| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد

نــــــهِ عادل

آرمان‌ملي- حميد شجاعي: نگاهي به نوع رويکرد جامعه به مقوله ورزش به‌ويژه فوتبال در ادوار و مقاطع مختلف نشان مي‌دهد که جامعه ايراني به لحاظ فرهنگي تعلق خاطر بسياري به تيم‌هاي باشگاهي و ملي در سطوح مختلف داشته و دارد. چه اينکه اگر نيم‌نگاهي به تب و تاب جامعه در 5 دوره قبلي حضور ايران در جام‌جهاني بيندازيم به‌راحتي مي‌توان به اين نکته مهم دست يافت که مردم‌ در روزها و هفته‌هاي منتهي به جام‌جهاني از چه شور و اشتياقي برخوردار بودند و همه مشتاق ديدن بازي‌‌هاي تيم‌ملي و افتخارآفريني ملي‌پوشان داشتند. اين مساله را در ادوار مختلف جام‌جهاني به عينه مي‌شد مشاهده کرد و مردم جداي از آنچه در حوزه‌هاي مخالف مي‌گذرد و فارغ از مشکلات اقتصادي، معيشتي و... صرفا يکماه را به تماشاي جام‌جهاني مي‌پرداختند. اما گويا بيست‌ودمين دوره اين جام براي مردم با ادوار گذشته تفاوت دارد. هر چند که پيرامون تيم‌ملي همه چيز عادي است و اين جام‌جهاني نيز مانند اداور گذشته پيش مي‌رود، اما آنچه در صحن جامعه مي‌گذرد حاکي از اين امر است که گويي فوتبال، جام‌جهاني و... براي بخشي از مردم در اولويت نيست. آن هم در ايامي که چشم همه جهان به دوحه قطر است. شرايط ملتهب جامعه به جهت اتفاقاتي که طي دو ماه گذشته رخ داده و همچنين دغدغه‌هاي اقتصادي و معيشتي و برخي مسائل اجتماعي به نحوي است که بخشي از مردم چندان حوصله‌اي براي فرآيندهايي همچون جام‌جهاني ندارند. چه اينکه از چهره‌هاي هنري مثل محسن چاوشي تا چهره‌هاي مطرح ورزشي چون علي دايي، جواد نکونام و مهدي مهدوي‌کيا نيز به جهت شرايط جامعه اين رويداد بين‌المللي را کنار گذاشته‌اند. چنانکه چندي پيش علي دايي با انتشار پستي در صفحه اينستاگرام خود در اين خصوص نوشت: «در اين روزها که حال دل اکثر ما خوب نيست به دعوت رسمي فيفا و فدراسيون فوتبال قطر براي حضور در جام‌جهاني به‌همراه همسر و دخترانم جواب منفي دادم که کنار شما در ميهنم باشم و همدردي خود را با تمام خانواده‌هايي که عزيزان خود را در اين روز‌ها از دست داده‌اند اعلام کنم. مهدي مهدوي‌کيا نيز با وجود داشتن قرارداد رسمي براي حضور در جام‌جهاني 2022 قطر و اينکه مهمان ويژه محسوب مي‌شده از حضور در اين کشور انصراف داده و جواد نکونام رکوردار بازي‌هاي ملي و کاپيتان سابق ايران نيز در رويکردي مشابه تصميم گرفت پيشنهاد فيفا را رد کند. اين در حالي است که بخش ديگر جامعه و به طور کل مجموعه ورزش کشور آماده برگزاري بازي‌ها هستند. حال بايد ديد که در حين مسابقات و پس از آن جامعه چه رويکردي به عملکرد تيم‌ملي خواهد داشت.

محبوب؛ موثر؛ جامعه‌پذير

افراد بسياري در حوزه‌هاي مختلف تلاش مي‌کنند تا با نوآوري و خلاقيت در حوزه عملکردي خود بتوانند نام و آوازه‌اي براي خود دست و پا کنند و به نوعي در جامعه به چهره‌هاي مشهور تبديل شوند. برخي به اين مهم دست پيدا مي‌کنند و عده‌اي نيز موفق نمي‌شوند. اما انگشت‌‌شمارند چهره‌هايي که به شهرت رسيده و در آن نمانند بلکه از شهرت به محبوبيت در ميان جامعه برسند. چنانکه بتوانند با رويکردهاي مثبت در مسائل مختلف در جامعه براي خود پايگاه اجتماعي بسازند. عادل فردوسي‌پور، مجري و تهيه‌کننده برنامه‌هاي ورزشي از اين دست افراد است که طي بيش از دو دهه اخير همواره محبوبيت را به شهرت ترجيح داده و بيشتر تلاش کرده به جاي اينکه شخصيتي مديرپسند جلوه کند همواره در کنار مردم بوده است. همين امر نيز موجب شد تا وقتي با بي‌مهري مديران شبکه 3 برنامه 90 کنار گذاشته شود مخاطبان تلويزيون افت فاحشي را تجربه کند. اما فرودسي‌پور باز هم در کنار مردم ماند و جداي از توليد فوتبال 120 در شبکه ورزش عطاي اجرا و گزارشگري در تلويزيون را به لقايش ببخشد. اين استارت جدايي عدال از تلويزيون و حضور در فضاي مجازي بود. چنانکه ابتدا بر بستر وب برنامه ال‌کلاسيکو را راه‌اندازي کرد و سپس در پروژه‌اي بسيار بزرگ‌تر فوتبال 360 را پايه‌گذاري کرد تا نشان دهد در صداوسيما هم نباشد برنامه‌ساز ورزشي تاثيرگذاري است. اما شايد يکي از جذاب‌ترين مسائل پيرمون فردوسي‌پور ماجراي گزارش فينال ليگ‌قهرمانان آسيا ميان پرسپوليس و اولسان هيونداي کره‌جنوبي بود که با وجود تدارک وسيع صداوسيما براي اين بازي گزارش عادل از صفحه اينستاگرام AFC توانست رکورد بشکند. البته نکته مهم اينجا است که امروز فردوسي‌پور را نبايد چهره‌‌اي صرفا ورزشي و رسانه‌اي بدانيم. بلکه عادل را امروز به‌عنوان يک چهره اجتماعي نيز مي‌شناسند. اظهارات اخير وي در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف و نشستن در کنار دانشجويان براي صرف غذا نشان از يک چهره چند وجهي جامعه‌پذير دارد.

رد پيشنهاد جام‌جم

رويکرد صداوسيما در مورد حذف و کنارگذاشتن افراد و برنامه‌ها همواره مورد نقد بوده است. هر چند که طي چند وقت اخير برخي مجريان خود خواسته از اين سازمان کناره‌گيري کرده‌اند و چهره‌هايي که اساسا قرابتي با حوزه اجرا نداشته‌اند وارد شده‌اند. اما با داغ‌شدن بازار برنامه‌هاي ورزشي پيرامون جام‌جهاني؛ موضوع گزارش‌ بازي‌هاي ايران را محل اختلاف و سوال بسياري قرار داده است. در اين ميان از نفرات زيادي نام برده و حتي برنامه‌هاي مختلفي نيز در اين راستا در شبکه‌هاي مختلف تدارک ديده شده است. اما گويا مجموع اينها نيز منجر به رضايت مديران صداوسيما نشده و آنها طي خواستار گزارش عادل فردوسي‌پور در بازي‌هاي جام‌جهاني شده‌اند. البته طبيعي است چرا که وي در هفته‌هاي اخير، پيشنهاد‌هاي متعددي براي گزارش بازي‌هاي جام‌جهاني دريافت کرده، اما بدون هيچ قيدي به همه آنها جواب رد داده است. اما نکته جالب رويکرد وي در رد اين پيشنهادها است. عادل فردوسي‌پور ضمن تاييد رد اين پيشنهادها گفته: «پس از نزديک به چهار سال ممنوعيت، گفتند جام‌جهاني را گزارش کن. در دوراني که ايران عزيز در ماتم و اندوه فرزندان خود نشسته، صداي مردم از هر صدايي شنيدني‌تر است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار