| کد مطلب: ۱۰۴۶۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد

تاج:

دستمزد بازیکنان در ایران استاندارد نیست

مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال با حضور در سمينار سالانه افسران صدور مجوز باشگاهي ضمن انتقاد از رويه پيشين فدراسيون در صدور مجوز حرفه‌اي باشگاه‌ها از احتمال کاهش تعداد تيم‌هاي ليگ برتر و ليگ دسته اول خبر داد.

استانداردسازي

به گزارش ‌سايت رسمي فدراسيون فوتبال؛ مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال گفت: استانداردسازي فوتبال يکي از مهم‌ترين اهداف کنفدراسيون فوتبال آسيا و فيفا است و به همين دليل از دو دهه پيش بحث مجوز باشگاهي در فيفا شروع شده است و از سال 2010 اين مساله در آسيا هم رسما آغاز شده است. وي ادامه داد: فوتبال ايران هم از همان ابتدا پيشرو در اين مساله بود اما متأسفانه به مرور هرچه استانداردها سخت‌تر شد فوتبال ما از اين استانداردها فاصله بيشتري گرفت. مثلا يکي از معيارهاي مجوز باشگاهي، معيارهاي مالي است که باشگاه‌ها بايد بتوانند از پس هزينه‌هاي خود برآيند. در گزارشي که کنفدراسيون فوتبال آسيا منتشر کرده است در کل آسيا به دليل شيوع ويروس کوويد 19 درآمد باشگاه‌هاي آسيا در سال 2020 نسبت به سال 2019، حدود 20 درصد کاهش يافته است و به تبع آن باشگاه‌هاي آسيا هزينه‌هاي خود را هم 30 درصد کاهش داده‌اند اما فقط در ايران و يک کشور ديگر هزينه‌هاي دستمزد بازيکنان در سال 2020 نسبت به سال 2019 بيش از 50 درصد افزايش داشته است و اين موضوع استاندارد نيست. همين مساله باعث شده متأسفانه فوتبال ايران تعداد بسيار زيادي پرونده در دادگاه CAS داشته باشد. تجربه ما نشان داده است هر زمان که فدراسيون فوتبال الزامات سخت‌گيرانه‌اي را اجرا کرده است باشگاه‌ها خودشان را با اين الزامات تطبيق داده‌اند و باعث رشد فوتبال شده است. براي مثال در بحث استاديوم‌ها الزامات سخت‌گيرانه باعث شدند استاديوم جديد ساخته شود و چندين استاديوم هم بازسازي شوند تا بتوانند ميزبان تيم خود باشند.

مجوز

رئيس فدراسيون فوتبال گفت: متأسفانه در بخش مجوز باشگاهي در گذشته خوب عمل نکرده‌ايم و رويکرد تسامح و تساهل را پيش گرفته بوديم و اين موضوع باعث شد که در اين بخش از فوتبال آسيا بسيار عقب‌تر باشيم. تيم‌ملي فوتبال ايران در حال حاضر از لحاظ فني و کسب نتايج در رده‌بندي‌هاي جهاني در صدر فوتبال آسيا قرار دارد، اما وقتي عملکردمان را در مجوز باشگاهي مشاهده مي‌کنيم عملکرد قابل دفاعي نداشته‌ايم. در سال گذشته تنها دو تيم توانستند مجوز کنفدراسيون فوتبال آسيا را براي شرکت در ليگ قهرمانان آسيا دريافت کنند اين در حالي است که 54 تيم از کشور ژاپن، 18 تيم از کشور کره و 12 تيم از کشور امارات و 12 تيم از کشور ازبکستان مجوز باشگاهي AFC را دريافت کردند و اين نشان دهنده فاصله باشگاه‌هاي ما از استانداردهاي باشگاهي در آسيا است. شايد بر اين اساس نياز باشد حتي در تعداد تيم‌هاي ليگ برتر و ليگ يک تجديد نظر شود. وقتي باشگاهي نمي‌تواند استانداردهاي اوليه و ضروري فوتبال را داشته باشد چه اصراري بر شرکت در بالاترين سطح فوتبال ايران و آسيا دارد.

رفع تعليق

مهدي تاج ادامه داد: خوشبختانه اخيرا اتفاقات خوبي در بخش صدور مجوز فدراسيون فوتبال در حال رخ دادن است. اولين هدف اين کميته رفع تعليق بود که خوشبختانه با فعاليت‌هاي مستمر آقاي زارعي و همکاران‌شان در آينده نزديک اين اتفاق خواهد افتاد. گام بعدي کميته شروع چرخه مجوز براي تيم‌هاي ليگ برتر و ليگ يک فوتبال است که با اين سمينار اين مسير هم خيلي قوي شروع شده است. در همين جلسه افسر مجوز باشگاهي و مديران مالي همه تيم‌هاي ليگ برتر حضور دارند. نمايندگان ده باشگاه ليگ هم در اين جلسه حضور دارند که نشان مي‌دهد کار به خوبي شروع شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار