه مدالي به گردن بازيکنانش باشد. اين بار، خوش‌بيني چندان زياد نيست، چراکه قهرمان 1966 پس از يک رقابت بدون برد در ليگ ملت‌ها وارد جام‌جهاني شدند که منجر به سقوط آن‌ها به دسته B شد و همچنين نتوانستند باز گلزني کنند تا اينکه تساوي 3 بر 3 مقابل آنها به پايان رسيد. شکست آلمان در بازي فينال برشي از تاريخ ناخواسته تنها قهرماني انگليس است، زيرا سه شيرها مي‌توانند تنها براي دومين بار در هفت بازي متوالي شکست بخورند و اين رکورد را در سال 1958 به ثبت رسانده بودند، که لکه بزرگي بود. حال در دفتر يادداشت ساوت گيت در حالي که گمانه‌زني‌ها در مورد آينده او پس از جام‌جهاني داغ شده و وداع با قهرماني نقطه پايان حضورش روي نيمکت اين تيم است. انگليس همچنين عادت کرده که در يک بازي افتتاحيه در جام‌جهاني پيروز شود و در بازي بعدي شکست بخورد - در روز اول در سال‌هاي 1998، 2006 و 2018 پيروز شد اما در سال‌هاي 2002، 2010 و 2014 کوتاه آمد - و برابر ايران نوبت شکست شده، خرافاتي‌ها مي‌ترسند و بر اين باورند فشار کائنات به‌شدت روي تيم‌شان است. کايل واکر، مدافع راست انگليس و منچسترسيتي، قبلا اعتراف کرده که در بازي روز دوشنبه ممکن است بازگشت به ترکيب براي او خيلي زود باشد زيرا او پس از جراحي کشاله ران براي آمادگي مبارزه مي‌کند، در حالي که جيمز مديسون اوايل اين هفته تمرينات خود را براي مديريت حجم کاري خود به دليل ترس از مصدوميت آخر هفته گذشته از دست داد. با اين حال، هرگز انتظار نمي‌رفت که بازيکن لسترسيتي از سوت اول در اينجا به ميدان برود، و کايران تريپير بايد در غياب واکر به سمت راست اشاره کند، در حالي که سوال قديمي اين است که آيا ساوت گيت با سه مدافع به دنبال خط دفاعي خواهد بود يا با چهار مدافع بازي مي‌کند و سه هافبک را به کار مي‌گيرد. دکلان رايس و کالوين فيليپس در يورو 2020 همکاري موثري در خط هافبک داشتند، اما کمبود زمان بازي بعد از جراحي شانه مي‌تواند ساوت گيت را وسوسه کند تا جود بلينگهام مورد علاقه هواداران را براي بازي افتتاحيه تيمش انتخاب کند.

تاريخچه

ديدار اول تيم‌ملي ايران در جام‌جهاني مقابل انگليس، اولين تقابل تاريخ فوتبال اين دو کشور خواهد بود. انگليس پيش از اين تنها يک‌بار مقابل تيمي آسيايي به‌ميدان رفته، که پيروزي مقابل کويت در سال 1982 بوده‌ است.

پيش بيني انگليسي‌ها

نشريه «ديلي ميل» دو روز مانده تا اولين ديدار تيم‌ملي انگليس در جام‌جهاني 2022 برابر ايران، به سراغ کارشناسان خود رفته و نظر آنها را درباره نتيجه اين ديدار جويا شد. «کريس ساتن» با پيش‌بيني پيروزي يک بر صفر انگليس مقابل ايران گفت: گرت ساوت‌گيت با هر ترکيبي به مصاف ايران برود، چه دفاع سه نفره چه چهار نفره، سه‌شيرها بايد بيش از اندازه براي شکست‌دادن ايران قوي باشند. من پيش‌بيني پيروزي نزديک مي‌کنم. «مارتين کيون» با پيش‌بيني پيروزي دو بر يک انگليس برابر ايران گفت: بازي با ايران پيچيده خواهد بود، اما من با اين وجود، پيش‌بيني پيروزي انگليس را دارم، مانند پيروزي بر تونس در جام‌جهاني 2018 که با گل دقايق پاياني هري کين به دست آمد. «يان ليدي‌من» هم با پيش‌بيني برد دو بر يک سه‌شيرها مقابل يوزها مي‌گويد: من انتظار يک شروع فوق‌العاده را ندارم اما اگر آنها مي‌خواهند در اين تورنمنت خوب ظاهر شوند، اين مسابقه‌اي خواهد بود که باعث رشد آن‌ها مي‌شود. من انتظار دارم انگليس در اين بازي پيروز شود؛ يک پيروزي هدفمند با يک گل از روي ضربه آزاد و يک گل از روي نقطه پنالتي. «برايان رابسون» نيز با پيش‌بيني برد دو بر صفر انگليس مقابل ايران، گفت: من انتظار بازي محتاطانه‌اي را دارم. ايران پر از انرژي خواهد بود و به انگيزه بيشتري نياز ندارد. ما بايد از توپ‌ها هوشمندانه استفاده کنيم و با ضرباهنگ سريع، بازيکنان ايران را مجبور به جابه‌جايي زياد از پست کنيم و اميدوار باشيم در پي آن، هري کين از فضاهاي خالي استفاده کند.

پيش بيني دولتي!

«علي بهادري جهرمي» روز چهارشنبه در حاشيه هيات دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره پيش‌بيني وي از نتيجه ديدار تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و انگليس در جام‌جهاني 2022 قطر، گفت: مثل هميشه ما مي‌بريم؛ البته پيش‌تر گفتم‌ و باز هم تکرار مي‌کنم پيروزي ما در اين است که جانانه براي مردم در زمين بجنگيم. وي افزود: ما يقين داريم که بازيکنان ما جانانه در زمين مي‌جنگند و اين تلاش آنها پيروزي است و البته طرفدار 6 بر هيچ هستيم‌.

داور

شبکه قطري BeIN Sports گزارش کرد «رافائل کلاوس» داور برزيلي، ديدار ايران و انگليس در جام‌جهاني 2022 را قضاوت خواهد کرد. کلاوس 43 ساله يکي از باتجربه‌ترين داورهاي حاضر در جام‌جهاني است که سابقه قضاوت در مسابقات جام ملت‌هاي آمريکاي جنوبي 2021 و همچنين جام‌جهاني جوانان 2019 را در کارنامه دارد. رافائل کلاوس، داور 43ساله برزيلي، قصاوت نخستين بازي تيم‌ملي ايران در جام‌جهاني فوتبال 2022 قطر را به‌عهده خواهد داشت. کلاوس اهل سانتا باربارا در ايالت سائوپائولو در شرق برزيل است که موفق شد از سال 2012 قضاوت در سري A برزيل را تجربه کند. او از سال 2015 به ليست اليت فيفا ورود پيدا کرد و قضاوت در تورنمت‌هاي معتبري مثل کوپا آمريکا، ليبرتادورس و جام‌جهاني زير بيست سال 2019 را در کارنامه دارد. کلاوس بعد از حضور در بيش از 300 مسابقه، توسط فيفا براي حضور در قطر فرا خوانده شد. ميانگين 7. 4 کارت زرد در هر مسابقه براي اين داور برزيلي به ثبت رسيده است.

صحبت‌هاي کي‌روش

کارلوس کي‌روش در آستانه اولين ديدار تيمش در گروه B مسابقات جام‌جهاني 2022 قطر که مقابل انگليس خواهد بود، در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني «اسکاي اسپورتس» گفت: ترديدي نيست که ايران امروز يکي از بهترين تيم‌هاي قاره آسياست. در سال‌هاي اخير گروهي از بازيکنان نخبه و سطح بالاي ايران پيشرفت قابل‌توجهي داشته‌اند. آنها تجربه زيادي اندوخته‌اند. بازيکنان نخبه ما در تيم‌ملي فوتبال ايران از سال 2014 در عضويت اين تيم هستند و در همين تيم رشد و پيشرفت کرده‌اند. زماني که من هدايت تيم‌ملي فوتبال ايران (در سال 2011 و در مقطع اول مربيگري‌اش) را برعهده گرفتم، تنها يکي از بازيکنان تيم‌ملي ايران در اروپا بازي مي‌کرد، اما حالا 18 يا 20 بازيکن ايران در اروپا بازي مي‌کنند. پس مي‌توانيد تصور کنيد که وقتي چنين تيمي فرصت رسيدن به جام‌جهاني را دارد و سپس در بين بهترين تيم‌هاي جهان قرار مي‌گيرد، بازي مقابل بهترين بازيکنان و بهترين تيم‌هاي دنيا، رؤيايي است که آنها در تمام طول زندگي‌شان داشته‌اند. اين لحظه خاصي براي همه است. سرمربي پرتغالي تيم‌ملي فوتبال ايران افزود: به‌طور حتم تقابل با انگليس بازي بسيار پرفشاري خواهد بود، درست مثل تمام بازي‌هاي اول در مسابقات جام‌جهاني. مهم نيست که در بازي اول به مصاف چه تيمي مي‌رويد، چون معمولا وقتي در يک تورنمنت کوتاه که قرار است سه بازي - در مرحله گروهي‌اش - انجام دهيد، رويکرد من اين است که ما يک بازي در سه بخش در پيش داريم، اين رويکرد استراتژيکي است که ما بايد در خود آن را بسازيم. ما بايد نيمه اول بازي‌مان را مقابل انگليس انجام بدهيم، نيمه دومش را برابر ولز و نيمه سومش را مقابل آمريکا. در بخش اول ما بايد در تقابل با انگليس رويکرد خاصي داشته باشيم. ما بايد خودمان را با توجه به نوع بازي حريف‌مان و وضعيت موجود وفق دهيم و سازگار کنيم.

نظر جهانبخش

با گذشت نزديک به سه سال از آن مداخله ديرهنگام تماشايي در ورزشگاه آمکس، جهانبخش اميد‌هاي يک ملت را بر دوش خود دارد و ايران آماده مي‌شود تا روز دوشنبه بازي‌هايش را در گروه B آغاز کند. جهانبخش مي‌گويد: «دو سه نفر از بازيکنان تيم‌ملي قرعه کشي جام‌جهاني را تماشا مي‌کرديم. در آن لحظه ما فقط مي‌خنديديم. اولين برداشت اين بود، اوه، واي. هيجان زيادي وجود خواهد داشت. انگليس مي‌تواند همزمان سه تيم‌ملي مختلف داشته باشد - بازيکنان با کيفيت زيادي. آنها يکي از مدعيان قهرماني در جام‌جهاني هستند، بنابراين اين به اندازه کافي در مورد انگليس گوياست. بازي مقابل انگليس براي من بسيار خوب است، زيرا مقابل اکثر اين بازيکنان بازي کرده‌ام.» جهانبخش در حالي از اتاق هتلي در هلند با اتلتيک صحبت مي‌کند که خود را براي بازي ديگري با فاينورد آماده مي‌کند، باشگاه هلندي که در تابستان پس از سه فصل بسيار خسته کننده با برايتون به آن پيوست. او يکي از بازيکناني است که در تصاوير تبليغاتي منقش به آسمان‌خراش‌هاي قطر، ميزبانان بحث‌برانگيز جام‌جهاني امسال، استفاده مي‌شود.

هماهنگي

ديروز با حضور سرپرست، رئيس دپارتمان پزشکي و افسر امنيتي تيم‌هاي ملي ايران و انگليس جلسه هماهنگي بازي دو تيم در ورزشگاه خليفه برگزار شد. بر اساس تصميم اتخاذ شده ايران در اين بازي از پيراهن‌هاي قرمز رنگ خود استفاده خواهد کرد و دروازه‌بان ايران هم لباس آبي رنگ خواهد پوشيد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار